https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zajem-o-sdilena-auta-v-liberci-od-jara-roste-kapacity-prestavaji-stacit
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zájem o sdílená auta v Liberci od jara roste, kapacity přestávají stačit

2.8.2021 11:05 | LIBEREC (ČTK)
Sdílená auta a také elektromobilitu podporuje i liberecký magistrát, už rok nemusí řidiči těchto vozů platit na městských parkovištích.
Sdílená auta a také elektromobilitu podporuje i liberecký magistrát, už rok nemusí řidiči těchto vozů platit na městských parkovištích.
Foto | Breno Assis / Unsplash
Liberec byl po Brně druhým městem v Česku, které nabídlo obyvatelům auta sdílená více uživateli, takzvaný carsharing. Sdílená auta nabízí od dubna 2013 v krajském městě družstvo Autonapůl, dnes čítá zdejší vozový park čtyři vozy. Zájem roste, v loňském roce ho poznamenal koronavirus, od jara ale poptávka často převyšuje možnosti vozového parku, řekl ČTK ředitel družstva Michal Šimoník. Autonapůl působí v Česku v devíti městech a má k dispozici 80 aut.
 

Sdílení automobilů má už padesátiletou tradici, jako první ho 1. srpna 1971 zahájila organizace ProcoTip ve francouzském Montpellier. V posledních letech zaznamenává carsharing raketový růst. Zatímco ještě v roce 2011 bylo v Evropě kolem 700 000 uživatelů, v roce 2018 jich už bylo přes 6,7 milionu a podle předpovědi společnosti Deloitte z loňského září měl počet uživatelů carsharingu v Evropě v roce 2020 překročit 15 milionů.

Carsharing se už v Česku stal běžným druhem dopravy, zejména ve velkých městech. Vyplatí se podle Šimoníka zhruba při ročním nájezdu do 10 000 kilometrů. K výhodám patří, že odpadají starosti o servis a údržbu auta, na výběr jsou malé městské vozy i větší auta vhodná třeba na rodinnou dovolenou. Kolik lidí a firem využívá sdílená auta v Liberci, nechtěl Šimoník s odkazem na citlivost údajů sdělit. Čtyři vozy, které jsou ve stotisícovém městě k dispozici, ale podle něj zvlášť teď v létě přestávají stačit.

Doplnění vozového parku navíc družstvu zkomplikovala současná situace na trhu a nedostatek čipů. "Vzhledem k tomu, že jsou delší dodací lhůty nových aut, tak jsme posílili flotilu méně, než bychom rádi. Dodací lhůty jsou čtyři, ale i devět měsíců," řekl Šimoník. Roste navíc podle něj zájem o vozy s elektrickým pohonem, pro mnohé klienty je to vítaná možnost si takové auto otestovat. I v Liberci měli v minulosti lidé možnost si elektromobil vyzkoušet, aktuálně ale v nabídce není.

Sdílená auta a také elektromobilitu podporuje i liberecký magistrát, už rok nemusí řidiči těchto vozů platit na městských parkovištích. "Cílem je podpora ekologicky šetrné dopravy," řekl náměstek primátora Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj). Podmínkou pro bezplatné stání u elektromobilů je registrační značka EL. "Sdílená vozidla můžou bezplatně parkovat v zónách placeného stání za podmínky, že budou mít vydanou parkovací kartu, která bude sloužit jako identifikace carsharingového vozidla," dodal Šolc.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist