Stát dá na obecní silnice poničené převozem dřeva 140 milionů korun
O peníze obce budou moci požádat prostřednictvím programu Podpora rozvoje regionů 2019+. Ministerstva podle materiálu vycházejí ze tři roky starých údajů, odhady se pak dělaly před dvěma roky. Podle nich ve třech nejpoškozenějších krajích, tedy v Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském, činila škoda na silnicích zhruba 340 milionů korun.
Ve Zlínském kraji nahlásilo poškození komunikací se škodou 33 milionů Kč ve své správě 18 obcí, v Olomouckém kraji 21 obcí se škodou za více než 112 milionů Kč, v Moravskoslezském za 192 milionů korun. "Odhady byly činěny v roce 2018, lze proto předpokládat, že škody na místních komunikacích, a to nejen v uvedených třech nejvážněji zasažených krajích, dále narostly v souvislosti s pokračujícím postupem kůrovcové kalamity a jejím řešením. S velkou pravděpodobností bude nutné řešit stejné potíže také v dalších krajích," uvedly ministerstva.
Kůrovcová kalamita později pokračovala, například na jižní Moravě se loni vytěžilo 3,39 milionu metrů krychlových, což je téměř o polovinu více než v roce předchozím a čtyřnásobek průměrné těžby let předchozích. Před kůrovcovou kalamitou roční těžba byla zhruba 800.000 metrů krychlových.
"Vzhledem k tomu, že kůrovcová kalamita se rozšiřuje i do dalších oblastí, v další výzvě by měla podpora pokrýt případné požadavky obcí na území dalších obcí s rozšířenou působností (ORP) ve třech nejpostiženějších krajích a postupně také ORP z ostatních krajů, které jsou rovněž výrazně postiženy kůrovcovou kalamitou s předpokládanými dopady na stav místních komunikací," dodaly úřady.
Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) státní podnik Lesy ČR reagoval na kůrovcovou kalamitu pomalu. Kalamita začala gradovat v roce 2016, systémové řešení přijaly Lesy ČR ale až v roce 2019 ve strategii na léta 2019 až 2024, uvedl NKÚ. Podle něj ministerstvo zemědělství podnik nenutilo, aby postupoval v řešení razantněji. Ministerstvo uvedlo, že NKÚ nekonstatuje porušení předpisů nebo nehospodárné využití peněz. Politici označují současnou kůrovcovou kalamitu za nejhorší v historii.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
vaber
16.7.2020 09:32jakmile se cesta spraví, auta se do lesů jen pohrnou
Lukas B.
16.7.2020 10:01 Reaguje na vaberlesácká technika projede (skoro) všude, pro ni není problém třicet centimetrů hluboké blátivé kaluže, šutry velikosti dětské hlavy a třicet centimetrů vysoké břicho mezi vyjetými kolejemi. do některých lesů nevede jiný přístup pro techniku než po komunikacích v majetku a správě obcí, s lehkou konstrukcí vozovky, kde běžně jezdí osobáky a jen tu a tam něco většího. tam když to dostane několik desítek průjezdů třínápravového tahače bez dvojmontáží s oplenem s dlouhým dřívím, notabene ve vlhčím počasí, tak je cesta zralá na odtěžení a novou výstavbu.
co lze nechápat je to, že dotace jsou určeny obcím. oprava cesty přece musí být vymáhána na tom, kdo ji rozjezdí nepřiměřenou zátěží - není-li tedy nějakou dohodou určeno jinak.