https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nepohodli-a-pocasi-duvody-proc-nechceme-pouzivat-kolo-jako-dopravni-prostredek
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nepohodlí a počasí. Důvody, proč nechceme používat kolo jako dopravní prostředek

13.11.2014 02:30 | PRAHA (Ekolist.cz)
Iry od používání kol mimo jiné odrazuje počasí. Na snímku amsterodamský cyklista v dešti.
Iry od používání kol mimo jiné odrazuje počasí. Na snímku amsterodamský cyklista v dešti.
Jsou země, kde je úplně normální jezdit po městě na kole. Dánsko, Nizozemí, Německo. A jsou země, kde to normální není a případná snaha motivovat lidi k používání kola naráží. Ve vědeckém časopise Journal of Public Policy & Marketing právě vyšla studie, která zkoumá důvody, které obyvatelé irského Dublinu odrazují od používání kola. Je to nepohodlí a vlhké počasí. V cyklistickém Nizozemí je však mnohem deštivěji než v Dublinu.
 

„V zemích jako je Irsko, Velká Británie či Spojené státy americké je cyklistika coby druh dopravy málo populární,“ konstatuje Marius C. Claudy z dublinské Univerzity College, který spolu s Markem Petersonem z Univerzity of Wyoming výzkum vedl.

Vědci se proto obyvatel irského Dublinu zeptali na plusy a mínusy používání jízdního kola coby dopravního prostředku. Řada respondentů odpověděla, že cestování na kole považují za nepohodlné, nebezpečné a navíc dublinské počasí cyklodopravě moc nepřeje.

Statistiky dopravních nehod podle vědců přitom ukazují, že používání kola je mnohem bezpečnější než chůze či jízda autem. A počasí v Dublinu je ve srovnání s cyklistickým Nizozemím mnohem sušší.

Pokud Irové hovořili o pozitivech používání jízdních kol, pak zmiňovali úsporu peněz a času, zlepšení fyzičky a zdraví. Irové si také uvědomují, že používání jízdních kol je ohleduplné k lokálnímu i globálnímu životnímu prostředí. Jako pozitivum také uváděli, že coby cyklisté by byli součástí široké komunity podobně smýšlejících lidí.

Claudy a Peterson ze svého výzkumu vyvozují tradiční doporučení pro podporu cyklistiky: motivovat zaměstnavatele, aby cyklistům poskytli zázemí pro uložení kol a sprchy. Zmiňují aplikace pro mobilní telefony, které by v závislosti na předpovědi počasí pomohli lidem plánovat, jaký dopravní prostředek použít.

Jednou z důležitých motivací ale může být i pocit souručenství a sounáležitosti se společenstvím cyklistů, říkají vědci. „Někteří lidé se mohou cítit hrdí na to, že také jezdí po městě na kole. A tato emoce může cyklistickou komunitu víc zatraktivnit pro ostatní lidi,“ říká Claudy. „Jednou z efektivních cest podpory cyklistiky je rozvíjení lokálních cyklokomunit, které pak působí na ostatní lidi a pomáhají jim přehodnotit jejich postoje a usnadní sebeidentifikaci coby nového cyklisty.“


reklama

 
Další informace |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist