https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/skoro-kazda-druha-cesta-pesky-nebo-na-kole.to-je-doprava-ve-vidni-v-roce-2020
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Skoro každá druhá cesta pěšky nebo na kole. To je doprava ve Vídni v roce 2020

28.2.2021 14:18 | VÍDEŇ (Ekolist.cz)
Ve Vídni v loňském roce výrazně stoupla obliba jízdy na kole a chůze.
Ve Vídni v loňském roce výrazně stoupla obliba jízdy na kole a chůze.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | pxfuel
Pandemie výrazně ovlivnila chování a cestování obyvatel ve městech. Ve Vídni v loňském roce výrazně stoupla obliba jízdy na kole a hlavně chůze. Dohromady se na modal splitu podílí ze 46 procent. Podíl automobilistů zůstal beze změny, naopak znatelně ubylo cestujících v MHD, ukazují data vídeňského dopravního podniku.
 

Práce z domova, dálková výuka a lockdown. Mnoho tradičních cest odpadlo, zmenšil se akční rádius obyvatel i preference způsobu dopravy. Vídeňané se tak v roce 2020 častěji spoléhali na chůzi a jízdu na kole. Ačkoliv v absolutních číslech klesl počet vykonaných cest po městě, cyklistické sčítače v rakouské metropoli vloni vykazovaly průměrný nárůst počtu cyklistů o 12 procent oproti roku 2019. To se odrazilo i na dělbě přepravní práce, podíl cyklistů totiž vystoupal z předloňských 7 procent na 9 procent.

Výrazný propad ale zaznamenala veřejná doprava. Zatímco v roce 2019 dosahovala 38 procent modal splitu, průměr za pandemický rok 2020 klesl na 27 procent.
Výrazný propad ale zaznamenala veřejná doprava. Zatímco v roce 2019 dosahovala 38 procent modal splitu, průměr za pandemický rok 2020 klesl na 27 procent.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Wiener Linien, Mobilitätsagentur Wien

Ještě výraznější je zvýšení podílu chodců. Už před koronakrizí si Vídeň jako město krátkých vzdáleností držela s 28 procenty vysoký podíl pěších cest, za rok 2020 se však chůze s podílem 37 procent stala jasně dominantním způsobem dopravy.

Podíl individuální automobilové dopravy zůstal s 27 procenty nezměněn. Výrazný propad ale zaznamenala veřejná doprava. Zatímco v roce 2019 dosahovala 38 procent modal splitu, průměr za pandemický rok 2020 klesl na 27 procent.

V některých dnech ubylo ve vídeňské MHD až 80 procent cestujících. Za celý rok 2020 Wiener Linien svezly přibližně 574 miliony pasažérů, tedy o 40 procent méně. Vídeňský dopravní podnik se proto letos zaměřuje mimo jiné na investice do stanic sdílených kol a aut WienMobil, které rozšiřují nabídku krátkých cest. Do konce roku chce otevřít dalších pět stanovišť. Největší část z rekordních 503 milionů eur putuje do ambiciózní výstavby nové automatické linky metra a modernizace stanic i vozů.

Vídeňská radnice nicméně plánuje i další investice pro zvýšení atraktivity chůze i jízdy na kole. Ty se totiž podle městské agentury pro mobilitu ve stínu pandemie osvědčily jako plně konkurenceschopná variana a způsob jak zlepšit fyzický i psychický stav obyvatel.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jirka Černý

28.2.2021 19:48
Dnes jsem šel dvakrát pro dřevo pěšky, dvakrát pro víno pěšky a dvakrát jsem dal psům což jsem dal taky pěšky. Jsem total eko.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.2.2021 22:18
S ohledem na migrační krizi a demografický vývoj bude brzy v Rakousku nejběžnějším dopravním prostředkem velbloud.
Odpovědět
ig

28.2.2021 22:37 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Myslíte, že budou naši drazí hosté tak ohleduplní vůči žp? Osobně bych to tipoval spíš na Toyotu Hilux.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.3.2021 10:32 Reaguje na
I s osvědčenou nástavbou:-))).
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

1.3.2021 10:36 Reaguje na
Toyoty si vezmou ti "vzdělanější".
Mimochodem, to znáte, jak se malý arabský kluk vyptává svého otce:"
Tati a proč nosíš turban?"
Otec:" Když kráčíš celý den po poušti vedle velblouda, turban Ti chrání hlavu před sluncem."
Kluk:" A proč nosíš ten dlouhý plášť?"
Otec:" Když jsi celý den na poušti, kde fouká silný vítr, plášť Ti chrání tělo před bičujícím pískem."
Kluk:" A proč nosíš ty snadály?"
Otec:" Když jdeš po poušti, díky sandálům snadno vysypeš písek, který se Ti dostane do obuvi."
Kluk:" Fajn, ale proč to všechno nosíš, když bydlíme v Paříži?"
Odpovědět
li

28.2.2021 23:08
No prostě placka.At si zkusí dupat kopec k nám na Malvazinky-jak horská etapa Tour de France.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.3.2021 10:39
To psal někdo z Automatu, ne?

Bo ... "podíl cyklistů totiž vystoupal z předloňských 7 procent na 9 procent." ... není žádná hitparáda, to bych čekal, že to bude víc.

Taky by se to dalo interpretovat tak, že cyklo v zásadě stagnovalo a došlo k výraznému nárůstu u pěších. Z řady pochopitelných důvodů, které ale s pandemií pominou. U nás je to velmi podobné. Lidi chodí, bo se jim do MHD nechce, jezdit ani není moc kam (vše zavřené), při chůzi nemuseli mít až doteď hadr na xichtě a je to jednak z nezakázaných/možných pohybových aktivit. Dělám to taky tak.
Jedná se o typické, vnějšími okolnostmi vynucené chování.
Odpovědět

Jirka Černý

1.3.2021 11:51
Vzhledem k situaci jsou tyto čísla pro kola naprostý propadák.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist