https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/vymenit-na-jeden-den-v-tydnu-auto-za-kolo-pomuze-vyrazne-snizit-nasi-uhlikovou-stopu-tvrdi-vedci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vyměnit na jeden den v týdnu auto za kolo pomůže výrazně snížit naši uhlíkovou stopu, tvrdí vědci

20.2.2021 07:47 | PRAHA (Ekolist.cz)
Potenciál snížit naše emise CO2 je obrovský.
Potenciál snížit naše emise CO2 je obrovský.
Pouze jeden den v týdnu vyměnit auto za kolo, elektrokolo, či chůzi stačí k tomu, aby došlo k výraznému snížení našich emisí CO2. Tvrdí to nová studie provedená vědci z univerzity v Oxfordu a Imperial College, kterou zveřejnil žurnál Global Environmental Change.
 

Vědci se zaměřili na uhlíkovou stopu lidí žijících v sedmi evropských městech - Antverpách, Barceloně, Londýně, Örebru, Římě, Vídni a Curychu. Od téměř 2000 lidí dlouhodobě sbírali podrobná data o jejich cestování v rámci celého dne. A výsledky jsou velmi pozitivní.

„Potenciál snížit naše emise CO2 je obrovský. A to i v případě, že se vám nepodaří nahradit všechny jízdy autem za jízdu na kole či za chůzi,“ říká spoluautorka studie Audrey de Nazelle z Centra pro environmentální politiku na Imperial College.

„Podařilo se nám zjistit, že ti, kdo vymění auto za kolo či chůzi pouze jeden den v týdnu, sníží svou uhlíkovou stopu asi o 0,5 tun za rok. To je opravdu hodně. Znamená to, že kdyby se 10 % populace rozhodlo vyměnit jeden den v týdnu auto za kolo, ušetřilo by to asi 4 % emisí vyprodukovaných automobilovým průmyslem,“ komentuje studii její vedoucí Christian Brand z univerzity v Oxfordu.

Dopravou, kromě letecké a námořní, se ročně vyprodukuje průměrně 1,8 (Anglie) – 2,7 (Rakousko) tun emisí CO2. Podle Světového atlasu uhlíku například v Anglii na osobu ročně připadá 8 tun emisí CO2. „Když se mluví o změně klimatu, většinou všechny jako první napadne, že pokud s ní máme úspěšně bojovat, je třeba víc sázet stromy, nebo přejít k elektromobilitě. To je určitě správně, ale není to dostatečně rychlé. Pokud chceme zachránit naši planetu a naši budoucnost, měli bychom dělat víc toho, co je dobré v kombinaci s tím, že budeme méně dělat to špatné. Přejít z auta na kolo nebo chůzi je jen jedna malá věc, která ale může vést k velké změně,“ pokračuje Brand.

Vědci také zdůrazňují, že kromě příznivého vlivu na klima má přechod na chůzi či kolo vliv také na naše fyzické i psychické zdraví. „Domníváme se, že by po skončení pandemie Covid-19 mohl mít tento přechod od aut vliv na zlepšení sociální nerovnosti, veřejného zdraví a celkovou kvalitu života ve městech. Je ale samozřejmě zapotřebí, aby města navýšila investice do infrastruktury pro chodce a cyklisty,“ uzavírá doktorka Nazelle.


reklama

 
foto - Mráčková Lucie
Lucie Mráčková
Autorka je spolupracovnice Ekolist.cz
Vydání článku finančně podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Petr Vojvo

Petr Vojvo

20.2.2021 08:44
Vysvětlete to lidem, co jinou možnost dostat se do práce nemají. Doba, kdy jste chodili do práce ve své vesnici dávno pominula.
Kolo hezké, ale velmi nebezpečné, koukněte se na statistiky zranění a úmrtí. Na traumatologii a nejen tam je v létě nejvíce cyklistů.
Navíc spousta hlupáků si myslí, že si dá pár piv a pak jede na kole.
Klidně na sněhu. Zažil jsem takového opilce, co spadl na sněhu před autobus, ten to strhl do příkopu a narazil do stromu. Opilec se zvedl jako nic, protože se mu autobus vyhnul. Lidi v autobuse v šoku.
Odpovědět
va

vaber

20.2.2021 09:10
nejezdit autem?
na jedné straně to výrazně sníží uhlíkovou stopu ,na druhé straně prý emise z aut a dopravy jsou prý minimální a řeší se jen uhlí
tak kdo lže
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.2.2021 09:58 Reaguje na vaber
Nemáte pravdu, neřeší se jen uhlí. V Bruselu se přeci řeší také jádro.
Uhlí se tam řeší, protože má emise CO2.
Jádro se tam řeší, protože emise CO2 nemá.

Kdo lže, je vcelku jasné. Není úplně jasné, PROČ lže.
Ale čím dál víc to vypadá, že v tom tyjátru jde mnohem víc o příležitosti k velkým ziskům, než o nějaké emise...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.2.2021 10:13
Na to musí být i podmínky, vhodné. To je nejen počasí, ale i např. cyklistické stezky podle některých hlavních silnic ( Vyžlovka - Mukařov - Říčany - Uhříněves - Praha ). A vzory, z politiků, státních úředníků.
Odpovědět
ig

20.2.2021 11:26
Já to říkám už dlouho. Srovnejte mi Prahu do jednotné nivelety a klidně občas pojedu na kole :D
Odpovědět
Hu

Hunter

21.2.2021 08:19 Reaguje na
Až budu chtít spáchat sebevraždu, tak se raději oběsím ve stáji na opratích než bych jel po Praze na kole :-):-):-).
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

21.2.2021 11:05 Reaguje na Hunter
Po Praze jak kde. Většinou z okraje na (stejný) kraj centra to jde bez problémů, jak chce člověk o kus dál, tak jsou příjemnější způsoby sebevraždy.
Odpovědět
ig

21.2.2021 11:16 Reaguje na Tomas Peltan
Z okraje do centra je tu převýšení kolem 100 m. Na sport to jde, projet se podél řeky a pak si to vyšlápnout zpátky, ale jako řešení dopravy poněkud pochybné :-)
Odpovědět
Hu

Hunter

21.2.2021 12:28 Reaguje na Tomas Peltan
No, Praha není Amsterdam a nikdy nebude.
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

21.2.2021 11:07 Reaguje na
Proto se k některým kolům přidal ten malý elektromotůrek, který niveletu efektivně srovná. Jen je problém, kam takové kolo srovnat - starou favoritku člověk najde, kde ji opřel, tady hrozí zpáteční cesta metrem.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.2.2021 10:06 Reaguje na
Skvělý nápad.
Nad srovnaným terénem to bude lépe foukat - a hned je na světě šikovné místo pro pár desítek, možná dokonce stovek fofrníků.
A energetický mix máme skoro vyřešený...
I pro turisty to bude atraktivní, Hradčany už jsou okoukané.

Napište to Gretě, ať za to demonstruje! Ona se ze školy uleje ráda (v pátek totiž vždycky píšou písemky z fyziky).
Odpovědět

Jirka Černý

20.2.2021 11:27
Docela rád bych si přečetl njaké rozvinutí myšlenky že jízda na kole bude mít pozitivní vliv na sociální rovnost. Pro mně kolo nepřichází v úvahu, ale nezavrhuju ho ve vhodných případech, znám pár lidí co jezdí do práce autem vzdálenost že se to dá spíš považovat za přeparkování vozidla, navíc se pak diví že jim Škodovka bere 12 na 100.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.2.2021 11:34 Reaguje na Jirka Černý
Jo, takových je.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

20.2.2021 18:44 Reaguje na smějící se bestie
A kdyby jenom škodovka
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.2.2021 12:32
Když mi někdo na pracoviště přidá šatnu a sprchu tak by to za hezkého počasí šlo.
Poradíte, jak firmy a instituce nafouknout, aby se tam každé ráno mohly desítky lidí "zcivilizovat"?
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

21.2.2021 11:08 Reaguje na Viktor Šedivý
Záleží taky na tom, jak daleko člověk na kole jezdí. Kolem 5 (až deseti) kilometrů se obvykle nestihne zpotit.
Odpovědět
ig

21.2.2021 11:29 Reaguje na Tomas Peltan
Což platí tak pro Amsterdam :-)
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.2.2021 14:20 Reaguje na
I v Praze se najdou trasy (podél vody), které lze zvládnout bez propoceného trička. U drtivé většiny z nich ale existuje efektivnější alternativa v podobě MHD.
Odpovědět
SB

Stanislav Bojko

20.2.2021 21:57
Jedno kolo nic nezmůže, zato jízda na něm je dnes velkým rizikem pro zdraví člověka. Vědci měli upozorňovat na to, když se bouraly železniční vlečky k různým firmám a nové se nestavějí. Kdyby byly používány tak jak tomu bylo v minulosti tak nebylo třeba tolik nákladních aut a zmíněná stopa byla daleko menší.
Odpovědět
ig

20.2.2021 23:31 Reaguje na Stanislav Bojko
Bourání vleček si pamatuju. V devadesátkách mívala vlečku každá větší fabrika, ale pak někdo prolobboval zákon, že kdo má vlečku, musí zaměstnat odpovědnou osobu s kvalifikací a praxí u železnice (=bývalého železničáře). To se to najednou rušily vlečky, protože nikdo nechtěl živit darmožrouta.

Druhá věc je, že železnice prostě a jednoduše nefunguje, nebo aspoň ne podle zdravého rozumu. Takže to dopadá tak, že česká firma (železniční opravna, takže vlečku z definice mají) vyrábí dvojkolí a vozí je do Francie kamiónem :-)
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

21.2.2021 11:11 Reaguje na
Podle toho, co jsem slyšel od jednoho automobilového dopravce, tak docela by byl zájem o kombinovanou dopravu (první kus kamion, pak návěs na vlak, pak zase kamion), ale nejsou na to místa, kde by se ty návěsy daly překládat. Hlavní úspora v nákladech na lidi a jejich nábor, podle všeho by to bylo zajímavé i bez ohledu na přírodu.
Odpovědět
ig

21.2.2021 11:23 Reaguje na Tomas Peltan
Bylo, ale to by napřed museli do ČD povolat exorcistu aby to tam důkladně očistil od zlých duchů. Pak by se třeba místa našla. Ostatně od toho byly vynalezeny kontejnery, ale když teď chcete poslat kontejner z Prahy do Lyonu, tak se dozvíte, že půjde týden, možná tři týdny a možná se úplně ztratí. To raději pošlete kamión a máte to druhý den tam :-)
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.2.2021 12:37 Reaguje na Tomas Peltan
Úspora v nákladech na lidi? Ušetříte jednoho řidiče a řešíte dvojí překládku. K tomu ztratíte jakoukoli garanci termínů ...
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.2.2021 10:34 Reaguje na
Že je železnice pro téměř každého výrobce jako prostředek dopravy jeho výrobků nepoužitelná, je smutný fakt.
Ale speciálně u dvojkolí si nemyslím, že by nějak moc vadilo, když dorazí do Francie o týden později a že se s nimi někde trochu drclo.
To je fakt absurdita, že se vozí kamiónem, takže u těch to bude jinak.
Dvojkolí, to je dobré cargo. Žádné piplání s tisícem krabiček nebo lahviček, žádný strach z poškození křehkého zboží, žádný strach z deště. A už vůbec žádné riziko, že někdo náklad šlohne nebo že se při zdržení ve vedru zkazí.
Šupšup jeřábem, utáhnout kurty - a jede se!
Takže když třebas švagr ředitele železničních opraven podniká v autodopravě...

Když je motivace, tak nějaké důvody, proč nejde posílat dvojkolí po dráze, se najdou.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.2.2021 22:53 Reaguje na Karel Ploranský
Proč ne po dráze? Je to dražší, termín doručení je nejistý, občas se něco ztratí.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

21.2.2021 12:55 Reaguje na Stanislav Bojko
Ono to není jen o vlečkách, celé dnešní myšlení je ujeté.
Už vícekrát jsem položil otázku, na kterou mi dosud nikdo nedal odpověď:
Jaký to má smysl, aby se v Karlových Varech prodávalo mléko z Olmy a z Kunína? V Liberci z Madety? V Brně ze Stříbra a z Čejetiček?
A to je jen jeden z tisíce příkladů, jak se věci naprosto idiotsky vozí sem a tam.
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.2.2021 22:25 Reaguje na Karel Ploranský
A co je na tom špatně?
Preferoval byste úředně přiděleného výhradního dodavatele pro dané město?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

13.3.2021 19:16 Reaguje na Viktor Šedivý
Ženete to do opačného extrému.
Kdo tu mluví o přidělování výhradních dodavatelů?

Nevím, kolik let Vám je - ale po většinu mého života se v krámech prodávalo mléko nadojené někde v blízkém okolí a zpracované v mlékárnách rozmístěných v okruhu do nějakých 30 km. Fungovalo to dobře.

Když už se někomu hodilo do krámu zlikvidovat malé mlékárny, tak chápu, že už prostě nejsou. Ale i tak jich zůstalo dost. Dost na to, aby se mléko nemuselo vozit na vzdálenosti několika set km!

Takže když se ptáte, co je na tom špatně, tak podle mne VŠECHNO. Kde to má proboha nějakou logiku?
Na jedné straně až hysterické volání po úsporách, boj proti plýtvání zdroji, pláč nad tím, že jsou silnice nejen přeplněné, ale navíc že je ničí těžké kamiony, stížnosti na dopravní emise - a na druhé straně denně sviští přes celou republiku sem a tam kamiony s nákladem zboží, které je k dispozici hned u huby.
Nebo snad chcete tvrdit, že kráva na Karlovarsku dojí jiné mléko než kráva v Beskydech? Nebo že mlékárna A ho neumí zpracovat stejně dobře jako mlékárny B, C, D. E atd.?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

21.2.2021 08:05
Ja by som aj vymenil, ale myslíte si že mi to auto cyklista potom aj vráti? :-)
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

21.2.2021 11:11 Reaguje na Vladimir Mertan
Až mu přijde složenka na povinné ručení, tak určitě :-).
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

21.2.2021 11:48
Ano, uhlíkovou stopu to zmenší.
Vynechání JAKÉKOLIV ČINNOSTI ji zmenší! Na to fakt nemusím být vědec, abych tohle věděl. Přibližně stejnou vědeckou hodnotu by mělo tvrzení, že když ohřeju vodu, bude teplejší.

Přesto - i v takhle banálním tvrzení mají vědci chybu...
Jezdit v jednom dni týdne na kole pomůže snížit uhlíkovou stopu, ale URČITĚ NE VÝRAZNĚ.
VÝRAZNĚ by ji totiž nesnížilo, ani kdybychom vyměnili auta za bicykly každý den. Na to je podíl aut na celkových emisích až příliš malý, aby to snížilo uhlíkovou stopu VÝRAZNĚ.

Ale jako slogan to vypadá dobře... Na naivky bez vlastního mozku to jistě zapůsobí.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

21.2.2021 12:14
Velmi nápadně mi to připomíná to, čemu se říká salámová metoda.
Má-li někdo nějaký záměr, který je tak nehorázný, že by ho lidi poslali do řiti kdyby ho na ně vybalil rovnou, cpe jim tu myšlenku do kebulí hezky nenápadně, po malých kouskách. Jako když se krájí salám pěkně plátek po plátku.

Začal jsem už věřit tomu, že jsme poslední generace, která smí jezdit auty.
Asi opravdu jsou kruhy mocných, kterým bude vyhovovat, když lidi zbaví možnosti svobodného pohybu.
Auta se zakážou. Už se prý připravují takové zákony v některých zemích - např. Norsku - a do Evropské komise už byl podán takový návrh!
Ale ona bude stačit norma Euro 7... Té totiž nevyhoví v podstatě žádné auto se spalovacím motorem.

Pokud to tak opravdu je, že si kdosi přeje aby lidé auta neměli, tak už chápu, proč EU prosazuje takový nesmysl jako je elektromobil.
Ten nikdy nebude tak levný, aby si ho mohlo koupit tolik lidí jako běžná auta. Elektrorozvodná síť nikdy nebude schopná zajistit nabíjení takového počtu elektromobilů, jako je dnešní počet normálních aut. Každý myslící tvor ví, jak šílená je představa, že se bude vyrábět a pak likvidovat takové množství baterií, jaké by byl potřebné.
Takže prdel si už budou vozit jen prominenti.

Dost příznačné je, že celé to tažení proti autům je namířeno jen a pouze proti OSOBNÍM autům. Přestože jejich podíl na spotřebě pohonných hmot a produkci CO2 představuje nula celá, nula prd. Ostatně VEŠKERÁ doprava - opravdu veškerá od námořních lodí přes letadla, železnice a kamiony až k mopedům - se na globálních emisích CO2 podílí JEN 10 procenty...
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.2.2021 12:41 Reaguje na Karel Ploranský
Člověk, který ztratí mobilitu je lépe ovladatelný. Zvýší se jeho závislost na službách, které může stát regulovat.

Zakázat cestování mimo okres, jako kdysi v SSSR nelze, zavést venkovské komuny po čínském stylu by také bylo unáhlené, zatím tedy jen možnosti pohybu podvážeme.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

21.2.2021 12:56 Reaguje na Viktor Šedivý
No právě...
Odpovědět

Jirka Černý

21.2.2021 18:04 Reaguje na Karel Ploranský
Je potřeba aby co nejvíc lidí mělo co nejnovější auta. Od letošního roku je u aut centrálně sledována spotřeba, že se s těmito údaji sveze spousta jiných dat je snad každému jasné, teď se díky kovidu trošku zpopularizoval fakt že v mnoha zemích je řidič povinen "být identifikovatelný", Orwell jak vyšitý a ekologové ještě tleskají.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

22.2.2021 07:36 Reaguje na Jirka Černý
Na druhej strane, bicykel je anomymný neregistrovaný a s ebicyklom máme aj slušný dojazd.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.2.2021 10:17 Reaguje na Jirka Černý
Jen se divím, že pro ten sběr dat o mé spotřebě volí tak překombinovaný způsob, s tak velkou pravděpodobností že data z auta se nezachytí, že budou zkreslená...
Jen málokdo platí benzin a naftu hotovými, a za pár let asi hotovost ani nebude existovat. Tak když bruselský Velký Bratr potřebuje vědět, kolik toho najezdím a kolik PHM spálím, tak přece stačí kouknout se mi na výpis z účtu?
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.2.2021 22:52 Reaguje na Karel Ploranský
Budou sbírat všechny údaje o vašem pohybu.
A možnost odposlouchávat hovor v autě je už jen taková třešinka.
Jasně, nikde se nic nepoužije, všechno se bude anonymizovat, GDPR a tak.
Odpovědět
Pája Žížala

Pája Žížala

22.2.2021 01:13 Reaguje na Karel Ploranský
S tímto názorem souhlasím. Naprosto! Salámově na nás chodí s ledasčím.
Připomínám, a myslím že jsem to dokonce četl tady v EL, že jedna zaoceánská kontejnerová loď vypouští emise a imise v aktuálním čase jako 18 milionů osobních automobilů s katalyzátorem. A to žádnému ekologovi nevadí. A ze cca 70% veze produkt, který umíme vyrobit u nás (např. argentinské hovězí).
Odpovědět

Jirka Černý

22.2.2021 05:55 Reaguje na Pája Žížala
Argentinské hovězí vyrobit neumíme, ale můžeme ho dovézt jen z Polska :-))
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.2.2021 09:44 Reaguje na Pája Žížala
Ekologům ty emise z kontejnerové lodi možná také vadí.
Ale rádi žerou argentinské hovězí.

Jinak - lidi toho typu, který máme oba na mysli, bych nenazýval ekology. Pro SKUTEČNÉ ekology je to vlastně urážka, házet je do jednoho pytle s pomatenci.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

22.2.2021 10:38 Reaguje na Karel Ploranský
Doplním: Nebo gaunery.
Odpovědět
MG

Milan G

24.2.2021 11:04 Reaguje na Karel Ploranský
Bodejť by nežrali argentinské hovězí, je jedno z nejkvalitnějších na světě a steak z něho je jako pohlazení od víly....
Odpovědět
JV

Jiří Vlach

25.2.2021 09:14 Reaguje na Pája Žížala
Ono to není tak črnobílé. Pokud se bavíme o CO2 tak nic nedoveze náklad takhle "čistě" (a tím i levně). Všechna ostatní přeprava bude začínat někde na desetinásobcích toho co vypustí loď. Pokud není možnost jet po pevnině a zbejvá letadlo, tak to ani nemusíme dál komentovat.. Pokud Jde pak o samotné škodliviny, co ty lodě vypouští, tak tam to je drastický rozdíl(pálí totální odpad a z motoru rovnou do komína). Tady platí to srovnání s miliony aut(s katalyzátorem).
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

24.2.2021 10:40
Ja si spatne precetl titulek clanku:

Vyměnit na jeden den v týdnu autu kolo

Ona by to byla asi porovnatelne smysluplna vec, takhle to nadekretovat...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist