https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/arnika-a-zeleny-kruh-zastavte-ratifikaci-dohody-mezi-ceskem-a-nemeckem-o-rozvoji-labske-vodni-cesty
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Arnika a Zelený kruh: Zastavte ratifikaci dohody mezi Českem a Německem o rozvoji Labské vodní cesty

10.1.2022 | PRAHA
Vizualizace plavebního stupně u Děčína.
Vizualizace plavebního stupně u Děčína.
Žádost o zastavení ratifikace Dohody mezi vládou České republiky a vládou Spolkové republiky Německo o údržbě a rozvoji mezinárodní vnitrozemské Labské vodní cesty podepsané v Praze a Berlíně dne 20. 7. 2021.
 

Vážený pane předsedo,

Asociace ekologických organizací Zelený kruh spolu se sdružením Arnika, které se tématu odborně věnuje, se na Vás obrací v naléhavé věci ochrany přírody České republiky.

V úterý 11. ledna má být Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky ratifikována Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Spolkové republiky Německo o údržbě a rozvoji mezinárodní vnitrozemské Labské vodní cesty. Požadavky, které se Česká republika v tomto dokumentu zavazuje splnit, jsou v přímém rozporu s naplňováním tzv. Rámcové směrnice o vodách (2000/60/ES), ve které se evropské státy zavázaly zabránit dalšímu zhoršování stavu vodního prostředí a na ně navázaných vodních ekosystémů a zavázaly se zlepšovat jejich stav.

Česká republika se v uvedeném dokumentu zavazuje zajistit splavnost Labské vodní cesty v rozsahu, který v současné situaci nelze bez poškození přírody garantovat. Lze přitom předpokládat, že klimatická změna podmínky pro plavbu na Labi ještě více omezí. Podpis této smlouvy s největší pravděpodobností opět zvýší tlak na prosazení stavby vodních děl u Děčína a Přelouče. Jejich výstavba by byla v rozporu s českou i evropskou legislativou. Z tohoto důvodu a s ohledem na veřejný zájem ochrany přírody byla opakovaně odmítnuta věcně příslušnými orgány České republiky (v resortu MŽP). Na neúspěšné pokusy o jejich prosazení byla za čtvrt století promarněna téměř miliarda korun (jak konstatuje NKÚ ve zprávě z roku 2019). Ratifikací Dohody by mohlo být zdůvodňováno pokračování plýtvání veřejnými prostředky na přípravu těchto projektů.

Už na konci dubna ministři spolkových zemí, jimiž Labe protéká, požadovali po spolkové vládě opětovné projednání textu dohody s českou stranou a zásadní změny v jejím textu. Důvodem byl fakt, že současný návrh dohody o Labi upřednostňuje lodní dopravu a je tak v rozporu s Celkovou koncepcí pro Labe1. Není v něm také dostatečně zohledněn požadavek na udržení biologické rozmanitosti ani dodržování rámcové směrnice o vodách.

V důsledku poválečného rozdělení Německa uniklo Labe osudu většiny evropských velkých řek a nebylo regulováno a přehrazováno. Labe dnes na 550 km dlouhém úseku přirozeně protéká jedinečnou říční krajinou, na mnoha místech mezinárodně chráněnou. Mezi velkoplošná chráněná území patří národní park Česko-Saské Švýcarsko, biosférická rezervace UNESCO Labská říční krajina, součástí světového dědictví UNESCO je i Dessau- Wörlitzer Gartenreich (Deslavsko-wörlitzská zahradní říše). Téměř na celý tok Labe se vztahuje právo Evropské unie v rámci soustavy Natura 2000 a podle rámcové směrnice o vodách se řadí mezi přirozené toky, které musí být udržovány v dobrém ekologickém stavu. O unikátnosti Labského fenoménu svědčí i fakt, že Labe je naší jedinou lososovou řekou. Předkládaná dohoda je bezprostředním ohrožením všech těchto přírodních hodnot. Jsme přesvědčeni, že ochrana přírody je významnou hodnotou pro naši společnost a chtěli bychom Vás proto naléhavě požádat, abyste zastavili ratifikaci této smlouvy a znovu otevřeli rozhovory s německou stranou o budoucnosti Labe.


reklama

 
Arnika a Zelený kruh

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

10.1.2022 16:26
Už zase votravujou, zelený !
To si nedaj chvilku pokoj ?
Při dnešních znalostech, technologiích, materiálech, lze vodní cestu a to nejen na Labi, upravit tak, aby vyhovovala oběma stranám.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

10.1.2022 17:37 Reaguje na smějící se bestie
To nejsme my, Zelení. To jsou environmentální organizace. My jsme politická strana. Ale je pravda, že kdybychom byli v parlamentu, tak bychom hlasovali proti ratifikaci této smlouvy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.1.2022 19:46 Reaguje na Katka Pazderů
Zelení jako zelený,
škůdci republiky.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.1.2022 21:55 Reaguje na smějící se bestie
Vám ty zelené kamizolky ale pořádně leží v žaludku.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

11.1.2022 09:16 Reaguje na smějící se bestie
Škůdci jste vy a vám podobní, co tleskáte destrukci hodnot této země.... že ty hodnoty nevidíte nebo neuznáváte na tom nic nemění....
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

10.1.2022 17:39 Reaguje na smějící se bestie
Při dnešních znalostech, technologiích, materiálech, není takové vodní cesty a to nejen na Labi, vůbec třeba. Kontejnery jezdí z Pekingu přes Rusko, nikoliv po vodě.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.1.2022 19:44 Reaguje na Katka Pazderů
ČR obchoduje především s Evropou a vodní cestu slouží i rekreaci.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.1.2022 21:59 Reaguje na smějící se bestie
My to navýšení lodní dopravy nepotřebujeme. A zničení stávající přírody by za takovou vodní lodní rekreaci nestálo.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

11.1.2022 09:19 Reaguje na Majka Kletečková
Ono to navýšení lodní dopravy je jen takový nerealistický blud lidí co odmítají žít v realitě. Nemá to vůbec žádné opodstatnění. A to ani ekonomické...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.1.2022 19:30 Reaguje na smějící se bestie
to myslíte těma dvouma stranama CZ a D ? :-)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.1.2022 19:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jak vodní cestě, tak přírodě.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.1.2022 19:35 Reaguje na smějící se bestie
Kanalizace řek je opravdu hnus...Labe by se mělo odkanalizovat a vytvořit meandry...nejde revitalizovat toky na straně jedné a prznit řeku na straně druhé...Labe kanalizací přišlo o polovinu délky toku
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.1.2022 19:41 Reaguje na Jaroslav Řezáč
V celém světě využívají řeky ke splavnosti.
A tady/v ČR, budeme dělat skansen, co !
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.1.2022 22:04 Reaguje na smějící se bestie
Raději skanzen než zničit Labe a okolí kvůli něčemu, bez čeho se obejdeme.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.1.2022 23:15 Reaguje na Majka Kletečková
A budeme se chodit pást !
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

11.1.2022 09:22 Reaguje na smějící se bestie
Celosvětový trend je naopak revitalizace toků a náprava zničené krajiny. Vy ale žijete v nějaké alternativní realitě, která vychází z poznatků a přístupu normalizačně - budovatelské doby... jste mentální relikt dob minulých...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.1.2022 19:32 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Splavnění řeky nemusí být v rozporu s přírodou
a záleží na provedení projektu. Ekologové by
měli spolupracovat a ne pouze blokovat všechny
stavby. Blokace a návrat zpět je stagnace a
zpátečnictví, které se vymstí hlavně mladým.
Svět nás objede, průmysl opustí a zůstane co?
A hlavně z čeho budete žít a čím dotovat ty
ztrátové projekty a neziskovky? Základním
kritériem ekonomiky je zisk a bez zisku není
čím dotovat investice do zelených projektů. Asi jste se shlédli ve Švejkovi u feldkuráta Katze,
který si na vše půjčí a pak si klidně podle
slov věřitele padne na frontě a nebo umře
v morovém domě při zaopatřování nemocných.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.1.2022 16:53
Podle mně by ochrana přírody měla mít přednost před změnou splavnosti Labe kvůli navýšení lodní dopravy.
Odpovědět
kk

karel krasensky

10.1.2022 18:13
Až vyrostu a budu velký stanu se ekologem a ochranářem,Jen tak zvolna s rukama v kapsách pujdu krajem a tu pokritizují onde nabonzují jinde poučím ty hloupé zemédélce,myslivce,chovatelé,rybaře,dřevorubce,vodohospodaře,energetiky,lesníky.Až mé to omrzí tak se přivažu ke stromu nebo vylezu na rypadlo.A na výplatu se mi ze svých daní složí výše jmenování.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.1.2022 19:42 Reaguje na karel krasensky
1*
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

11.1.2022 09:23 Reaguje na karel krasensky
A další mentální relikt totalitní minulosti ČR...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

10.1.2022 20:06
Zesplavnění Labe nepovažuji za správné, MŽP ČR tuším dvakrát jasně deklarovalo svůj nesouhlas s těmito úpravami. A pokud se dvakrát různý ministr postaví proti vládě, tak už tam musí skutečně být reálná hrozba poškození ŽP.
Konečně po ratifikaci lze tuto smlouvu napadnout pro její rozpor s unijním právem - Směrnicí o vodě.
Odpovědět
Ra

Radek

11.1.2022 13:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
Když jste argumentoval proti výstavbě rozhledny na Kralickém Sněžníku, tak jste vypadal jako odborník. Ale vy jste obyčejný ekoterorista, který rýpe do všeho. Pro ochranu přírody to očividně neděláte...
Odpovědět
ML

Milan Lastovka

11.1.2022 09:25
Zelení ekofašisté opět promluvuli?
Odpovědět
Sv

Smrt vydrám

12.1.2022 11:02
Kam vleze eko............ už je jedno co je za tím eko je zle. Navracet druhy které se stejně v krajině neudrží je nesmysl, to se budeme opravdu vracet před stavby rybníků, vodních mlýnů, větrných mlýnů atd? Necháme zarůst evropu lesy, rozbouráme silnice atd. jen aby se vrátila nějaká žabka nebo brouček?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist