https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-hruska-odvazny-ministr-dopravy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Hruška: Odvážný ministr dopravy

25.8.2019 | PRAHA
Kam dát další silnice a dálnice?
Kam dát další silnice a dálnice?
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Martin Šlapák / Národní park České Švýcarsko
Minulý týden jsem se zájmem sledoval bilanční tiskovou konferenci ministra dopravy pana Vladimíra Kremlíka k jeho uplynulým 100 dním ve funkci. Celý projev pana ministra mi nejvíce připomínal román ve stylu science fiction.
 
Jak slibuje, chtěl by v roce 2020 zahájit stavbu 194 km dálnic, v roce 2021 pak 134 km dálnic. Nyní je rozestavěno 191 km nových dálnic a připraveno dalších 33 km. To lze snadno slíbit i udělat. zahájení stavby si představuji tak, že se sejde několik lidí z vlády, ministerstev a ŘSD , rozeberou si kladívka a proklepou připravený základní kámen. Pak následuje nejspíše nějaký raut či něco podobného.

Pak mne ale napadlo vzít si do ruky mapy silniční a železniční sítě a bylo po legraci.

Nejdříve tedy mapa mezinárodních silnic na území ČR. Zde jsem byl ještě v klidu, hustota byla mírná. Pak přišla na řadu mapa silnic a dálnic ve správě ŘSD. Zde jsem už poněkud zneklidnil, ale ještě jsem to ustál. Ale došlo na mapu silniční a dálniční sítě ČR a tady už mě humor přešel. Ani pavouk by nedokázal vytvořit takovou pavučinu, jakou je naše silniční síť.

Pak, už na pokraji zhroucení jsem udělal chybu tím, že jsem si na tuto mapu promítl mapu železniční sítě Českých železnic. A to byl konec. Moc místa pro bílou barvu papíru nezbylo a s černou barvou, která značí silnice a železnice to vypadalo skoro jako napůl. A to už jsem neměl odvahu se podívat na mapu vodních cest.

A tak bych se rád zeptal nejen pana ministra, ale celé naší vlády, kam chce tyto a další stavby vlastně nacpat. Pokud budeme nadále pokračovat v betonování naší země a likvidaci zemědělské půdy, pak už z toho nebudeme mít legraci my, ale budeme pro legraci celému světu, protože si u nás pořídíme betonovou Saharu.

A že na Sahaře nerostou ani brambory ani obilí ví každé dítě už ve třetí třídě. Následky této činnosti, tedy masivního úbytku volné země jsou už i nyní viditelné, zejména v kritickému úbytku spodních, ale i povrchových vod, které se nemohou do země dostat a po betonu a asfaltu mizí pryč. Není to jen příčinou klimatických změn, i když i tyto hrají svou roli v této situaci, ale největším nebezpečím pro naši přírodu, vodu a zemědělství jsme my sami, tedy lidé.

A tak jsem musil nakonec velmi nerad změnit svůj názor o science fiction a nyní mi ta tisková konference spíše připomíná šíření poplašné zprávy.


reklama

 
Miroslav Hruška
Autor je čtenářem Ekolistu.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Anyr

Anyr

25.8.2019 21:47
Absolutní souhlas.

Já už roky říkám, že vůbec nechápu, proč se pořád plánují a staví nové silnice a dálnice, když už teď je toho příliš. Neříkejte mi, že se v ČR najde místo - krom NP, CHKO, hor atp. - kam se člověk nedostane pohodlně autem, autobusem nebo vlakem.
Kvůli optimalizaci dopravy? Stejně ti šílenci nebudou spokojení, až co veškerá doprava nebude vzduchem a tedy bude "konečně logisticky optimální".

Ne plánovat a stavět nové - ale plánovat a ničit nepotřebné, nadbytečné! Vytrhat beton, asfalt, vzniklé pásy rozorat, a ideálně buď nechat být, nebo vhodně EKOLOGICKY využít, jedno jestli nechat zarůst, udělat z toho remízek, polní cestu, nebo začlenit k pastvině, k poli, k louce, k lesu.

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/1533154-misto-poli-beton-denne-v-cesku-zmizi-15-hektaru-pudy

https://nazory.aktualne.cz/komentare/sucho-ceskou-krajinu-pozira-beton-meni-se-v-hnusne-mesto/r~43be4c9c36a211e59db2002590604f2e/

https://byznys.ihned.cz/c1-66225050-sucho-zpusobilo-skody-az-za-11-miliard-chceme-odskodneni-rikaji-zemedelci-nejvice-trpely-obiloviny-a-cukrova-repa

A pro všeobecné vzdělání - studujícím za komunismu netřeba, protože ti vědí vše, díky socialistickému nepřekonatelnému školství - https://cs.wikipedia.org/wiki/Dopady_glob%C3%A1ln%C3%ADho_oteplov%C3%A1n%C3%AD
Odpovědět
JF

Jan Fiala

26.8.2019 23:25 Reaguje na Anyr
O jakém státě je prosím řeč, že se tam stále staví nové silnice? Ten náš to asi nebude...

Je fakt komické číst, když nám infrastruktura uvázla v 60. letech a naprosto nedostačuje, že by se měly silnice likvidovat... To si člověk říká, jestli pisatel to myslí jako ironii, nebo jestli je vůbec duševně zdráv... To budeme jezdit koňským spřežením? Jinak nevím, na vrtulník asi běžný našinec nemá... Tož obávám se, že nazývat ostatní, že jsou šílenci, není úplně na místě, spíš naopak.

Jinak nechci se zastávat socialistického školství ani likvidačnímu přístupu ke krajině, ale jak vidno, to soudobé sluníčkové, genderově a uhlíkově neutrální plodí ještě větší bez pardonu pakoše, zcela odtržené od jakékoliv soudnosti, kritického myšlení...
Odpovědět
mr

25.8.2019 22:03
Havel nám kdysi sliboval, že, cit.: "... přijdou odborníci na svá místa." Tak je tu teda máme - ve vládě a parlamentu sedí za pěkné prašule jeden vedle druhého - vodborník. Absolutní souhlas s autorem. Jenže drtivé většině lidí betonování krajiny nevadí. Jim vadí ti "hlupci - ekoextrémisti", co se jí pod různými záminkami (např. křeček) snaží bránit. A pak v Tv naříkají na nedostatek třeba vody. Nejsme pak národ bláznů?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

27.8.2019 17:12 Reaguje na
Jsme... problém je v tom, že si tu běžný člověk nedokáže dát 1 a 1 dohromady a velice snadno se nechá pomást politiky, kteří této zemi chtějí pomoct třeba tím, že se tu budou stavět další a další silnice, přehrady a další nesmysly, na kterých se jen napase hodně hovad s těmi politiky v čele a přitom se tu ŽP zase o něco víc zničí..

A když pak i kvůli takovým stavbám neni třeba voda nebo zdravá zem nebo něco, tak si politici vymyslí jiný poděl na lidi, který se bude tvářit jako náprava této špatné situace a voliči to zase zbaští a ještě budou mít pocit, že bojují proti nějakému "zelenému zlu".

S lidmi v této ubohé zemi se prostě politikům a státním firmám velice snadno manipuluje..

Odpovědět
JF

Jan Fiala

26.8.2019 13:09
Některé příspěvky pana Hrušky jsou fakt dobré a stojí za přečtení. Toto však je čistokrevná demagogie a ukázka naprostého nepoužívání hlavy a ignorantství.

Začal bych tím, že vše vybetonovat nemůžeme. Proč se tedy "na zelené louce" staví stále nové supermarkety, sklady a montovny? Aby se podpořila zaměstnanost Ukrajinců?

Když jsme u kolejí, těch máme u nás snad nejvíce v Evropě, sic mnohé jsou prakticky nevyužité. Možná kdyby nevedly do každé Horní-Dolní, ale o to více se udržovaly ty důležité, byla by zde o něco větší kultura cestování vlakem a nesmál by se nám celý svět, že jezdíme stejně drncavě a pomalu jako v časech komoušských.

Stejně tak se divím, nevážený pane ekologisto, že nebrojíte proti přetěžování těch našich silniček kamiony, z nichž nějaké 3/4 jsou tranzit zde nic nezavážející, jen si zde cestu zkracující či dokonce ani ne zkracující, ale využívající levné mýto.

Pak by si ovšem měli "zelení" a sluníčkáři všeho druhu vybrat, jestli budou milovníky globalizace (nesoucí s sebou převážení věcí zbůhdarma přes půl republiky, Evropy či světa) a nebo lokální výroby a spotřeby všeho, co jen jde (ne francouzský sýr ani pomeranče, logicky). Dokud bude zde systém, že na polích se pěstují technické plodiny na "biosložku" v PHM a "bioplynové" stanice, místo aby se pěstovalo jídlo a kde není řepka či kukuřice, je na polích samé překladiště (a dokud nepřijde rázné nasměrování tranzitu z republiky pryč či na hlavní tahy železnic), tak tomu všemu odpovídá i nutnost náležité infrastruktury. O "eko" solárech na polích nemluvě, to je další "zelená" vymoženost, která akorát přihodila kšeftíky a dobrého z toho je pomálu.

Jestli si ekologisté nevšimli, tak i jejich vlivem zde máme infrastrukturu zamrzlou v 60. letech, kdy provoz byl minimální, o nějakém kamionovém neštěstí se ani nevědělo, jak to vypadá. V neprovozu, kdy zde jezdila válečná a předválečná auta a tu a tam se potkalo i koňské spřežení, tak když jel papaláš 603kou či Volhou, bylo zdánlivě dostačující mít cestičky klikatící se kolem každé říčky. Už tehdy to ovšem nestačilo a odsuzované dálnice jako "buržoazní přežitek" se aspoň ve formě D1 začaly dělat. V 21. století veškeré státy okolo budují dálniční infrastrukturu jako naprostou nutnost, jen u nás se pseudozelení škůdci snaží zasazovat o to, abychom se na těch okresečkách pozabíjeli.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

26.8.2019 13:26 Reaguje na Jan Fiala
Souhlas. Ta poslední věta je všeříkající.
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.8.2019 17:28
ale veškerý problém je ten, že pan Hruška má nimby v navrhované trase D3, a kdo chce psa být, hůl si najde.
Odpovědět
JW

Josef Waters

2.9.2019 09:21
Trochu mimo (a pozdě ...): Ilustrační foto je asfaltování cyklotrasy po "Vysokolipské silnici" a "České silnici", od Vysoké Lípy do Zadních Jetřichovic, tedy nejde o silnici v pravém slovy smyslu, ale o komunikaci pro pěší, cyklisty a vozy správy NPČŠ. Ten asfalt (část už byl) tam fakt nepatří, jenže stavební firmy neumí nic jiného. To se ukazuje na posledním úseku k hranicím, který Správa NP požadovala s "přírodním" povrchem. Jenže ten je zhotovený bez klenutí, nebo příčného sklonu vozovky a možná z nevhodného materiálu, takže po roce už jsou na nové cestě výmoly a hluboké louže. Hned za hranicí přitom podobné cesty fungují léta, u nás to povede zas jen k větší snaze asfaltovat :o(
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist