https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/prerov-chce-sporny-obri-kanal-i-s-pristavem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Přerov chce sporný obří kanál i s přístavem

16.9.2008 | PŘEROV | MF Dnes
Politici v Přerově stále uvažují o pochybné stavbě, kterou jedni zatracují a druzí vyzdvihují. Jde o kanál Dunaj-Odra-Labe, jenž má propojit tři řeky a vést přímo Přerovem, kde by měl být i přístav. Zdejší radní totiž minulý týden doporučili ponechat v závažném dokumentu s názvem Politika územního rozvoje ochranu pro tuto stavbu.
 
Proti ní přitom vystupují ekologové a starostové, kterým ztěžuje plán život. Kvůli stavebním uzávěrám, které vyhlásili komunističtí plánovači už v roce 1971, dnes totiž nemohou v blízkosti zamýšleného gigantu vznikat průmyslové zóny či byty.

„O oficiální stanovisko k danému problému nás požádal náměstek ministra životního prostředí. Dlouho se o tom diskutovalo a všichni radní neměli na věc stejný názor. Nakonec se ale rozhodli nechat návrh vodní cesty Dunaj-Odra-Labe v dokumentu Politika územního rozvoje jako územní rezervu,“ řekl mluvčí přerovské radnice Bohuslav Přidal.

Podle Venduly Povolné z Ekologického právního servisu (EPS) svým rozhodnutím Přerov výrazně usnadnil práci lidem, kteří budou chtít v budoucnu kanál stavět.

„Dokument navrhuje územní ochranu pro stavbu kanálu v Přerova. Co je v něm, budou muset převzít i územní plány města a kraje. To pak usnadní prosazení zájmů lidí, kteří budou chtít se stavbou gigantu začít,“ řekla právnička Povolná.

Zástupci Přerova však namítají, že vzhledem k navrhované trase kanálu nebude mít plánovaná vodní cesta závažné dopady na chod města.

„U nás to nebude blokovat žádnou významnou oblast pro stavbu bytů či průmyslovou zónu. Navíc se domníváme, že kanál DunajOdra-Labe je do budoucna zajímavou a ekologickou alternativou k železnici či silniční dopravě,“ říká náměstek přerovského primátora Josef Kulíšek.

S tím nesouhlasí Dominika Kovaříková z olomoucké pobočky Hnutí Duha, která se stavbou zabývala. „S rozhodnutí Přerova nemám radost. Kanál Dunaj-Odra-Labe je megalomanský projekt, který nenávratně poškodí unikátní zbytky přirozených řek a lužních lesů i luk na Moravě,“ míní. Navíc podle ní existují studie, které zpochybňují i potřebnost a rentabilitu vodní cesty. „Nemluvě o tom, že se neví, odkud se voda do kanálu bude brát,“ podotýká Kovaříková.

Podle právníků z EPS mohou lidé, kteří se zařazením kanálu do Politiky územního rozvoje nesouhlasí, stále ještě zaslat ministerstvu pro místní rozvoj své připomínky. „Jde to však jen do 25. září,“ připomíná právník EPS Jiří Nezhyba.

Stavební uzávěry už roky komplikují život obcím na plánované trase. Ta by měla zůstat volná, aby v budoucnu nebránila stavbě vodní cesty. Města tak na dotčených pozemcích nemohou nic plánovat. Týká se to například Hustopečí nad Bečvou, Milotic nad Bečvou či Skaličky na Přerovsku.

O kanále Dunaj-Odra-Labe se v regionu mluvilo před časem. To když někteří regionální politici, senátoři i poslanci požadovali memorandem zrušit stavební uzávěry v trase stavby. To se jim nakonec nepodařilo.

* Vodní cesta Cena. Rozpočet na stavbu kanálu se odhaduje na tři sta miliard korun. Nepřímé náklady však budou zřejmě mnohem vyšší. Kritici mluví až o bilionu. 25 variant. Celý kanál má zhruba kolem 25 variant. Dlouhodobé plány počítají se dvěma větvemi: jedna má vést částečně řekou Moravou. Z ní by měla v České republice odbočovat druhá větev k Labi a po něm směrem k Hamburku.

reklama

 
Roman Helcl

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist