https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/generalni-reditel-rsd-veri-ze-vystavba-dalnice-d49-by-mohla-zacit-jeste-letos
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Generální ředitel ŘSD věří, že výstavba dálnice D49 by mohla začít ještě letos

1.10.2021 00:20 | LUHAČOVICE (ČTK)
Auto na silnici
Auto na silnici
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Radek Mátl věří, že výstavba dálnice D49 by mohla začít ještě letos. Získání pravomocného stavebního povolení pro úsek mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku předpokládá do konce listopadu. Novinářům to Mátl řekl na dopravní konferenci v Luhačovicích na Zlínsku. Dálnice D49 má v budoucnu vést od dálnice D1 u Hulína ke slovenské dálnici D1 u Púchova, její vznik však léta brzdí námitky ekologických organizací.
 

Stavbu D49 z Hulína do Fryštáku povolilo ministerstvo dopravy loni. Na úsek dlouhý 16,4 kilometru je podepsaná smlouva se zhotovitelem a dokončené jsou přípravné práce. Stavební povolení však kvůli šesti takzvaným rozkladům nenabylo právní moci. "Rozklady se v současné době řeší na ministerstvu dopravy. Už jsou shromážděna veškerá stanoviska nadřízených orgánů tak, aby mohlo být potvrzeno stavební povolení z hlediska právní moci," řekl Mátl.

V tuto chvíli se podle něj čeká na zákonné lhůty, které musejí doběhnout. "To znamená zveřejnění, připomínky případných účastníků řízení, posléze zasednutí rozkladové komise a podpis pana ministra (dopravy) z hlediska právní moci. Samozřejmě kdyby to odmítl pan ministr a nebyla potvrzena právní moc z hlediska rozkladové komise, tak pro stavbu by to byl obrovský problém, v té chvíli bychom museli opakovat proces EIA," uvedl generální ředitel. EIA je posouzení vlivu stavby na životní prostředí.

Stavební povolení nenabylo právní moci kvůli šesti rozkladům, čtyři z nich podaly ekologické organizace Egeria, Děti Země, Vizovické vrchy a Spolek pro ekologii Kostelec. Ministerstvo podle nich dostatečně nedefinovalo účel stavby. Navrhují přezkum závazných stanovisek, které se týkají například zásahu do krajinného rázu. "Jde o to, zda byly vydány procesně v pořádku. Navrhneme v nich některé zlepšení a změny, protože máme jiný názor na to, jak se mohou chránit veřejné zájmy," řekl před časem pro deník Mf DNES předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Rozkladová komise by podle Mátla mohla zasednout a potvrdit právní moc stavebního povolení v říjnu, případně v listopadu. "Potom je tam ještě 15 dnů na nabytí právní moci z hlediska zveřejnění. A jsem optimista, že do konce listopadu bychom mohli mít právní moc u stavebního povolení, to znamená ještě v prosinci bychom rádi pustili na stavbu bagry. To znamená, aby zhotovitel mohl vyjet a začít dělat skrývky a začít dělat zemní práce v průběhu zimy tak, aby na jaře stavba jela úplně 'na plné pecky'," řekl Mátl.

Dálnice D49 má ulevit tranzitní dopravě především v okolí Zlína. Výstavbu úseku z Hulína do Fryštáku zajistí sdružení společností Skanska, Eurovia, Metrostav, DSP a Porr, trvat by měla zhruba tři roky. Náklady činí téměř 5,6 miliardy korun bez DPH. Dálnice D49 má v budoucnu spojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Od Hulína povede kolem Fryštáku a Zlína k Horní Lidči na Vsetínsku a do slovenské Lysé pod Makytou. ŘSD stavbu dálnice slavnostně zahajovalo už v září 2008. Zdržel ji však nedostatek peněz i zmíněné připomínky ekologů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 10:06
A co kdyby ti šuldové radši dostavěli úseky Hradec králové - Olomouc (výrazné odlahčení D1), Pohořelice - rakouská hranice a dálnice na německé hranice na jihu i severu Čech? To je přece daleko důležitější!

I rychlostní železnice z Vídně do Berlína jezdí kolem naší republiky, přitom přes Brno a Prahu by byla výrazně kratší.
Odpovědět
Sl

Slovan

1.10.2021 14:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Na severu si myslím, že je to napojení na Německo celkem kvalitní. Dálnice z Prahy na Liberec je hotová. Z Turnova na ni navazuje až do Bílého Kostela dvouproudová rychlostka a pak na samotné hranice (cca. 8 km) nová rychlostka. Z Prahy ve směru na Ústí až do Německa je dálnice také komplet. Jako prioritu bych určitě viděl Hradec-Olomouc a dodělání dálnice z Prahy aspoň do Budějovic.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

1.10.2021 16:26 Reaguje na Pavel Hanzl
to, že jezdí do Vídně a Berlína železnice okolo mě absolutně netrápí...stavět za desítky až stovky miliard dráhu na zelené louce pro dvě zastávky nemá žádný smysl. VRT je jen mentální průjem dělat věci rychle, rychleji až nejrychleji, ale aby jsme se z těch rychlostí nepos.ali
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 20:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ty dvě zastávky by výrazně odlehčily D1 a i normálním vlakům.
Stáváme se dírou po granátu uprostřed Evropy, normální země nám nabízejí, že nám ty kousky dodělají samy, když jsme totálně neschopní.
Ale sílí hlasy, že nás obejdou s dálnicemi i železnicemi před Polsko a Slovensko, stejně si odhlasujeme czexit a tím končíme.
Odpovědět
li

1.10.2021 23:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Které normální země nám nabízejí,že nám dostaví,asi zadarmo,ty dálnice?A viděl jste dálniční siť na Slovensku?Vy jste komik,všem k smíchu.Na D 35 se pracuje-letos asi 12km,příští rok také 12 a začnou se stavět další úseky.Nebýt těch pošuků alá Patrik tak je skoro postaveno všechno.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist