Navštivte EkoLink a Ecomonitor.
Ekolist.cz vydává občanské sdružení BEZK. Za webhosting a publikační systém Toolkit děkujeme Econnectu.
Pondělí 25. 10. 2021
Svátek má Beáta
Hledání na Ekolistu:
Titulní stránka > Zpravodajství MAPA STRÁNEK
Přidej na Seznam Sdílej na Facebooku

Biometan jako součást řešení čisté mobility? Potenciál je prý velký


24. září 2021 06:57

PRAHA (Ekolist) - Jak se liší metan a biometan? Biometan je bioplyn upravený na kvalitu zemního plynu s minimálně 95% obsahem metanu. A bioplyn je směs plynů, které jsou výsledkem procesu anaerobní fermentace - biologického rozkladu biomasy a bioodpadů bez přístupu vzduchu, který probíhá v bioplynových stanicích, čistírnách odpadních vod nebo na skládkách odpadu. Obsahuje cca 55 % metanu, 40 % oxidu uhličitého a 3 % dalších plynů. Bioplyn je obnovitelným zdrojem energie, který se používá k výrobě elektřiny, tepla nebo se upravuje na biometan, který může nahradit fosilní zemní plyn. Používá se především v dopravě jako LNG, CNG nebo v teplárenství.

Biometan má v České republice poměrně velký potenciál a například podle spolku CZ BIOM může pomoci splnit národní cíle České republiky pro rok 2030 v sektoru dopravy.

Strategické dokumenty České republiky, konkrétně Národní klimaticko-energetický plán a Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM), které směřují k přechodu na udržitelnou a čistější dopravu, počítají se všemi druhy nízkoemisní dopravy a všemi druhy obnovitelné energie.

„Skutečná udržitelná doprava budoucnosti bude kombinací spalovacích motorů na CNG, LNG a elektromotorů s akumulátorem či vodíkovým článkem. Potřebujeme, aby zdroje energie byly obnovitelné a nízkoemisní," myslí si Martin Schwarz, člen předsednictva CZ BIOM zodpovědný za biometan. Podle něho elektřina z uhlí už dávno nedává smysl a stejně tak i plyn pro dopravu musí zvyšovat podíl biometanu a snižovat podíl fosilního zemního plynu. "Biometan vyráběný z odpadů je obnovitelným zdrojem energie s vysokou, až 90% úsporou emisí skleníkových plynů oproti fosilním pohonným hmotám,“ uvádí Martin Schwarz.

Vůz na bioCNG na čištění pražské kanalizace
Vůz na bioCNG na čištění pražské kanalizace
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | praha.eu

V České republice soustavně roste počet autobusů i osobních a nákladních vozidel na plyn. Ty mají aktuálně k dispozici přes 220 plnicích stanic. Rostoucí zájem o plynovou mobilitu dokládá také celková spotřeba zemního plynu v dopravě za minulý rok, která s 92,954 miliony m³ překonala o 10 % i predikce NAP ČM. V roce 2020 začaly po českých silnicích jezdit také první vozy poháněné BioCNG.

„Biometan pro využití v dopravě už odebírají přední hráči na trhu s plynem, jako je společnost innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta například vykázala za minulý rok 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu. Tak jako dnes pozorujeme rostoucí zájem o CNG obohacené biometanem ze strany řidičů osobních aut, očekáváme i postupný rozvoj BioLNG v segmentu nákladní dopravy,“ řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.

„Bioplyn se v České republice vyrábí více než deset let a jeho roční produkce dosahuje 1.218 milionů m3. V současnosti se bioplyn využívá hlavně k výrobě elektřiny a tepla, ale budoucnost sektoru vidíme v přechodu na biometan. A také ve větším využívání odpadů pro výrobu bioplynu," doplnil Jan Habart, předseda CZ BIOM. Podle něho je možné výrobu bioplynu v našich stanicích navýšit ještě o cca 6 %. "V ČR je stále prostor pro stavbu nových převážně komunálních bioplynových stanic, které se budou zaměřovat na likvidaci gastroodpadů a dalších bioodpadů. S takovýmto nárůstem počítá i Národní klimaticko-energetický plán. Biometan může kolem roku 2030 zajistit 8 TWh obnovitelné energie, což představuje zhruba 850 milionů metrů krychlových plynu,“ říká dále Jan Habart.

Lokomotiva 714 CNG
Lokomotiva 714 CNG
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Vítkovice machinery Group

„Biometan může nahradit 10 % celkové spotřeby zemního plynu v České republice, nebo může zcela pokrýt spotřebu plynu pro dopravu," tvrdí Martin Schwarz. Potenciál biometanu i jeho úspora emisí skleníkových plynů jsou podle něho velké, ale naprosto reálné. "Západní Evropa má ve výrobě biometanu více než 10letý náskok a my musíme jejich zkušenosti dobře využít. Velkou výhodou je, že biometan je dostupný už nyní, že se využívá dávno vybudovaná plynárenská infrastruktura a existující flotila kamionů, autobusů a aut s motory na LNG a CNG,“ říká Schwarz.

Pošli e-mailem Zobrazení zprávy pro tisk

Zalinkuj zprávu v: Sdílej na Facebooku Linkuj si ! pošli na vybrali.sme.sk Jagg.cz MediaBlog.cz delicio.icio.us
Online diskuse

Redakce Ekolistu.cz vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení pravidel si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvek.

Přehled dosavadních příspěvků
 DatumAutorNázev


Tematický archiv zpráv
Kam na Ekolistu
Reklama

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_pconnect() in /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/phpPollConfig.php3:62 Stack trace: #0 /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/phpPollUI.php3(123): connect2db() #1 /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/view.php3(5): poll_viewResults(113, '<table align="c...') #2 /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/aktank.php3(3): require('/data/www/htdoc...') #3 {main} thrown in /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/phpPollConfig.php3 on line 62

Logo ESF

Vlajka EU

Hlavní město Praha - logo

Ekolist.cz podporuje NetMonitor
Chcete nám pomoci vylepšit naše služby? Můžete se zúčastnit výzkumu návštěvnosti internetu v ČR. Klikněte zde.
(Více informací na webu NetMonitoru.)

Ekolist.cz vychází mj. s podporou Hlavního města Prahy.

Využíváme zpravodajství ČTK

Využíváme zpravodajství TASR
Využíváme agenturní zpravodajství TASR.