https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/vystavbu-nove-drahy-v-ruzyni-ma-urychlit-zakon
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Výstavbu nové dráhy v Ruzyni má urychlit zákon

17.6.2005 | PRAHA | Právo
Skupina poslanců chce speciálním zákonem usnadnit výkup pozemků, nezbytný pro vybudování nové odletové a příletové dráhy na letišti v PrazeRuzyni. Bez další ranveje by totiž Ruzyně nebyla schopna v budoucnu zvládnout nápor cestujících.
 
Loni jich odbavila 9,6 miliónu a letos očekává přes jedenáct miliónů.
„Kapacita dráhového systému Ruzyně je ve špičkových časech již téměř vyčerpána,“ zdůvodnil ve Sněmovně nutnost takového zákona exministr dopravy a poslanec ČSSD Jaromír Schling.

Česká správa letišť (ČSL) se zatím snaží zvýšit kapacitu letiště stavebními úpravami hlavní dráhy, z níž buduje tzv. rychlé výjezdy. Na otázku Práva, zda lze uspíšit stavbu nové ranveje, odpověděl už dříve generální ředitel ČSL Martin Kačur: „Vzhledem k nutnosti vykoupit pozemky a sehnat potřebná povolení to bude velmi obtížné. Když vše půjde dobře, začneme s budováním dráhy v roce 2007 a sloužit by mohla začít v roce 2009.“

Případné problémy podle Schlinga umožní řešit právě speciální zákon, jehož návrh vypracovala skupina poslanců ČSSD, KDU-ČSL, Unie svobody a KSČM. V prvním čtení by měl být ve Sněmovně projednán již v červenci.
„Vzhledem k tomu, že náš návrh má podporu napříč politickým spektrem, předpokládám, že zákon by mohl vstoupit v platnost ještě letos,“ řekl včera Právu Schling.

Aby se získalo pro novou dráhu stavební povolení, bude nutné také překonat odpor obyvatel okolních obcí, kteří se obávají přílišného hluku. Česká správa letišť přitom tvrdí, že nová dráha výrazně omezí dopady hluku ze startujících a přistávajících letadel na hustě obydlené oblasti Prahy 3, 5, 6 a 13.

ČSL nepřetržitě sleduje akustickou situaci v okolí letiště prostřednictvím jedenácti stálých monitorovacích stanic. Letos vydá 85 miliónů korun na protihluková okna rodinných domků, obytných domů i školských a zdravotnických zařízení v okolních obcích.

S přeměnou ČSL vláda nespěchá

Peníze na protihluková opatření získává ČSL z hlukových poplatků, které jí platí letečtí dopravci za překročení limitu. Výstavba nové dráhy si ovšem vyžádá pět až sedm miliard korun, a to se z poplatků nepokryje. Ministr dopravy Milan Šimonovský loni přišel s myšlenkou, že by se ranvej dala financovat z prodeje části Ruzyně přes kapitálové trhy. V tom případě by si ČSL nemusela brát další půjčku. Splácí již totiž desetimiliardový úvěr, který si vzala od Evropské investiční banky na vybudování nového ruzyňského areálu Sever 2. Aby se ale prodej mohl uskutečnit, bylo by nejdříve nutné přeměnit dnešní státní podnik ČSL na akciovou společnost. S tím vláda nijak nespěchá. Že se přeměna ČSL zpožďuje, potvrdil už dříve Právu mluvčí ministerstva financí Marek Zeman. „V privatizaci Ruzyně všechno závisí na tom, jak rychle se zrealizuje transformace ČSL na akciovou společnost. Vzhledem k tomu, že se vše začíná protahovat, se to letos určitě nestihne,“ konstatoval Zeman.

Přílivu cestujících ulehčí nový terminál

Nový terminál Sever 2 má být zcela dokončen letos v prosinci. Práce jsou v předstihu, čehož chce Česká správa letišť využít k ulehčení přílivu cestujících. Již začátkem srpna by měla začít sloužit část spojovacího objektu a prst C s deseti novými odletovými čekárnami a nástupními mosty do letadel.

Ruzyně je destinací už pro více než osmdesát leteckých dopravců. Spolu s Vídní je nejvýznamnějším středoevropským letištěm. Není tedy divu, že o účast v případné privatizaci ČSL projevují zájem například německá společnost Fraport, tuzemská finanční skupina PPF či rakouská společnost Flughafen.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist