https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zeleni-automobily-zaplavena-praha-potrebuje-nizkoemisni-zonu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených Praha: Zelení: Automobily zaplavená Praha potřebuje nízkoemisní zónu

9. února 2012 | Strana zelených Praha
Znečištění (nejen) pražského ovzduší v těchto dnech dosahuje vysokých hodnot - mapa města na webu Českého hydrometeorologického ústavu je zcela červená. Mimořádné riziko představují zvýšené hodnoty polétavého prachu, který sice není vidět, ale o to víc škodí dýchacím orgánům. Trpí zdraví více jak milionu Pražanů a návštěvníků hlavního města. Pražský magistrát v čele s lékařem Bohuslavem Svobodou však tato kalamita nechává v klidu. Zelení žádají okamžité omezení vjezdu automobilů do centra a zahájení diskuze o vyhlášení nízkoemisní zóny nad územím metropole.

"Hlavním viníkem znečištění je masový automobilismus. Zdraví všech obyvatel Prahy však stojí nad právem jednotlivců projíždět automobilem přes centrum města. Je nutné schválit v zastupitelstvu vyhlášení nízkoemisní zóny nad Prahou, která už příští zimu zakáže vjezd autům, která nebudou splňovat přísné limity obsahu škodlivin ve výfukových plynech. Pane primátore Svobodo - máte sílu a odvahu toto prosadit?," ptá se Petr Vilgus, člen vedení pražských zelených a zastupitel v extrémně znečištěné Praze 8.

"Čím méně je polétavý prach vidět, tím více škodí. Přestože většina lidí může mít pocit, že prožíváme idylickou bílou zimu s čistým vzduchem, ve skutečnosti jsme uprostřed smogové kalamity. Pražané se dusí. Jsou ohrožováni znečištěným ovzduším, přičemž ty nejškodlivější látky pocházejí z automobilové dopravy. Polétavý prach u dospělých i dětí poškrábe horní cesty dýchací, což je vstupní brána pro infekci. Plíce se zanášejí nečistotami. Prach podlamuje zdraví a otvírá do těla cestu mikrobům, ale také různým škodlivým chemikáliím, které prach obsahuje. Takovým argumentům by měl primátor s titulem MUDr. rozumět. Zelení vyzývají Bohuslava Svobodu, náměstka pro dopravu Noska a radního pro životní prostředí Lohynského (všichni ODS), aby se probudili ze zimního spánku a zahájili přípravu nízkoemisní zóny v Praze,“ apeluje na politiky z koalice ODS-TOP09 Ivana Cabrnochová, zelená zastupitelka v Praze 10.

"Pražští zelení opakovaně vyzývají vedení magistrátu, aby přikročilo k okamžitému řešení katastrofálního stavu pražského ovzduší. V situaci, jaká je dnes, je třeba omezit vjezd osobních automobilů do města a regulovat nákladní dopravu jen na nejnutnější zásobování. V širokém centru Prahy je nutné po vzoru německých měst vyhlásit nízkoemisní zónu a nepřipustit, aby špinavé spalovací motory ničily zdraví obyvatel metropole," kritizuje magistrát bývalý radní pro životní prostředí za Stranu zelených a zastupitel v znečištěné Praze 4 Petr Štěpánek.

"Zelení nabízejí (nejen) pražským politikům recept pro zdravější vzduch. Vždyť prachem znečištěné ovzduší je nyní i na Vysočině, v Jihomoravském nebo Moravskoslezském kraji. Jde o jednoduchá a logická pravidla, která úspěšně fungují ve vyspělejší části Evropy: 1. omezení vjezdu do centra měst pomocí mýta nebo kombinací parkovací zóny a rychlostní zóny Tempo 30, 2. nízkoemisní zóny regulující vjezd "špinavých aut", 3. razantní podpora veřejné dopravy včetně železnice, 4. nákladní doprava na koleje, 5. stromy v ulicích i krajině, 6. obnovitelné zdroje a energetické úspory a 7. přísnost na průmyslové znečišťovatele," dodává předseda pražských zelených Petr Štěpánek.


Zdroj: viz mapa na http://pr-asv.chmi.cz/IskoPollutionMapView/faces/pollutionmapvw/viewMapImages.jsf , údaje na http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/web_generator/actual_hour_data_CZ.html.



Příloha: Sedm opatření pro zdraví i ekonomiku, které mohou přinést zlepšení stavu ovzduší (nejen) v Praze

1. MÝTO NEBO PARKOVACÍ ZÓNA A TEMPO 30: Zaveďte regulaci vjezdu do širšího centra (kompaktní městské zástavby) buď formou zpoplatněného vjezdu nebo kombinací přísné parkovací zóny společně s rychlostní zónou Tempo 30. Takto dopravně zklidněné centrum nebude lákat projíždějící automobilisty. Cílem není auta z center měst zcela vytlačit, ale jejich počet podstatně snížit.

2. NÍZKOEMISNÍ ZÓNY: Zaveďte po vzoru Německa a dalších vyspělých západních zemí nízkoemisní zóny (Umweltzone, Low Emission Zone), která zakáže vjezd „špinavých“ aut do centra. V ČR je toto opatření ještě naléhavější než na Západě, protože český vozový park je výrazně zastaralejší. Příslušný zákon existuje a obce mohou zóny vyhlásit už pro příští inverzní sezónu.

3. PODPORA VEŘEJNÉ DOPRAVY: Je třeba, aby politici vlastním příkladem a činy deklarovali, že zodpovědný obyvatel města se dopravuje veřejnou dopravou, pěšky nebo na kole. Nejen během zvýšeného znečištění ovzduší, ale celoročně. Místo vnitroměstských dálnic je třeba podpořit metro, tramvaje, autobusy a příměstské vlaky.

4. KAMIONY NA KOLEJE: Je nutné, aby co největší procento nákladní dopravy využívalo ekologičtější železnici. Toho lze dosáhnout jak regulací silniční přepravy, tak státní podporou na výstavbu překladišť a modernizaci tratí.

5. STROMY V ULICÍCH I V KRAJINĚ: Stromy a trvalé travní porosty, tramvajové pásy pokryté trávou nebo sukulenty fungují jako přirozený filtr znečištění. Je nezbytné přistoupit k masivní výsadbě uličních stromořadí i k plošnému ozelenění české krajiny. Praha a další velká města potřebují na svém okraji zelený lesní prstenec.

6. OBNOVITELNÉ ZDROJE A ENERGETICKÉ ÚSPORY: Část znečištění pochází z lokálních topenišť. Je třeba na základě státní regulace a cílené finanční podpory zavádět do nejvíce znečištěných oblastí obnovitelné zdroje energií jak na výrobu elektřiny, tak ohřev vody, zateplovat budovy a podporovat zavádění úsporných a ekologických technologií.

7. PŘÍSNOST NA PRŮMYSLOVÉ ZNEČIŠŤOVATELE: Stát se musí rozhodnout, jestli upřednostní zdraví obyvatel nebo růst HDP založený na energeticky náročném a „špinavém“ průmyslu, který poškozuje zdraví obyvatel ČR. Investice do obnovitelných zdrojů a energetických úspor navíc prokazatelně přinášejí i tvorbu nových a udržitelných pracovních míst. Zelená transformace českého průmyslu je nevyhnutelná. Čím dříve začne, o to méně bude nákladná.
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist