https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jaka-byla-spidlova-vlada-2
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jaká byla Špidlova vláda? (2.)

27.8.2004 15:05 | PRAHA (EkoList)
EkoList položil několika osobnostem otázku: Jak hodnotíte činnost odstoupivší Špidlovy vlády v oblasti životního prostředí? V druhé části ankety přinášíme odpovědi ředitelky Zeleného kruhu Zuzany Drhové, Martina Vidláka z kanceláře Václava Havla, sociologa Jana Kellera a člena představenstva Svazu průmyslu ČR Josefa Zbořila.
 

Jak hodnotíte činnost odstoupivší Špidlovy vlády v oblasti životního prostředí?

Zuzana Drhová
ředitelka Zeleného kruhu
Prioritou vlády posledních dvou let bylo dokončení příprav na členství v Evropské unii. Pro resort životního prostředí to byly zejména přípravy na zavedení Natury 2000 a na čerpání z fondů Evropské unie (Strukturální fondy a Fond soudržnosti), které budou mít na životní prostředí ať už v dobrém či špatném smyslu výrazný dopad. O tom, jak se připravený systém v obou oblastech osvědčí, se přesvědčíme až v následujících letech. Obecně však lze konstatovat, že požadavky Evropské unie stíháme s odřenýma ušima. Podíváme-li se do programového prohlášení vlády, jako úspěch vidím slíbenou ratifikaci Aarhuské úmluvy a jako selhání dosavadní otálení s ekologickou daňovou reformou. Co se týče hodnocení pana ministra Ambrozka, řekla bych, že se jedná o balancování na hraně. Ani příliš neuklouznul, ani si moc nevyskočil. Obávám se však, že příští roky tuto taktiku neunesou, neboť na stůl přijdou kontroverzní vleklé kauzy typu jezů na Labi, o kterých bude třeba rozhodnout.

Martin Vidlák
asistent Václava Havla (o odpověď jsme žádali Václava Havla)
Václav Havel se po odchodu z prezidentské funkce velmi brání posuzovat jednotlivé politiky v aktivní funkci či celé vlády a nechce to udělat ani v tomto případě.

Jan Keller
sociolog
Podle mého názoru se Špidlova vláda chovala v oblasti životního prostředí stejně ambivalentně jako v oblastech jiných. Za její klad považuji obsazení postu ministra životního prostředí Liborem Ambrozkem. Neměl to ve vládě lehké a jeho střety s ministrem obchodu a průmyslu byly široce medializovány. Na druhé straně vláda vytvořila podivný poradní orgán pro otázky životního prostředí na čele s místopředsedou vlády Marešem (US-DEU). Ve zhruba dvacetičlenném sboru byli pouze dva nebo tři lidé (hlavně Vojtěch Kotecký), kteří jsou skutečně odborníky na otázky životního prostředí. I ostatní tam byli jen do počtu a je škoda papíru, který během své krátké činnosti tento poradní orgán vyprodukoval. Byl to sbor natolik účelový a neschopný, že vůbec nepochybuji o tom, že nový premiér jeho činnost v celé její bezzubosti obnoví.

Je mi smutno, když si vzpomenu, že u příležitosti show v Johannesburgu se za Českou republiku zavazoval k udržitelnému rozvoji tehdejší místopředseda vlády, tedy člověk, který nedokázal udržet ani své vlastní stranické a vládní křeslo. Pokud podobní lídři vystupovali i za jiné země, neměli bychom si o udržitelnosti a o smyslu podobných světových konferencí dělat ani ty nejmenší iluze.

Sledoval jsem poslední dva roky konkrétní ekologickou kauzu, boje o uchování cenných partií Lysé hory kterým hrozí přeměna na obří sjezdovku. Ministr Ambrozek tady čelil velké přesile a velice si ho vážím za to, že neustoupil. Pro celek Špidlovy vlády ovšem platilo, že kromě jednoho ministerstva se o životní prostředí nikdo další starat nemusí. To je naprosto chybný přístup a Vladimír Špidla to nedokázal změnit. Promarnil příležitost (nejen v ochraně životního prostředí, ale také např. v boji s korupcí), která se nemusí hned tak opakovat. To, co nedokázal prosadit on, rozhodně jeho nástupce prosazovat nebude. A ministr Ambrozek to bude mít v nové vládě ještě těžší. Doufám, že s tím nepraští a nepůjde dělat raději komisaře.

Josef Zbořil
člen představenstva Svaz průmyslu ČR
Hospodářská sféra s politováním konstatuje, že odstupující vládě nemůže udělit absolutorium v oblasti péče o životní prostředí. Naše výhrady lze jednoduše shrnout takto: bezkoncepčnost, absence hodnocení ekonomických dopadů přijímané legislativy jako základní pracovní princip a výmluvy na orgány EU.

Na tyto problémy jsme upozorňovali od samého počátku funkčního období vlády a fakticky do samého závěru. Pro nás z nepochopitelných důvodů jsme nedokázali přesvědčit vládu, že zlepšování péče o životní prostředí musí být systémová práce, založená na kvalitní strategii, spolupráci všech zainteresovaných a těmi v žádném případě nejsou jen "zelené nevládky", ale především hospodářská sféra. Rozvoj bude udržitelný jen tehdy, jestliže hospodářská sféra nebude skomírat na přeregulovanosti.

Důsledky vládního a nevládního úsilí jsou nabíledni: legislativní džungle stále historického typu "zločin a trest", rostoucí administrativní orgie pro získání základních povolení a rezignace na principy udržitelného rozvoje a partnerství, nezbytné pro další růst environmentální výkonnosti.

První část ankety, v níž najdete odpovědi šéfredaktora Britských listů Jana Čulíka, filozofa Erazima Koháka, starosty Jindřichovic pod Smrkem Petra Pávka a analytika Pricewaterhouse Coopers Pavla Sychrovského, je tady. Omluvila se předsedkyně Akademie Věd ČR Helena Illnerová - kvůli nedostatku času nemohla na anketní otázku odpovědět.


reklama

 
jst, mm, red

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist