https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/kanal-bude-dal-blokovat-parcely
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Kanál bude dál blokovat parcely

14.10.2008 | ZLÍN | MF Dnes
Trasa kanálu DunajOdra-Labe zůstane na území Zlínského kraje dál chráněna. Krajští zastupitelé to schválili počátkem října v novém územním plánu.
 
Plány kontroverzního projektu tak budou mimo jiné dál některým majitelům bránit ve volném nakládání s pozemky v jeho trase.

„Česká republika je vázána mezinárodními smlouvami a my bychom je měli ctít. Až se vymaní ze závazků Rotterdamské smlouvy o propojení vodních cest v Evropě, můžeme pracovat s územním plánem dál,“ zdůvodnil přijetí územní rezervy pro budoucí kanál hejtman Libor Lukáš. „To ale neznamená, že jsme zastánci toho projektu,“ dodal.

Rezervovanější je k projektu „kanálu D-O-L“ krajský radní Jindřich Ondruš. „Ta vodní cesta objektivně brání rozvoji měst a obcí v její trase. Ctím ale schválený územní plán i mezinárodní dohody,“ tvrdí. „Problém vidím v historickém vývoji. Kanál jako spojnice tří moří dnes svůj význam ztrácí,“ je přesvědčen.

To, že kanál blokuje v obcích parcely, potvrzuje i hejtmanův náměstek pro strategický rozvoj a investice Stanislav Mišák. Podle něj ale dosud neproběhla seriózní veřejná debata o kladech a záporech projektu. „Dokud nebude v tomhle jasno, musí trasa v územním plánu zůstat jako rezerva,“ tvrdí Mišák, bývalý starosta Otrokovic, které leží u plánované trasy průplavu.

Shodují se také na tom, že zda se kanál bude dál chránit, nebo se definitivně odpíská, nebude jasno ještě desítky let. Rozhodnuto přitom mělo být už letos, vláda ale komisi, která tak měla učinit, rozpustila.

Podle náměstka ministra dopravy Petra Šlegra se teď připravuje harmonogram analýz, které mají smysluplnost celého projektu posoudit, projedná se také se sousedními zeměmi. „Současný návrh, jak je připraven do vlády, počítá s tím, že se rozhodne do konce roku 2010. V žádném případě se tedy zatím nemůžeme bavit o stavbě,“ tvrdí Šlegr.

Ke kritikům průplavu patří aktivista Milan Komínek a europoslanec Tomáš Zatloukal. Podle nich Česko žádnými dohodami vázáno není. Stavba kanálu by podle nich byla katastrofou nejen pro přírodu, ale i rozpočet státu.

„Vodní cesta Dunaj-Odra-Labe brání rozvoji měst. Jako spojnice tří moří dnes svůj význam ztrácí.“ Jindřich Ondruš
reklama

 
Karel Toman ml.

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist