https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jeden-svet-2010-prinasi-zelene-vyzvy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jeden svět 2010 přináší Zelené výzvy

5.3.2010 13:18 | PRAHA (Ekolist.cz)
Automobilová doprava, dopady globálních změn klimatu, problémy s odpadem, těmito a dalšími tématy se zabývají dokumentární filmy o životním prostředím, které v Praze uvede ve dnech 10. – 18. března 2010 mezinárodní festivalu Jeden svět. Letos jim patří sekce Zelené výzvy.
 

Film Země bez lidí
Řecký dokument Země bez lidí režiséra Andrease Apostolidise uvedený v rámci festivalu dokumentárních filmů Jeden svět 2010. Tanzanský národní park Serengeti je považován za vzorný příklad lidské péče o divokou přírodu. Méně se už ví, že na území parku o rozloze Belgie nesmí vkročit jeho původní obyvatelé Masajové. Paradoxním důvodem pro toto opatření je ochrana přírody a turismus. Zatímco Masajům je lov v těchto končinách přísně zakázán, turisté si za tučný poplatek mohou lovit, co se jim zlíbí.
Foto: Jeden svět

Tucet environmentálních filmů

Českým zástupcem v této environmentální kategorii je dokument Martina Marečka Auto*mat přibližující stejnojmennou občanskou iniciativu, která se již několik let snaží upozornit na problematiku městské dopravy a vyjednat lepší podmínky pro chodce a cyklisty v Praze. Recenzi na tento film najdete i na stránkách Ekolistu.cz.

Doprava je stěžejním tématem i dánského filmu Bombajská spojka. Indické velkoměsto se potýká s velkými dopravními problémy v hromadné i automobilové dopravě. Snímek dvojice dokumentaristů Camilly Nielsson a Fredericka Jacobi nabízí nejen tři rozdílné pohledy na řešení bombajské dopravy, ale klade i otázky ohledně politického lobbingu a zdravého životní prostředí jen coby luxusu pro společenskou elitu.

O politice a dopravě vypovídá také další dánský snímek Andrease M. Dalsgaarda Dva muži v Bogotě zachycující snahu dvou kolumbijských politiků, Antanase Mockuse a Enriquea Penalosy o změnu v komunální politice. Svérázný Mockus dokázal nejen zredukovat dopravní zácpy, ale především vyvolat v lidech zájem o politické dění. Jeho nástupce ve starostenském křesle Penalosy pokračoval v jeho šlépějích. Vybudoval síť veřejné dopravy, cyklostezky, parky a dětská hřiště.

Britský dokument Mizející ryby byl inspirován knihou The End of the Line novináře Charlese Clovera o globalizaci rybolovu. Režisér Rupert Murray v něm upozorňuje na fakt, že způsob a tempo, jakým dnes rybolov na celém světě probíhá, neumožňuje přírodě obnovovat své zdroje. Snímek poukazuje na nedodržování kvót pro lov ze strany Číny i některých evropských států, na neekonomický lov velkého množství ryb a upřednostňování některých druhů, zejména tuňáků. Film přináší i několik základních rad, jak může každý pomoci svou troškou k zachování rovnováhy ve světových oceánech.

Praktické rady z předchozího snímku jistě nebudou tak radikální jako změna životního stylu , k níž se odhodlali hrdinové finského snímku Rodinná dieta. Rodina režiséra Johna Webstera se totiž rozhodla, že zkusí vydržet jeden rok zcela bez produktů, k jejichž výrobě nebo při jejichž použití je potřeba ropy. Jak se ale ukázalo vyměnit automobil za autobus, letadlo za vlak, motorový člun za veslici nebo nakoupit v obchodě základní potraviny není za těchto podmínek vždy snadné, zvlášť pro rodinu s dětmi. Komplikace a nepohodlí vyvolává rozpory a členové rodiny se během roku uchylují ke kompromisům a jednodušším řešením.

Nikoli už ropa, ale jiná kapalina, voda, hraje hlavní roli v kanadském snímku režisérky Stephanie Soechtigové Vodovoda. Film se zabývá zejména fenoménem balené vody. Ukazuje například, že voda v plastové lahvi je často tatáž, jaká teče ve všech amerických domácnostech z vodovodu. Dále rozkrývá, jak se známé nadnárodní společnosti díky mezerám v zákonech vyhýbají daním z čerpání vody a recyklace, zveřejňování výsledků studií o zdravotní nezávadnosti i morální odpovědnosti. Skupiny nezávislých expertů, aktivistů či novinářů v dokumentu upozorňují na nebezpečnost plastových lahví pro lidské zdraví, nadměrné čerpání vody a nedostatečnou recyklaci plastu.

Film Byl jednou jeden ostrov se odehrává na malém korálovém ostrově obývaném čtyřmi stovkami Polynésanů. Přestože je vinou globálního oteplování atol v posledních letech stále častěji zaplavován stoupající hladinou Tichého oceánu, nechtějí se zdejší obyvatelé přestěhovat na pevninu, jak jim navrhuje tamější vláda. Raději na svůj ostrůvek pozvou dvojici vědeckých odborníků v naději, že pro ně najdou řešení. Novozélandský snímek Briara Marche zachycuje kromě přímého dopadu ekologických změn na komunitu původních obyvatel i tradiční způsob života a myšlení Polynésanů.

Sociální rozměr má i americký dokument Vysněný odpad, jehož hrdiny jsou příslušníci nejnižší společenské vrstvy v Káhiře. Režisérka Mai Iskander natáčí jejich každodenní život v okrajové čtvrti Mokattan. Jediný zdroj obživy představuje pro tuto místní šedesátitisícovou komunitu sběr a zpracování odpadu. I o ten však přicházejí s příchodem zahraničních společností na káhirský trh s odpadky. Vysoce efektivní recyklační systém, v němž se obyvatelům Mokattanu daří zpracovávat 80 procent veškerého odpadu, nahrazuje moderní technika italských a španělských firem s několikrát nižší účinností. Snímek zachycující ničivý dopad globalizace na osudy jednotlivců i celé komunity je Iskanderové debutem a probojoval se do letošní širší oscarové nominace.

Film Tučňáci v tísni
Kratičký film Marcela Barelliho Tučňáci v tísni vypráví o ptačím putováním za novým domovem poté, co došlo k rozpuštění antarktického ledovce.
Foto: Jeden svět
O tom, jak západní představy o ochraně a turistickém využití divoké přírody mohou negativně ovlivnit život původních obyvatel, vypráví řecký dokument Země bez lidí režiséra Andrease Apostolidise. Tanzanský národní park Serengeti je považován za vzorný příklad lidské péče o divokou přírodu. Méně se už ví, že na území parku o rozloze Belgie nesmí vkročit jeho původní obyvatelé Masajové. Paradoxním důvodem pro toto opatření je ochrana přírody a turismus. Zatímco Masajům je lov v těchto končinách přísně zakázán, turisté si za tučný poplatek mohou lovit, co se jim zlíbí. Tento film je též promítán v rámci projekcí pro školy.

Problematikou geneticky modifikovaných plodin, technologického pokroku, globálního oteplování a poptávce po surovinách se zabývá i film Hlad zařazený do sekce Máte právo vědět. Německý film tvůrců Marcus Vetter a Karin Steinberger, přináší pohled na osudy komunit a konkrétních lidí, kteří se na třech kontinentech ocitli v pasti současných mezinárodních poměrů.

Dětem Jeden svět nabídne devítiminutový úsměvný film Marcela Barelliho Tučňáci v tísni o ptačím putováním za novým domovem poté, co došlo k rozpuštění antarktického ledovce a čtyřminutovou animovanou parodii Meatrix: Příběh čuníka z velkokapacitního vepřína.

Pražské festivalové centrum bude již tradičně v kině Lucerna. Dalšími festivalovými kiny budou Světozor, Divadlo Archa, Atlas, Francouzský institut, Městská knihovna a Evald.

Během čtyř večerů naváže na promítání filmů beseda na dané téma. Diskutovat přijdou i poslanci Marlin Bursík a Lubomír Zaorálek.

Jeden svět na cestách, na síti i v obýváku

Kromě Prahy navštíví Jeden svět během března a dubna tato města: Bílina (29.3.-2.4.), Brno (22.-30.3.), České Budějovice (16.-19.3.), Děčín (8.-10.4.), Hradec Králové (12.-16.4.), Hrádek nad Nisou (23.-25.3.), Jablonec nad Nisou (22.-25.3.), Karlovy Vary (19.-21.3.), Kladno (17.-20.3.), Kralupy nad Vltavou (22.-23.3.), Libčice nad Vltavou (19.3.), Liberec (21.-28.3.), Mělník (25.-27.3.), Mikulov (17.-20.3.), Mladá Boleslav (22.-26.3.), Nový Bor (19.-21.3.), Olomouc (22.-31.3.), Opava (22.-26.3.), Ostrava (22.-27.3.), Pardubice (22.-27.3.), Plzeň (15.-26.3.), Polička (23.-25.3.), Rožnov pod Radhoštěm (29.-31.3.), Tábor (18.-20.3. a 22.3.), Tanvald (29.-30.3.), Teplice (15.-18.3.), Třinec (25.-31.3.), Ústí nad Labem (15.-20.3.) a Ústí nad Orlicí (7.-10.4.).

Pro ty, kteří by se rádi podívali na některý ze zajímavých dokumentárních filmů z minulých let, je ve spolupráci s Českou televizí připraveno on-line vysílání. Na stránkách www.ceskatelevize.cz/jedensvet lze až do 28. března shlédnout deset filmů. V rámci tohoto programu je možné vidět například britský film Čas hlupáků o možných dopadech klimatických změn.

Novinkou letošního ročníku je program "Jak získáš své diváky ty?" umožňující komukoliv aktivně se zapojit do šíření dokumentárních filmů Jednoho světa. Z nabídky 18 snímků, pro které bude možno hlasovat na internetových stránkách, budou vybrány tři tituly s nejvíce hlasy, jenž si diváci budou moci posléze zdarma půjčit k vlastním projekcím. Filmy mohou pouštět v oblíbené kavárně, klubu, škole nebo třeba doma v obýváku. Jediná podmínka je, že se na takovou projekci nebude vybírat vstupné. Zapojit se do programu bude možné po skončení festivalu prostřednictvím webové přihlášky.

Do nominace byly vybrány tyto filmy s environmentální tematikou: Byl jednou jeden ostrov, Bombajská spojka, Hlad, Vysněný odpad a Země bez lidí.

Více informací o 12. ročníku festivalu, filmech, doprovodném programu naleznete na webových stránkách www.jedensvet.cz.


reklama

 
Zdeňka Vítková

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist