https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/clenove-straze-prirody-a-lesni-straze-ziskaji-vic-pravomoci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Členové stráže přírody a lesní stráže získají víc pravomocí

27.9.2021 13:34 | PRAHA (ČTK)
Stráž přírody bude moci zastavovat vozidla ve zvláště chráněných územích nebo významných ptačích oblastech při podezření, že porušila zákaz vjezdu. Obdobnou pravomoc získá lesní stráž při podezření, že osádka automobilu porušila lesní zákon.
Stráž přírody bude moci zastavovat vozidla ve zvláště chráněných územích nebo významných ptačích oblastech při podezření, že porušila zákaz vjezdu. Obdobnou pravomoc získá lesní stráž při podezření, že osádka automobilu porušila lesní zákon.
Členové stráže přírody a lesní stráže získají širší pravomoci a úřady budou moci zakázat nebo omezit odpalování ohňostrojů nebo zábavní pyrotechniky také na zvláště chráněných územích nebo ve významných ptačích oblastech. Změny obsahuje předloha proti invazivním druhům zvířat a rostlin, kterou podepsal prezident Miloš Zeman. Zachovává také nynější postup plánování mysliveckého hospodaření. O prezidentově podpisu informoval prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček.
 

Dříve přijaté změny mysliveckého plánovaní měly být účinné od konce listopadu a měly posílit roli státu v regulaci přemnožené zvěře. Předloha ruší větší úlohu státních úředníků, kteří měli určovat plány v jednotlivých honitbách místo uživatelů a vlastníků honiteb. Uživatel honitby bude podle předlohy každý rok provádět sčítání zvěře a bude zpracovávat plán mysliveckého hospodaření. Pokud se na něm nedohodne s majitelem honitby, vstoupí do schvalovacího procesu úředník.

Stráž přírody bude moci zastavovat vozidla ve zvláště chráněných územích nebo významných ptačích oblastech při podezření, že porušila zákaz vjezdu. Obdobnou pravomoc získá lesní stráž při podezření, že osádka automobilu porušila lesní zákon. Lesní stráž navíc bude moci vyžadovat například souhlas vlastníka lesa s vjezdem, pořizovat zvukový a obrazovaný záznam a zadržet člověka, který porušuje lesní zákon.

Cílem předlohy je omezit šíření invazních druhů rostlin a živočichů v Česku. Reaguje na unijní nařízení a má vytvořit rámec pro opatření potřebná k prevenci zavlečení invazních druhů a k regulaci těch, které už se v Česku rozšířily. Za invazní druhy se považují zavlečené nepůvodní organismy, které se rychle šíří, agresivně vytlačují původní druhy a způsobují rozsáhlé ekologické škody.

V Evropské unii je více než 12 000 nepůvodních druhů rostlin a zvířat, deset až 15 procent z nich se považuje za invazní. V Česku se eviduje přes 2000 nepůvodních druhů, podíl invazních se pohybuje také do 15 procent. Jde například o některé druhy severoamerických raků, kteří šíří račí mor, mývaly severní, psíky mývalovité nebo nutrie říční. Z rostlin jsou za invazní považovány bolševník velkolepý, netýkavka žláznatá či javor jasanolistý.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

kk

karel krasensky

27.9.2021 15:32
Ta je to spravné tak to má být soudruzi.Je zasadní věci,aby ten stražce měl pravomoc podívat se ženske pod sukni jestli pod ni nepřenaší bobra
Odpovědět

Jirka Černý

27.9.2021 19:12
Dát takhle rozsáhlé pravomoci zrovna těmhe lidem je naprosto špatně.
Odpovědět
kk

karel krasensky

27.9.2021 19:39 Reaguje na Jirka Černý
To už je něco jako za socíku PS-VB.Kruh se uzavírá vracíme se tam kde jsme byli a dá se říct,že to je ještě horší
Odpovědět

Jirka Černý

27.9.2021 19:55 Reaguje na karel krasensky
S jedním rozdílem že u zastavování vozidel členem PS-VB musel co si pamatuju být přítomen opravdový VB, tady budou jedinci na úrovni PS-VB plně autonomní.
Odpovědět
ig

27.9.2021 21:35
Všichni chtějí pravomoci. Pravomoci určovat co máme jíst, čím máme jezdit, jak máme topit, co si máme myslet. Kdejaký nadšenec (nepoužiju-li ostřejší výraz) mě může pérovat a prosazovat svůj ujetý pohled na zákony :-)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

27.9.2021 22:22
Tak máme z republiky policejní stát. Už teď máme v Evropě nejvíce policajtů na tisíc obyvatel. Teď k tomu přibudou další policajti v přírodě. Agenty provokatéry nás naučila používat bývalá ombudsmanka Šabatová a Bretschneideři jako za Rakouska Uherska se brzy taky vyrojí. Takže za chvilku to u nás bude vypadat stejně jako na Kubě, kde se říká, že když se někde setkají tři Kubánci, minimálně jeden z nich je tajný. Ale co se divíme. Jak by mohl být jiný vývoj v republice, kde dělá premiéra estébák.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

28.9.2021 08:38
naprosto souhlasím, strážci by měli obdržet podobné pravomoce jako v USA
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.9.2021 10:56 Reaguje na Robert Jirman
To ty příspěvky nečtete ?
Už nyní máme policejní stát. Co by to bylo potom ? Diktatůra i když po vzoru nejlepšího spojence !
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.9.2021 11:15 Reaguje na Robert Jirman
Ano, posílení pravomocí strážců přírody u nás je krok správným směrem.
Odpovědět
ig

28.9.2021 16:37 Reaguje na Robert Jirman
Jednou na mě takový strážce křičel "don't feed, don't feed!". To byste chtěl?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.9.2021 17:13
Zajímavé jak tu všichni mrčí kvůli motorkářům a jiným bordelářům na místech kde nemají codělat, ale jakmile se s tím začne něco dělat, tak ti samí kvičí o totalitě a policejním státě. Nebýt hovad, která si myslí, že pro ně neplatí žádná pravidla, tak není třeba represe. Není to o ničem jiném, než o tom, jak se lidi chovají. kde chybí morálka a vlastní zopovědnost, musí nastoupit represe
Odpovědět
pp

pavel peregrin

28.9.2021 17:23 Reaguje na Jakub Graňák
Naprostý souhlas.
Odpovědět

Jirka Černý

28.9.2021 17:57 Reaguje na Jakub Graňák
Motorkáře na krosce bez značky, s přilbou do které není vidět stejně nezastaví. Nové pravomoci pocítí ti co zaparkují trošku dál na lesní cestě až půjdou na houby.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

28.9.2021 18:46 Reaguje na Jirka Černý
Alibismus, až vám bude nějaký magor čtyři kilometry za zákazem v CHKO hrozit z kufru vytaženou bejzbolkou tak budete zpívat jinou písničku. Jednou je někde zákaz, tak je tam zákaz a hotovo. Předvádíte typicky českou vlastnost, relativizovat každé pravidlo. Jako na cestách: "Má se jezdit devadesátkou, tak proč bych nemohl jet 120? Šak co se může stát?" a pokud se něco stane, někoho zabiju... tak za to může strom, slunko, cokoli jinačího, jenom ne moje sraní na pravidla - ty jsou přece pro blbce, že? Zkuste něco takového v améru a policajt vám ustřelí palici ani nemrkne.
A co se týče motorkářů, jsem pro zastavit je jakýmkoli způsobem, třeba klackem do špic a když se rozjebe dobře mu tak nemá tam co dělat
Odpovědět

Jirka Černý

28.9.2021 20:26 Reaguje na Jakub Graňák
Že se vandráte do každého kdo někam zajede autem je váš problém, taky se s takovými jedinci setkávám, asi si myslí že s desetiunovým náklaďákem jezdím po lese pro zábavu, no možná kdysi dávno to tak bylo. Možná vám jen nedošlo jak díky pár slovíčkům získaly moc lidi kteří jsou mentálně hluboko pod posledním městským policajtem. Ale vás to trápit nemusí, jste ten kladný.
Srovnávat to s Amerikou je skvělý příklad jak o celé problematice nevíte naprosto nic.
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.9.2021 09:02 Reaguje na Jirka Černý
Seženete si povolení, možná časově omezené, od vlastníka každého lesa, kterým musíte projet, a po večerech naštudujete lesní zákon místo pomoci manželce. Kde je problém;-)))? Jestli pak budete mít chut a čas na práci....? Koho to zajímá, že :-/ Lesáci a ochranáři se potulovali po lesích a hlídali vjezdy do lesa i dřív. Jaký je vlastně rozdíl proti té nové úpravě? Spiš myslím, že nikdo žádného stražce přírody neuvidí jako nevidíte po městech policajty. Je jich málo. Mně to nevadí, ale když srovnám s SRN, tak je rozdíl vidět. Tam se dá mluvit o policejním státu.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

29.9.2021 12:57 Reaguje na Jirka Černý
Zaprvé: to je zážitek jednoho místního polesného, mimochodem vysokoškoláka, jestli je mentálně pod úrovní posledního městského darmošlapa vám rozhodně nepřísluší hodnotit.
Zadruhé: máte povolenku? - tak vám to může být jedno. nemáte povolenku? - tak v lese s desetitunovým náklaďákem nemáte co dělat a každý kdo najde tu odvahu vám to vpálit do xichtu, je u mě frajer. Vy, protože zjevně obhajujete porušování pravidel, frajer rozhodně nejste.
Vaše argumentace mi silně připomíná Babiše: špatní (udavači) jsou ti co poukázali na jeho zlodějiny, nikoli zloděj sám
Odpovědět

Jirka Černý

28.9.2021 20:26 Reaguje na Jakub Graňák
Že se vandráte do každého kdo někam zajede autem je váš problém, taky se s takovými jedinci setkávám, asi si myslí že s desetiunovým náklaďákem jezdím po lese pro zábavu, no možná kdysi dávno to tak bylo. Možná vám jen nedošlo jak díky pár slovíčkům získaly moc lidi kteří jsou mentálně hluboko pod posledním městským policajtem. Ale vás to trápit nemusí, jste ten kladný.
Srovnávat to s Amerikou je skvělý příklad jak o celé problematice nevíte naprosto nic.
Odpovědět

Jirka Černý

28.9.2021 20:26 Reaguje na Jakub Graňák
Že se vandráte do každého kdo někam zajede autem je váš problém, taky se s takovými jedinci setkávám, asi si myslí že s desetiunovým náklaďákem jezdím po lese pro zábavu, no možná kdysi dávno to tak bylo. Možná vám jen nedošlo jak díky pár slovíčkům získaly moc lidi kteří jsou mentálně hluboko pod posledním městským policajtem. Ale vás to trápit nemusí, jste ten kladný.
Srovnávat to s Amerikou je skvělý příklad jak o celé problematice nevíte naprosto nic.
Odpovědět
Sl

Slovan

28.9.2021 22:17 Reaguje na Jakub Graňák
Hezky napsáno, souhlas.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.9.2021 22:30 Reaguje na Jakub Graňák
👍
Odpovědět
SS

Stanislav Svoboda

28.9.2021 18:39
Tupá hovada, pro která neplatí žádné zákony si nic lepšího jak represi nezaslouží. A to tu nejtvrdší, včetně odebrání motorového vozidla a popř. vězení.
Odpovědět
SS

Stanislav Svoboda

28.9.2021 18:47
V Národních parcích USA mají strážci přírody výcvik a vybavení, které je na stejné úrovni jako má místní policie nebo šerif. Pokud nerespektujete zákon, tak se vystavujete v lepším případě tučné pokutě, v krajním případě i omezení na svobodě. V době brutálního overturismu v České republice je zřízení profesionální stráže přírody po vzoru amerických Rangers v Národních parcích a Chráněných krajinných oblastech více než žádoucí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.9.2021 13:14 Reaguje na Stanislav Svoboda
Zcela nereálné ... na to jednak nejsou lidi, a hlavně na to nejsou a nebudou peníze.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.9.2021 13:13
To je sice hezké, ale otázkou k čemu to v reálu bude.

Je potřeba víc lidí, lépe ohodnocených a proškolených a ano, s většími pravomocemi. Ale taky větší odpovědností a většími postihy, když tyto pravomoci zneužijí.
Plus v našich podmínkách by bylo nezbytné posílit spolupráci s policií.

Pokud jim JEN rozšíří pravomoci (což samo o sobě není nic proti ničemu), tak se situace zásadně nezlepší a jen se zvýší riziko buzerace slušných lidí. Nejen v ČR dlouhodobě testováno.
Odpovědět
SS

Stanislav Svoboda

29.9.2021 17:32 Reaguje na Svatá Prostoto
Pokud je v celospolečenském zájmu účinně chránit přírodu v těch nejohroženějších částech přírody České republiky, tak by se budoucí politická reprezentace měla konečně rozhodnout zřídit profesionální Stráž přírody, která by mohla být ve své podstatě součástí Policie ČR. O zřízení profesionální Stráže přírody se hovoří už mnoho let.
A současní dobrovolní strážci ( kteří z mnoha důvodů ve své většině opravdu nemají dobré renomé ) by mohli působit jako informační služba pro návštěvníky Národních parků a Chráněných krajinných oblastí.
Navštívil jsem několik Národních parků USA a vím, že takový způsob ochrany přírody velmi dobře funguje.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist