https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/skoncila-razba-blanky-aktiviste-ji-oznacili-za-tunel-lzi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

fotogalerie uvnitřSkončila ražba Blanky, aktivisté ji označili za „tunel lží“

5.9.2011 16:20 | PRAHA (Ekolist.cz)
Tunel Blanka pod Prašným mostem
Tunel Blanka pod Prašným mostem
Foto | Hugo Charvát / Ekolist.cz
Vykopáním posledního kubíku zeminy dnes skončila ražba tunelu Blanka pod Prahou. Teď se v tunelu začnou budovat silnice a technické zázemí, aby zde v roce 2014 mohla začít jezdit první auta. Podle odpůrců stavby je komplex předražený o jedenáct miliard korun a pražské dopravě nijak nepomůže.
 

Poslední zeminu z téměř milionu kubíků slavnostně naložili na důlní vozík primátor Bohuslav Svoboda spolu s náměstkem Karlem Březinou a ředitelem Metrostavu Pavlem Pilátem. Podle primátora jsou všechny zásadní problémy stavby minulostí a tunel čekají jen běžné stavařské problémy. „Za deset let si nikdo nevzpomene, kolik tunel stál, ale všichni budou vnímat, že doprava v Praze funguje jako v jiných velkoměstech,“ prohlásil Svoboda. Podle něj bude otevření tunelu zásadní i pro ochranu historického centra.

Naopak podle aktivistů je Blanka součástí zastaralého plánu, který se prodražuje. „Podle původního harmonogramu měla být Blanka otevřena letos na podzim. Nyní je v troskách jak harmonogram, tak rozpočet stavby,“ říká mluvčí iniciativy Auto*Mat Vít Masare. Podle něj je stavba dražší o jedenáct miliard, což je třetina rozpočtu celé Prahy. To znamenaná, že každý Pražan již za stavbu zaplatit 20 tisíc korun. A dalších deset tisíc ještě přidá. Odpůrcům vadí i fakt, že dosud není jasné, kdo za zdražení může a jak bude potrestán. „Zahájili jsme přezkoumávání všech smluv, kolem 15. září budou výsledky k dispozici,“ řekl novinářům primátor Svoboda. Vedení města si prý dá pět dní na prostudování výsledků práce právní firmy a veřejnost se vše dozví po 22. září.

Podle kritiků je ale hlavní problém v tom, že tunel dopravě nepomůže. Sice zřejmě ubude aut na Praze 7, ale naopak více aut bude jezdit přes jiné čtvrti. „Nemluví se například o tom, že silnice, které budou auta přivádět, se změní v dálniční přivaděče,“ říká Alena Rybníčková z organizace Pražské Fórum. Což je podle ní nelegální, protože nikdo neposuzoval u těchto staveb vliv na životní prostředí. Aktivisté Pražského Fóra upozornili na problémy tunelu během slavnostního ukončení ražby velkým plakátem s nápisem „Tunel lží“.

S nepotřebností tunelu ale primátor Svoboda nesouhlasí. „Není to tunel, který by Praha nepotřebovala. Naopak, je to stavba zásadní. A za pět let o tom budou všichni přesvědčeni,“ říká Svoboda. Stejná situace prý v minulosti byla s jiným pražským tunelem - Mrázovkou. A na něj si prý dnes také nikdo nevzpomene. „Ano, bylo to drahé. Ano, trvá to dlouho. Ale je to pro Prahu důležité,“ shrnul postoj radnice Svoboda.

V tunelu teď budou následovat dokončovací práce – obezdívky tubusu a dokončovací práce veškerého zázemí. Začnou se budovat silnice a také budoucí křižovatky. Z tunelu zmizí těžká technika a většina prací se přesune pod zem. Díky tomu by se mělo ulevit Pražanům. Postupně se jím začnou vracet chodníky a přestanou jezdit těžké nákladní vozy se zeminou. Zůstane ale doprava materiálu a betonu na dokončovací práce.

Budoucí komplex tunelů by měl mít délku přes šest kilometrů a stane se součástí severozápadní části Městského okruhu. Stavbu začala v roce 2007 a měla být dokončena letos. Původně měl tunel stát necelých 27 miliard korun. Aktuální odhad nákladů je 37,9 miliard Kč.


reklama

Skončení ražby tunelu Blanka

předchozí    další
Primátor Bohuslav Svoboda, radní Karel Březina a šéf Metrostavu Pavel Pilát se chystají ke vstupu do komplexu
Primátor Bohuslav Svoboda, radní Karel Březina a šéf Metrostavu Pavel Pilát se chystají ke vstupu do komplexu
Foto | Hugo Charvát / Ekolist.cz
Primátor Bohuslav Svoboda, radní Karel Březina a šéf Metrostavu Pavel Pilát se chystají ke vstupu do komplexu
Ražba tunelu Blanka
Ražba tunelu Blanka
Primátor Bohuslav Svoboda, radní Karel Březina a šéf Metrostavu Pavel Pilát
Ražba tunelu Blanka
Ražba tunelu Blanka
Poslední lopaty z milionu kubíků končí v důlním vozíku
Ražba tunelu Blanka
Ražba tunelu Blanka
Ražba tunelu Blanka
Diskuze aktivistky a stavbyvedoucího nad užitečností tunelu
 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist