https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/autobusy-mhd-v-praze
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavel Ptáček: Autobusy MHD v Praze

15.7.2010
Před nějakým časem jsem byl nucen strávit asi deset minut čekáním na tramvaj na zastávce Vozovna Střešovice. Bylo velké teplo, slunce svítilo a já šel ulicí Slunnou na zmíněnou zastávku.
 
Při chůzi podél zdi vozovny zrovna nastartoval autobus linky X-1 a najel do zastávky. Za autobusem to vypadalo, jako by hořelo. Neproniknutelný černý dým a neskutečný dusivý zápach. Ihned jsem si nasadil límec košile přes nos, abych si trochu ulevil. Poté jsem již čekal na tramvaj a přitom se dusil a dusil, když na souběžnou autobusovou zastávku přijížděly další autobusy. Mám malé děti a smrduté diesely mi od té doby, co se děti narodily silně vadí. Řekl jsem si, že budu na jejich škodlivost poukazovat, jak to půjde.

Začal jsem na internetu vyhledávat studie o škodlivosti dieselových výfukových plynů, jejich složení, porovnávání s benzinem a plynem atd. Co všechno jsem zjistil, zde nechci uvádět pro obrovskou obsáhlost, nicméně mi to nedalo a při pohledu na bilboardy Čistá a zelená Praha jsem si stěžoval na kouřivost autobusů přímo u Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Z jeho odpovědi vyplývá, že se nedá nic dělat, protože jsme chudí a nemáme peníze. Nicméně něco málo se prý děje, provoz jediného elektrobusu v centru Prahy, tendr na dalších pět kusů za cca rok a nákup dvou hybridních autobusů. Jenže také nákup několika snad stovek autobusů opět na naftu. Proč ne na plyn?

Vídám u nás na Praze 9 jezdit na lince 110 plynový autobus a musím říct, že to je to, co by strašně pomohlo a co by nepochybně šlo realizovat. Upozorňuji, že tento autobus absolutně nesmrdí a nekouří. Ano, má škodlivé emise, ale nejsou tak bizarně zjevovány, jako u dieselů. Navíc na stránkách výrobce autobusů Tedom lze v sekci kalkulačka úspor spočítat, že po ujetí 1000 km každého z 1000 autobusů provozovaného dopravním podnikem Praha, by došlo k finanční úspoře 4 200 000 Kč na palivu v případě pohonu na CNG(plyn). Proč nás vodí za nos? Navíc pokud nejsou peníze, možná by stálo za to uspořádat sbírku. Kdo přispěje má slevu na MHD. Třeba bychom se divili, kolik lidí by přispělo, kolika lidem není lhostejné v jakém prostředí žijí.

Zdar Dopravní podniku hl. m. Prahy!
reklama

 
Pavel Ptáček
Autor je čtenářem Ekolistu.cz
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist