https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volby-2006-co-kdu-csl-slibuje-ve-svem-volebnim-programu-2006-2010
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volby 2006: Co KDU-ČSL slibuje ve svém volebním programu 2006-2010

5.5.2006 08:09 | PRAHA (EkoList)
Volební program lidovců obsahuje témata dotýkající se životního prostředí především v kapitole „Ekologická politika“, ale také v kapitole „Doprava“ a „Zemědělství a Rozvoj venkova“. Důraz klade Lidová strana především na stavby dálnic, zmíněna je ale i globální odpovědnost vůči planetě, ekologizace státní správy či ekologicky orientovaná ekonomika.
 

Článek je součástí předvolebního informačního servisu EkoListu. Podívejte se rovněž na:
500 kilometrů silnic

Hlavním tématem kapitoly volebního programu o dopravě je dostavba rozestavěných dálnic a „podstatné urychlení výstavby nových dálnic a rychlostních silnic, například 'moravského dálničního propojení' dálnic D1 a D47, severního propojení Hradec Králové - Olomouc (R35), spojení Brno – Mikulov (R52), budějovické dálnice D3, pražského silničního okruhu, dále pak napojení různých měst na dálnice dalšími 'významnými tahy' – karlovarský (R6), chomutovský (R7), slezský (R11), zlínský (R49), hodonínský (R55), svitavský, jihlavský (R38), nošovický (R48)". Celkem slibuje KDU-ČSL v příštích letech 500 kilometrů nových silnic a dálnic.

Zároveň však autoři kapitoly Doprava tvrdí, že systém elektronického mýta „zdraží tranzitní nákladní dopravu, a pomůže ji tak vracet ze silnic zpátky na železnici,“ a že „budoucnost patří kombinované nákladní dopravě.“ Předvolební program Koalice již v roce 2002 sliboval: „Podpoříme ekologicky šetrnější kombinovanou dopravu, abychom snížili nadměrnou dopravu kamionovou“. Při podpoře převádění kamionů na železnici však poslanci a ministři KDU-ČSL neuspěli. Po vstupu do Evropské unie, který KDU-ČSL výrazně podporovala, naopak skončil systém přepravy kamionů po železnici (RoLa) mezi Lovosicemi a Drážďany. Ani snaha ministra dopravy o dotažení výběru elektronického mýtného na dálnicích, které by mohlo omezit nápor tranzitních kamionů, nedopadla nejlépe. Výběrové řízení se protáhlo a po jeho ukončení si neúspěšný uchazeč stěžoval na nerovné podmínky.

Druhém místo v dopravním programu KDU-ČSL zaujímá veřejná doprava. V oblasti drah slibují lidovci modernizaci železničních koridorů a uzlů Praha a Brno. Není jasné, zda modernizací uzlu Brno myslí strana přestěhování nádraží, které prosazuje velká část brněnských radních. Osobní dopravu na železnici chce lidová strana podpořit modernizací nádraží a vlaků, tak aby byly „čisté, rychlé a bezpečné“. Pro handicapované občany slibují lidovci vozidla se sníženou úrovní nástupu a postupné odstranění bariér ve stanicích a zastávkách.

kola
kola před nádražím v Hradci Králové
Foto: Jakub Kašpar/EkoList

Dotace do veřejné osobní dopravy mají existovat v místech, kde je pro provozovatele jednoznačně ztrátová – ať už se jedná o vlaky či autobusy. Lidovci hodlají také přijmout nový zákon o veřejné dopravě, který mj. podpoří rozšiřování integrovaných dopravních systémů.

Cyklistika je zmíněna jako poslední bod v odstavci o bezpečnosti dopravy. KDU-ČSL v ní slovy podporuje rozvoj cyklistiky jako „bezpečné a ekologické alternativy“ a slibuje stavbu nových cyklostezek. Žádné konkrétní detaily však na rozdíl od návrhů silniční sítě nejsou uvedeny.

Těšte se, vinaři, chmelaři a porybní

V kapitole Zemědělství a rozvoj venkova lidová strana nijak výrazně nepreferuje ekologické zemědělství. Pouze slibuje, stejně jako program Koalice před minulými volbami, podporu zemědělců „v méně příznivých oblastech při přechodu na extenzivní formu hospodaření“. Jinak usiluje o to více podporovat obory typické pro naši zeměpisnou oblast a tradiční i z kulturního hlediska, např. chmelařství, vinařství, rybníkářství.

V podpoře ekozemdělství lidovci příliš úspěšní nebyli ani v uplynulých čtyřech letech. Libor Ambrozek tvrdí, že se při jednání o Programu rozvoje venkova snažil alespoň přesměrovat dotace zemědělcům, ale příliš úspěšný nebyl: „Setkáváme se se silným lobbingem ze strany zemědělských družstev a zpracovatelského průmyslu. Velmi obtížně se daří dotace přesměrovat na zatravnění nebo ochranu krajiny,“ řekl nedávno v rozhovoru pro časopis Sedmá generace.

Ekonomicky chtějí lidovci podpořit ekozemědělce slibem přechodu od „zjednodušeného způsobu poskytování přímých plateb na systém plateb oddělených od produkce“, aby nebyl v zemědělské politice kladen důraz pouze na objem sklizně. Dále slibují zrušit daně z nemovitostí ze zemědělské půdy.

Příroda kvůli člověku

Na rozdíl od roku 2002 se letos stala politka životní prostředí velmi důležitým tématem předvolebního boje politických stran. Lidovci mu věnují samostanou kapitolu, tedy mnohem větší prostor než v programu Koalice před čtyřmi lety. „Ekologická politika“ strany lidové zdůrazňuje ochranu životního prostředí, která není brzdou, ale pobídkou ekonomického rozvoje (např. díky úsporám energie nebo surovin při dalším využívání odpadu). Strana vychází z principu, že člověk se chová odpovědně, pokud má k dispozici relevantní informace, proto podporuje přístup veřejnosti k informacím a její podíl na rozhodování o projektech s dopadem na životní prostředí. Otevřeně se hlásí k dodržování Aarhuské úmluvy o přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí.

Podporu Arhuské úmluvě prokázovali poslanci KDU-ČSL také během posledních čtyř let ve Sněmovně. Odmítli opakované návrhy na vyřazení účasti veřejnosti ze správních řízení, ať už v novele zákona o ochraně přírody a krajiny, při projednávání zákona o geneticky modifikovaných organismech nebo v rámci zákona souvisejícího s přijetím stavebního zákona.

Nakonec program lidovců zdůrazňuje, že přírodu nechráníme kvůli ní samé, ale i kvůli lidem, kteří jsou její součástí. Velmi často se jedná o ochranu kulturní krajiny, kterou člověk svým vlivem formuje už po staletí.

Lidovci se ve zmíněné kapitole hlásí k odpovědnosti vůči planetě, ochraně klimatu a snižování emisí skleníkových plynů, respektování principů udržitelného rozvoje, navrhují rozšíření zahraniční rozvojové spolupráce ČR se „zeměmi třetího světa, ale i východní a jihovýchodní Evropy, jejíž problémy se nás úzce dotýkají.“ Doporučují využívat Agendu 21 na místní úrovni a zapojovat města do projektu Zdravé město.

Ekologicky odpovědného chování chtějí lidovci dosáhnout podporou nevládních organizací v ochraně životního prostředí a péči o přírodu, ekologickou osvětou, propagací ekologicky šetrných výrobků a produktů ekozemědělství, ekologizací provozu státní správy (třídění odpadů, šetření energiemi a alternativy v dopravě) a podporou „progresivních podnikatelů v oblasti turistiky šetrné k přírodě (zvláště těch, kteří podnikají v oblastech Natury 2000).“

Reforma posvěcená odbory

Lidová strana prosazuje ekologicky orientovanou ekonomiku. Pod tímto pojmem rozumí takovou politiku, kde by se firmám vyplatilo chovat se ekologicky. Základními cíli jsou proto výrazné energetické úspory a podpora obnovitelných zdrojů. V podílu obnovitelných zdrojů se drží 8 % do roku 2010, požadovaných normami EU.

Lidoveckému ministerstvu životního prostředí se v minulém volebním období podařilo prosadit zákon o obnovitelných zdrojích energie. Ten garantuje pevné ceny za odkup "zelené" energie, které jsou vyšší než ceny energie z fosilních paliv a jádra. Nicméně ze zákona vypadla původně navrhovaná podpora obnovitelných zdrojů při výrobě tepla, zejména biomasy. Pro návrh hospodářského výboru, který omezil investiční pobídky pouze na výrobu elektřiny, zvedla ruku i většina poslaneckého klubu KDU-ČSL.

Dále lidovci ve svém současném programu volají, stejně jako před čtyřmi lety, po šetrném využití nerostných surovin, zachování územních limitů těžby hnědého uhlí a po dohodě o „vymístění těžby hornin a nerostů z chráněných území.“ Z rozhodování o způsobu nakládání s vyhořelým jaderným palivem podle KDU nesmí být vyloučeni obyvatelé dotčených obcí.

Ekologicky orientované ekonomice podle programu strany lidové vyhovuje zabránění dovozu odpadů a, stejně jako před volbami v roce 2002, prevence jejich vzniku a podpora recyklačních technologií.

Kvůli spalování odpadů muselo lidovecké ministerstvo životního prostředí čelit už během posledních čtyř let soustavenému tlaku provozovatelů spaloven. Ti chtěli, aby se spalování za účelem získání tepla označilo jako energetické využití, což by umožnilo dovážet například komunální odpad z ciziny. Při projednávání novely zákona o odpadech v únoru 2004 odmítli lidovečtí poslanci návrh, aby se do České republiky mohly ze zemí Evropské unie dovážet i odpady určené k odstranění.

Volební program lidovců také slibuje „dokončení (sociálně citlivé) ekologické daňové reformy, která sníží zdanění práce“, přestože ta prakticky ještě nezačala. Ministerstvo její návrh předložilo k projednání ministerstvu financí (včetně návrhů konkrétních sazeb) před koncem loňského roku. Žádné další podrobnosti k této reformě program KDU-ČSL neobsahuje, pouze ujištění, že bude probíhat ve spolupráci s odbory a podnikatelskými svazy. Přitom ministr životního prostředí Libor Ambrozek nedávno vyjádřil nespokojenost s tím, že s odboráři o některých zákonech musí předem jednat (viz rozhovor časopisu Sedmá generace).

Na závěr kapitoly o ekologické politice se věnuje lidová strana péči o krajinu. Zde slibuje podporu podnikatelům, napomáhajícím ochraně proti erozi a zachování biodiverzity, příspěvek výstavbě biokoridorů, biocenter, zvyšování podílu listnatých dřevin při sázení lesů a šetrné úpravy řek proti povodním.

Ekologické pasáže volebního programu KDU-ČSL pro volby do Poslanecké sněmovny 2006 najdete zde.


reklama

 
Iva Nachtmannová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist