https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volby-2006-co-cssd-slibuje-ve-svem-volebnim-programu-2006-2010
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volby 2006: Co ČSSD slibuje ve svém volebním programu 2006-2010

9.5.2006 15:17 | PRAHA (EkoList)
V porovnání s minulým volebním programem dramaticky vzrostl zájem ČSSD o životní prostředí. V roce 2002 sociální demokraté věnovali životnímu prostředí pár konstatování obecného typu, letos ve volebním programu problematika životního prostředí rozrostla na několik stránek a nakonec ČSSD vydala programový Zelený manifest "8 šancí pro život" věnovaný jen politice životního prostředí.
 

Článek je součástí předvolebního informačního servisu EkoListu. Podívejte se rovněž na:

Chceme rozvoj hromadné dopravy a 300 kilometrů nových dálnic

Velkou pozornost ČSSD věnuje tématu dopravy. Na počátku května vydala strana samostaný Dopravní manifest ČSSD, který rozvíjí myšlenky obsažené ve volební programu Jistoty a prosperita. Podle programu i manifestu chce ČSSD oproti individuální dopravě podporovat rozvoj hromadné dopravy, a před dopravou silniční upřednostňovat nákladní kolejovou a vodní dopravu. A to přestože během uplynulých čtyř let většina poslaneckého klubu ČSSD ve Sněmovně hlasovala pro zjednodušenou výstavba silnic, včetně vyvlastňování pozemků. Tuto aktivitu vysvětlovali předkladatelé návrhů především důležitostí pro hospodářský rozvoj regionů. Podle Dopravního manifestu ČSSD hodlá kombinací státních i soukromých financí investovat každý rok do dopravy nejméně 100 miliard korun.

ČSSD ve svém Dopravním manifestu říká, že je potřeba vrátit železnici její strategickou roli v dopravní politice, především kvůli stále rostoucí nákladní dopravě na silnicích. Proto ČSSD slibuje modernizovat úseky III. železničního koridoru v úseku Praha - Plzeň – Cheb, včetně Moravskoslezského úseku Dětmarovice - státní hranice se Slovenskem a výstavbu IV. železničního koridoru Praha - České Budějovice - státní hranice s Rakouskem.

Neznamená to ovšem, že by sociální demokraté nechtěli stavět nové silnice. Naopak, v příštím volebním období chtějí dokončit alespoň 300 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Dopravní manifest vyjmenovává konkrétní úseky: Dálnice D1 Vyškov-Lipník nad Bečvou, Ústecká dálnice D8, poslední úsek dálnice D11 před Hradcem Králové a dále na Jaroměř, dálnice D47, zrychlit výstavbu dálnice D3 Praha – České Budějovice a návaznou komunikaci na státní hranici s Rakouskem. Co se týče silnic slibuje ČSSD výstavbu a rekonstrukci karlovarské R6, chomutovské R7 a strakonické R4, na Moravě pak R48 v Moravskoslezském kraji, R49 ve Zlínském kraji, R52 a R43 v Jihomoravském kraji a R55 z Olomouce do Břeclavi. Zvláštní pozornost bude ČSSD věnovat rychlostní komunikaci R35 z Hradce Králové do Olomouce.

Ale i individální doprava by se měla podle Dopravního manifestu stát příznivější pro životní prostředí. "Cílem podpory rozvoje městské a příměstské dopravy je spokojený cestující, který dává přednost ekonomicky i ekologicky výhodnější hromadné dopravě před individuálním automobilismem," říká ČSSD. Za pozornost rovněž stojí návrh "podporovat výstavbu cyklistických stezek, oddělujících cyklisty od motoristů, jako dopravy přátelské k životnímu prostředí a jako alternativy k dalším druhům dopravy". ČSSD také slibuje navýšit výdaje na výstavbu a údržbu cyklistických stezek ze současných 100 milionů korun ročně na 2,5 násobek.

Silnice z Prahy do ĂšstĂ­ nad Labem
Čeští socialisté slibují 300 kilometrů nových dálnic a silnic
Foto: Martin Mach/EkoList

Ekologickým rozměrem dopravy se zabývá i Zelený manifest ČSSD. V něm strana slibuje konkrétní opatření: zpoplatnění silniční infrastruktury elektronickým mýtným pro nákladní dopravu od 1. 1. 2007 (nicméně slib "zahájit nejpozději od r. 2004 činnost elektronického zpoplatnění dálnic" obsahuje již rezoluce XXXI. sjezdu ČSSD z roku 2003), a omezení provoz kamionů po našich dálnicích a silnicích I. tříd o víkendech po celý rok.

Některá navrhovaná opatření však mnohé ochránce přírody a krajiny zřejmě nepotěší: ČSSD chce zlepšit plavební podmínky na Labi výstavbou plavební komory v Přelouči a plavebním stupněm Děčín (což vysvětluje rozvojem kontejnerové vodní dopravy). "Tím budou vytvořeny podmínky pro přesun až 4,5 mil. tun nákladu po Labi ročně," říká Dopravní manifest. Výstavbu kanálu Odra – Dunaj – Labe však ČSSD, jak výslovně uvádí ve svém Zeleném manifestu, nebude podporovat. Pro rozvoj kombinované dopravy chce ČSSD podpořit vznik logistických center - překladišť (cílem je přesunout těžiště tranzitní dopravy z kamionové přepravy na železnici).

Bezpečná a účinná jaderná energetika

Důležitost ČSSD přikládá také ochraně surovinových zdrojů a úsporám energie, chce přispět k postupnému snižování spalování uhlí a ropy, a tím k poklesu produkce skleníkových plynů a zmenšení závislosti na ropě. V minulém volebním období však ministr průmyslu a obchodu (ČSSD) prosazoval poněkud jinou politiku, když se zasazoval o prolomení územních limitů těžby hnědého uhlí v severních Čechách.

Citlivému tématu jaderných elektráren věnuje pouze obecné nicneříkající konstatování: "využívání jaderné energie spojujeme s účinnou bezpečností jaderných elektráren a obecně přijatelným řešením likvidace jaderného odpadu".

Zelený manifest klade velký důraz na zvyšování energetické efektivnosti. Úspor energie navrhuje ČSSD dosáhnout zejména zpřísňováním minimálních limitů účinnosti u výrobních zdrojů energie a tepla, zlepšením podmínek pro společnou výrobu elektřiny a tepla - kogeneraci, nebo prováděním energetických auditů. Prohlašuje: "standardem se postupně stane nízkoenergetický dům" a slibuje ekonomicky podporovat úspory tepla v bytech a využívání odpadního tepla v budovách. Slib investičních pobídek pro "energeticky nízkonáročné bydlení pro mladé rodiny" obsahoval již program ČSSD z roku 2002, zatím však žádný konkrétní program nezačal fungovat.

Velký prostor Zelený manifest věnuje také obnovitelným zdrojům energie. ČSSD se zavazuje prosadit "účinný a ekonomicky vyvážený návrh zákona o podpoře výroby tepla z obnovitelných zdrojů" a dotační politikou vytvořit podmínky pro rozvoj pěstování energetických rostlin. Přitom v roce 2004 přijala Sněmovna zákon o obnovitelných zdrojích energie, který původně obsahoval i podporu obnovitelného tepla. Ta však vypadla na návrh hospodářského výboru. Pro variantu zákona, která omezila investiční pobídky pouze na výrobu elektřiny, hlasovala i většina poslanců ČSSD.

Limity těžby ať si lidé prolomí sami

Územní limity těžby hnědého uhlí jsou velice citlivé téma a ČSSD se k němu postavila v Zeleném manifestu šalamounsky: Proklamuje, že rozhodnutí, zda limity prolomit, nechá na občanech Ústeckého kraje, a "ekologicky" se připravila na obě možné varianty. Pokud se obyvatelé kraje rozhodnou pro zachování ekologických limitů, slibuje ČSSD investice do "celkové restruktulizace regionu, přeorientování od těžby uhlí a podporu čisté průmyslové výroby." Budou-li limity prolomeny, slibuje ČSSD "rekonstrukci všech tepelných elektráren a tepláren" a co nejekologičtější těžbu uhlí.

Se surovinami souvisí i hospodaření s odpady. ČSSD slibuje zlepšit podmínky pro provádění separovaného sběru odpadů, zavést zálohové systémy, vytvořit podmínky pro zvýšení podílu znovu využitého odpadu (u komunálního odpadu až na 50 %) a proklamuje: "Nepodpoříme výstavbu nových spaloven odpadů z veřejných zdrojů".

Zelený manifest k tomu dodává, že využití druhotných surovin musí mít přednost před dovozy surovin nebo těžbou z dolů a lomů. ČSSD slibuje zvýšit a reformovat poplatky z těžby stavebního kamene, štěrkopísku a vápence tak, aby účinně motivovaly k využívání recyklovaného stavebního a demoličního odpadu. ČSSD je také proti dovozu odpadu ze zahraničí a nesouhlasí s návrhem evropské směrnice, která by postavila spalovny na roveň recyklaci. Slibuje, že bude prosazovat princip: odpadky se likvidují tam, kde vznikly. Pokud se v Evropě nepodaří tento princip zavést, hodlá výrazně změnit ekonomické podmínky dovozu odpadu.

Čisté ovzduší zaplatí Evropská unie

KomĂ­n v Praze
Foto: Martin Mach/EkoList

Ekologická daňová reforma se objevila již v Koaliční smlouvě, kterou ČSSD podepsala po volbách v roce 2002 s KDU-ČSL a Unií svobody. Jenže ministerstvo životního prostředí její návrh předložilo k projednání ministerstvu financí (včetně návrhů konkrétních sazeb) až před koncem loňského roku. V současné době se připravuje kompromisní společný návrh obou ministerstev, ten však vláda dostane až po volbách. Do konce svého mandátu tak vláda ČSSD daňovu reformu přijmout nestihne.

Nicméně v programu pro letošní volby je reforma opět na pořadu dne, cílem má být "zlepšení kvality života v lepším životním prostředí". Výnosově neutrální reforma v zeleném manifestu ČSSD počítá na jedné straně se zdražením energií, na druhé straně dojde ke "snížení například nejnižších sazeb daní z příjmů." Daně na paliva by měly být navyšovány postupně od roku 2008 až do roku 2017.

Podle Dopravního manifestu musí růst také počet vozidel nezávislých na palivech vyrobených na bázi ropy. Nejde jen o osobní automobily, ale zejména o vozidla hromadné přepravy. "K podpoře vozidel využívajících všech typů alternativních pohonů – tj. zejména biopaliv, stlačeného a zkapalněného zemního plynu, hybridních pohonů nebo vodíkových palivových článků patří i podpora budování sítě čerpacích stanic na tato paliva," říká Dopravní manifest ČSSD.

Konkrétní závazky se týkají zejména ovzduší a vody. ČSSD se zavazuje do roku 2010 dokončit vybudování a nebo rekonstrukci kanalizací a čistíren odpadních vod ve všech obcích nad 2 000 obyvatel (což ostatně předepisuje i EU svým nařízením 91/271/EEC). Do roku 2010 také hodlá použít nejméně čtyřicet miliard Kč ze společných prostředků ČR a EU na snižování množství znečišťujících látek v ovzduší. Za pozornost stojí slib rozšíření důsledné kontroly na 30 tisíc chemikálií používaných v potravinách a ve spotřebním zboží.

Agentury budou chránit životního prostředí jménem lidu

ČSSD se již v uplynulém volebním období zasazovala o zjednodušení správních a povolovacích řízení v oblasti životního prostředí. Zjednodušení a zrychlení však spočívalo zejména v omezení práv veřejnosti se ke správním řízením vyjadřovat. Výjimkou není ani novela stavebního zákona, kterou předložilo ministerstvo pro místní rozvoj.

V kapitole Právo udržitelného rozvoje slibuje ČSSD prosadit "Kodex životního prostředí", který by měl sjednotit a především zjednodušit legislativní ochranu přírody a životního prostředí. Volební program navrhuje "zkrátit řízení v právu životního prostředí o jeden procesní stupeň" a socialisté slibují, že spojením "procesu posuzování vlivů na životní prostředí s procesem územního rozhodování a základní agendou integrovaného povolení v jediné koncentrované řízení zkrátí průměrnou délku povolovacího řízení ze současných 28 měsíců na 14 měsíců."

Pozoruhodný je návrh zřídit "regionální agentury nadačního typu, které budou jménem veřejnosti zastupovat zájmy životního prostředí". Zřízení státem kontrolovaných agentur má podle ČSSD zamezit "zneužívání institutu účasti nevládních organizací podnikatelskou konkurencí". Agentury, zřízené ze zákona, budou moci chránit zájmy přírody "v těch správních a soudních řízeních, kde nelze zejména z důvodů procesních využít individuální účastenství občanských iniciativ". Současná úroveň občanských práv má být podle Zeleného manifestu zachována tím, že "statutárními orgány těchto agentur by podle ČSSD měly být v nich registrované nevládní organizace".

Silná role státu patří k základní filozofii sociálních demokratů, a to se týká i ochrany přírody a životního prostředí. Úřady by podle ČSSD měly jít občanům příkladem, používat ekologicky šetrné výrobky, biopotraviny, recyklované výrobky, třídit odpad apod., a životní prostředí by mělo být jedním z hlavních příjemců prostředků z fondů Evropské unie. Zelený manifest, pod heslem "ryba voní od hlavy", dokonce vyhlásil, že státní a veřejná správa svou poptávkou vyvolají zvýšený zájem o produkci výrobků udržitelné spotřeby. To by se podle volebního programu mělo pozitivně projevit i na jejich cenovém vývoji a tedy dostupnosti pro běžného spotřebitele. Slibuje také, že státní správa si dá závazek zvyšovat třídění odpadů a údaje o plnění tohoto závazku bude zveřejňovat na internetu.

Ekologické pasáže volebního programu ČSSD pro volby do Poslanecké sněmovny 2006 najdete zde.


reklama

 
Hanka Hermová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist