https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropsky-parlament-nepodporil-zkraceni-prepravy-zvirat-na-jatka-na-osm-hodin
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

video uvnitřEvropský parlament nepodpořil zkrácení přepravy zvířat na jatka na osm hodin

14.12.2012 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ročně se v Evropě přepraví zhruba 47 milionů zvířat určených na jatka
Ročně se v Evropě přepraví zhruba 47 milionů zvířat určených na jatka
Jako důsledek spojeného trhu Evropské unie se od rozšíření členských států přepravuje více a více hospodářských zvířat na jatka. Desítky milionů zvířat se každý rok vydává na cesty a mnohé z nich stále v nevyhovujících podmínkách. Přestože již od roku 2005 existují přísné předpisy, které podmínky přepravy určují, podle evropských poslanců se v praxi stále nedodržují. Středečního usnesení Evropského parlamentu, které je adresované Evropské komisi, má zvířatům pomoci řádným prosazováním pravidel, posílením kontrol a také vyššími sankcemi. Poslanci ale do usnesení nedali požadavek na to, aby délka přepravy jatečních zvířat trvala maximálně osm hodin.
 

Ročně se v Evropě přepraví zhruba 47 milionů zvířat určených na jatka, z toho je zhruba 28 milionů prasat. "Mahátma Gándhí řekl, že velikost národa a jeho morální pokrok lze posuzovat podle toho, jak zachází se svými zvířaty. Měli bychom dělat vše proto, abychom utrpení zvířat zmírnili," říká polský poslanec a zpravodaj usnesení Janusz Wojciechowski. Usnesení bylo přijato 555 hlasy pro, proti hlasovalo 56 poslanců a 34 se jich zdrželo hlasování.

Podle Evropského parlamentu počet zvířat přepravovaných v rámci EU podstatně vzrostl v letech 2005-2009, v případě prasat až o 70 %. Na druhou stranu u koz nebo hovězího dobytka se situace dramaticky neproměnila. Například živých krav se ročně přepravuje kolem 4 milionů kusů. Zhruba jedna třetina cest u všech přepravovaných zvířat trvala osm hodin nebo více.

Usnesení parlamentu vyzvalo Evropskou komisi k celé řadě dalších kroků v rámci ochrany zvířat při přepravě. Podle poslanců musí být stávající právní předpisy prosazovány ve všech členských státech jednotně a především musí být dodržovány. To znamená více kontrol na místě a také pokuty za porušování pravidel. I ty by měly být v celé Evropě jednotné a především by měly více odrazovat, uvádí se v usnesení. Podle kritiků není dosud legislativa z roku 2005, která zpřísnila původní pravidla pro přepravu, plně v celé Evropě uplatňovány. Navíc Evropská komise prý přenechává kontroly raději na členských státech, než aby sama iniciovala jednotná pravidla.

Osmihodinový limit nestačí

Podle poslanců by Evropská unie měla zvážit zavedení osmihodinového limitu dopravy zvířat na jatka. Podle usnesení musí ale být povoleny výjimky, například pro ostrovy nebo odlehlé oblasti. Podle usnesení není vědecky prokázáno, že by doba přepravy delší než osm hodin sama o sobě přispívala k týrání zvířat. Pro některé druhy může být nejvíce stresující nakládání nebo vykládání, případně konkrétní podmínky přepravy než samotná doba jízdy, tvrdí kritici povinného stanovení limitu.

Přitom letos v březnu podpořilo zavedení limitu pro přepravu jatečných zvířat v maximální délce 8 hodin 395 europoslanců v rámci parlamentní deklarace. Jedním z nich byl i europoslanec Pavel Poc (ČSSD). "Nechápu, že Parlament takto změnil své stanovisko. Je to nekonzistentní rozhodnutí, které naprosto ignoruje přání spotřebitelů," komentuje výsledek hlasování Poc. Podle něj není výsledné znění zprávy dostatečně ambiciózní a kvůli tomu bude velmi obtížné i vyjednávání s Evropskou komisí.

„Osmihodinové omezení přepravy nicméně samo o sobě nestačí ke zlepšení ochrany zvířat, která často závisí více na řádném vybavení vozidla a na dobrém zacházení se zvířaty,“ říká usnesení. Důležité jsou ale také ekonomické otázky, přeprava prodražuje konečnou cenu masa, kterou zaplatí spotřebitelé. Navíc maso zvířat dlouhodobě vystavených stresu obsahuje i vyšší hladinu toxických látek. „Limit se týká jen zvířat, která se dopravují na jatka, u ostatních zvířat je samozřejmě zájmem jejich majitelů je dovézt v dobré zdravotním stavu,“ vysvětlil Wojciechowski. Jateční zvířata jsou však zvláštní kategorií.

"Osmihodinová doba nám nebude k nic platná, když nebudeme mít automobily v dobrém stavu a přepravující personál řádně proškolený," prohlásil v debatě v europarlamentu De Grandes Pascal z výboru pro dopravu. Podle něj je v zájmu některých zemí spíše než živá zvířata přepravovat zpracované zmražené maso. Podle zastánců omezení doby přepravy na jatka je naopak potřeba celkově snížit celkový počet přeprav i dobu jízda. Díky osmihodinové dopravě by vznikla zřejmě nová jatka a tím i nové pracovní příležitosti. Navíc by se omezila doprava a tím i škodlivé emise. Zkrácení maximální doby jízdy požaduje i kampaň 8 hours (8 hodin), její výzvu Evropské komisi podepsal víc než milion Evropanů.

Parlament proto vyzývá k vědecky podloženému zlepšení přepravních podmínek, včetně zajištění dostatečného prostoru a přísunu vody. Aby se zabránilo přepravě zvířat na zbytečně dlouhé vzdálenosti, měla by Evropská unie pomoci vytvořit krátké a transparentní potravinové řetězce a přijmout taková opatření, která podpoří místní zpracování masa a zastaví úpadek malých, lokálních jatek. Podle usnesení porážka a zpracování masa pokud možno co nejblíže místa chovu zvířat může napomoci posílení postavení venkovských oblastí a jejich udržitelného rozvoje. Zároveň ale usnesení uznává, že řada jatek zanikla právě kvůli velmi přísným hygienickým předpisům prosazovaným Evropskou unií.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist