https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/do-roku-2025-chce-praha-750-dobijecich-stanic-pro-elektromobily
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Do roku 2025 chce Praha 750 dobíjecích stanic pro elektromobily Aktualizováno

22.2.2021 14:17 | PRAHA (ČTK)
Vedení Prahy chce kromě vzniku dobíjecích stanic pro elektromobily či vozy na plyn podporovat i další alternativní způsoby dopravy, a to sdílení automobilů nebo upravit ceny v parkovacích zónách pro elektromobily a hybridní vozy. Ilustrační foto
Vedení Prahy chce kromě vzniku dobíjecích stanic pro elektromobily či vozy na plyn podporovat i další alternativní způsoby dopravy, a to sdílení automobilů nebo upravit ceny v parkovacích zónách pro elektromobily a hybridní vozy. Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Na území Prahy by mělo do roku 2025 zprovozněno minimálně 750 dobíjecích stanic pro elektromobily. V následujících pěti letech by jich mělo přibýt dalších několik tisícovek. Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní. Vedení města dnes rovněž schválilo plán rozvoje dobíjecí infrastruktury, která navrhuje několik variant postupu jejich vybudování. Rozšíření elektromobility má pomoci zlepšit kvalitu ovzduší v Praze.
 

Do zhruba pěti let by mělo být podle dokumentu zprovozněno zmíněných alespoň 750 dobíjecích stanic. Vzniknou jak v nových lampách veřejného osvětlení, tak mimo ně. "V další etapě časový plán do roku 203 předpokládá, že cílem výstavby stanic by mělo být zřízení celkově 4500 parkovacích dobíjecích stanic," píše se v dokumentu. Ten počítá i se vznikem rychlodobíjecích stanic.

Schválená koncepce rozvoje navrhuje pětici možností, jak síť dobíjecích míst vybudovat. Liší se jak ve výši nákladů, tak množství snížených emisí. Nejdražší varianta, tzv. investiční model, počítá s náklady až dvě miliardy. Jako nejlepší strategie vycházejí podle studie firmy Deloitte, kterou si město nechalo udělat, založení společného podniku měst s některou z firem a koncese na vybudování a provoz stanic.

Podle studie musí být stanice po Praze rozmístěny rovnoměrně a lidé by měli platit za elektřinu co nejnižší možnou tržní cenu. Tím město maximalizuje motivaci k přechodu na elektromobily. V maximálně možné míře bude využito k výrobě elektřiny obnovitelných zdrojů.

"Nyní byla pověřena městská společnost Operátor ICT, aby rozpracovala dvě varianty možné podpory elektromobility, respektive rozvoje dobíjecí infrastruktury. Buď ve formě koncese se soukromým subjektem, nebo založení společného podniku za podmínky, že by do něj město nevkládalo žádné čistě finanční prostředky," řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Do roku 2030 má podle predikce města jezdit v Praze až 200.000 elektromobilů.

K vytvoření dobíjecích míst v lampách veřejného osvětlení je nutné zajistit dostatečný příkon. "Proto jsme už v minulém roce spustili obnovu sítě veřejného osvětlení, kdy posilujeme přenosovou soustavu. Počítáme s tím, že právě lampy by se měly v budoucnu stát pilířem soustavy tzv. pomalého dobíjení elektromobilů," řekl radní Jan Chabr (TOP 09).

Vedení Prahy chce kromě vzniku dobíjecích stanic pro elektromobily či vozy na plyn podporovat i další alternativní způsoby dopravy, a to sdílení automobilů nebo upravit ceny v parkovacích zónách pro elektromobily a hybridní vozy. Pracovat bude také na zavedení mýtného. Radní loni v říjnu schválili Strategii podpory alternativních pohonů do roku 2030.

Pražští zastupitelé předloni vyhlásili v Praze klimatický závazek, při kterém chce město do roku 2030 snížit množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 chce, aby byla metropole bezuhlíková. Zároveň schválili opatření, kterými toho hodlá dosáhnout, a to např. nákup energií z obnovitelných zdrojů, omezení topení pevnými palivy nebo podpora aut s jinými než spalovacími motory.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JD

Jiří Daneš

22.2.2021 18:39
Odpovědět
PB

Petr Blažek

22.2.2021 20:29
Jak už jsem napsal v jiném příspěvku Pražáci budou jezdit ne elektřinu a emise půjdou z komínů v severních Čechách.
Odpovědět
JM

Joska Malý

23.2.2021 00:22
Proboha! Lidská blbost a populismus nemá hranic.
Ať nejdříve dostaví P+R parkoviště na okrajích Prahy a případně podpoří jejich výstavbu pri zelezničních stanicích ve Středních Čechách. Dále severní obchvat a vnitřní okruh. A parkování ať nejdříve efektivně vymáhají, než povolí parkování všude a zadarmo těm bohatým, co mají na elektrokrám. Nebo ať postihují čoudící diesely v provozu. Proč musí balíky do jedné ulice vozit deset aut různých firem a ne jednou denně pošta? Proč je normalni, než aby šel člověk nakoupit, může si přivolat rohlík, který téměř vždy parkuje tak, že porušuje pravidla sil. provozu.
Tohle je opravdu výsměch!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist