https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/hnuti-duha-a-greenpeace-cr-zadny-blackout-nehrozil.provozovatele-elektrarny-chvaletice-sirili-fake-news-a-strasili-lidi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hnutí DUHA a Greenpeace ČR: Žádný blackout nehrozil. Provozovatelé elektrárny Chvaletice šířili fake news a strašili lidi

28.7.2019 | PRAHA/PARDUBICE
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Elektrárna Chvaletice nepomohla v červnu odvrátit rozsáhlý blackout, jak tvrdili její zástupci. Žádný blackout totiž vůbec nehrozil a oblast mohla být zásobována elektrickým proudem i bez elektrárny Chvaletice. Vyplývá to z vyjádření společnosti ČEPS, která v Česku zajišťuje provoz elektroenergetické přenosové soustavy.
 

“Ohledně dotazu k informaci o údajně hrozícím blackoutu v souvislosti s ostrovním provozem elektrárny Chvaletice bych ráda uvedla, že z pohledu ČEPS se nejednalo o riziko vzniku blackoutu, jak bylo mylně uvedeno v některých médiích. (...) Vlivem poruchy na vedení V401 byla rozvodna Týnec oddělena od přenosové soustavy a elektrárna Chvaletice (B1 a B2) přešla do tzv. ostrovního provozu, kdy zajišťovala napájení uzlové oblasti Týnec cca 230MW. (...) Jako možné další řešení situace v případě výpadku elektrárny Chvaletice byly připraveny čtyři linky o napěťové úrovni 110 kV, které byly schopny celou oblast okamžitě zásobovat z jiných rozvoden,” uvedla v reakci na dotaz Hana Klímová, vedoucí odboru Komunikace firmy ČEPS.

Provozovatelé elektrárny používají argument bezpečnosti sítě dlouhodobě jako jeden z důvodů, proč by měla být elektrárna provozována i v budoucnosti, případně proč by měla od krajského úřadu dostávat výjimky z platných zákonů. Ukazuje se ovšem, že v posledních několika letech nebyla elektrárna Chvaletice pro zajištění bezpečných dodávek elektrického proudu potřebná. V roce 2016 byla například celá elektrárna dlouhodobě mimo provoz kvůli požáru a stavebním úpravám a k blackoutu v té době nedošlo.

“Vedení Tykačovy elektrárny Chvaletice se neustále snaží přesvědčit veřejnost a politiky, že zastaralá elektrárna je nepostradatelná. Jednou zásobuje teplem neexistující nemocnici, podruhé zabrání blackoutu, který nehrozil,“ komentoval vyjádření ČEPS Jiří Koželouh z Hnutí DUHA.

Provozovatelé elektrárny Chvaletice dostali na konci června od úředníků krajského úřadu Pardubického kraje výjimku z nových emisních limitů a po roce 2021 tedy mohou vypouštět více rtuti a oxidů dusíku, než povoluje evropská legislativa.

Úředníci rozhodli na základě žádosti, která podle účastníků řízení z řad neziskových organizací a obcí obsahovala řadu chyb a ohýbala realitu podobným způsobem jako při nedávném informování o údajném blackoutu. V žádosti bylo například uvedeno, že elektrárna zásobuje teplem nemocnici, přestože teplo dodává jen do obcí Chvaletice a Trnávka, kde se žádná nemocnice nenachází. Během ústního jednání pak zástupci elektrárny přiznali, že nemocnicí rozumí ”zdravotnické zařízení Chvaletice”, tedy zřejmě jen ordinaci praktického lékaře.

Organizace Greenpeace a Hnutí DUHA se proti rozhodnutí úředníků povolit elektrárně Chvaletice znečišťovat nad rámec evropské legislativy minulý týden odvolaly. Provozovatel podle nich nesplňuje základní podmínky pro udělení výjimky. Udělení výjimky pro rtuť odporuje metodice ministerstva životního prostředí a hodnoty pro denní emisní limit ve výjimce pro oxidy dusíku jsou v rozporu s evropskou směrnicí o průmyslovém znečištění.

„Mnohé věci, které o elektrárně říkají její provozovatelé, jsou jen pohádkami a nezakládají se na pravdě. Úředníci Pardubického kraje bohužel naletěli a dali firmě výjimku na znečištění ovzduší. Doufejme, že lidé z ministerstva životního prostředí nebudou tak naivní a výjimku pro jednoho z největších znečišťovatelů v ČR v odvolacím procesu nepotvrdí,“ uvedl Lukáš Hrábek, tiskový mluvčí Greenpeace ČR.


reklama

 
Hnutí DUHA a Greenpeace ČR

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

28.7.2019 01:22
Bez ohledu na to, kdo tady šíří fake news :-) tu elektrárnu budeme potřebovat. Jestli má mít v dohledné budoucnosti každá rodina průměrně dva elektromobily, pak není jiné řešení.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

30.7.2019 17:15 Reaguje na
No právě...
Elektromobil je totiž to úžasné auto, které nemá výfuk u zadku, nýbrž v elektrárně. Pravda, nesmrdí a neprdí CO2 - ale jen proto, že ten CO2 a ten smrad za něj vyprdí o kus dál nějaká elektrárna. A pozor: Ze 70 % to je (a ještě dlouho bude) U H E L N Á elektrárna!
Vypadá to ale, že mnozí si elektromobily představují jako něco zázračného. Jako perpetuum mobile.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

30.7.2019 17:18 Reaguje na Karel Ploranský
Ještě doplním, co jsem zapomněl uvést:
I špatné auto má při spalování benzinu či nafty výrazně lepší účinnost, než jakou dosahuje elektrárna při spalování uhlí. A to nemluvím o dalších ztrátách vznikajících v přenosové síti, než se ta energie dostane až do zásuvky, ze které se elektromobil nabíjí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

31.7.2019 08:11 Reaguje na Karel Ploranský
Pokud byste dobíjel elektromobil z benzínového agregátu, tak byste na ujetí 100 km spálil cca 5 násobek toho, co na na ujetí stejné vzdálenosti potřebuje auto na benzín. Takto by to pochopila i většina středoškoláků, stávkujících za klima. Stačí ovšem umístit ten agregát o pár kilometrů dál a připojit ho na síť, a už na tuto jednoduchou představu intelekt našich "stávkovačů za klima" nestačí.
U nás je produkce CO2 elektromobilem cca trojnásobná proti autu na benzín, pokud jedou Dukovany i Temelín. Ve Francii (která má vysoký podíl jaderné elektřiny v síti) opravdu čmoudí elektromobily o něco méně než auta na benzín. V Norsku taky (vodní energie), ale tam už zjistili, že nové elektromobily jejich síť už neutáhne (psalo se o tom i zde). V Německu zase elektromobily čmoudí víc než u nás, protože odstavili část jaderek a zatížení sítě výkyvy OZE je nutí pálit na kWh o něco víc uhlí než nás.
Tohle jsou věci, které by měl umět spočítat každý středoškolák (protože na to stačí počty ze ZŠ). Ti dnešní (a hlavně na západ od nás) na to intelektově ani znalostně nemají, a tak chodí "stávkovat za klima".
Odpovědět

Jan Šimůnek

31.7.2019 07:59
Soudruzi grýnpissové ovšem zamlčují skutečnost, že rozpad sítě na izolované ostrovy může vyústit do blackoutu s docela velkou pravděpodobností, a že jen pospojování těchto ostrovů je náročný (a v případě, že se to udělá blbě, tak i rizikový) úkon. Protože každý ostrov se desynchronizuje se zbytkem sítě (má jiný poměr výroby elektřiny a její spotřeby, na jehož základě se změní frekvence sítě).
Navíc blackouty už v Západní Evropě opakovaně byly z důvodu chybějících německých JE, které odstavila soudružka Merkelová.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

31.7.2019 10:03
Pokud jde o obrovské peníze, zákony přestávají platit. Ať v uhelných zdrojích nebo v OZE.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.8.2019 07:10 Reaguje na Jiří Svoboda
A v momentě, kdy jde o lidské životy (což by v případě blackoutu jednoznačně nastalo), jdou zákony stranou i z důvodu nouzového stavu.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist