https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vlastnici-lesa-na-zachovani-funkci-lesa-potrebujeme-5-8-miliardy-korun
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vlastníci lesa: Na zachování funkcí lesa potřebujeme 5,8 miliardy korun Aktualizováno

16.2.2021 11:01 | PRAHA (ČTK)
Z východu republiky se kalamita přesouvá na západ.
Z východu republiky se kalamita přesouvá na západ.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Nestátní vlastníci potřebují od státu alespoň 5,8 miliardy korun jako kompenzaci za loňské nízké ceny dříví. Dnes to na tiskové konferenci uvedli zástupci Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR (SVOL). Dodali, že jinak nezvládnou obnovovat les po kůrovcové kalamitě a těžit dříví. Podle mluvčího ministerstva zemědělství Vojtěcha Bílého bude výše příspěvku záležet na výsledcích resortních statistik, které by měly být uzavřené ve druhém čtvrtletí, a následně na rozhodnutí vlády.
 

Skutečnou kompenzaci poklesu cen dříví vyčíslili na 11,4 miliardy korun při zpracovaném objemu dříví 14,6 milionu metrů krychlových u nestátních vlastníků.

Ceny dříví se v ČR v důsledku dlouhodobé kůrovcové kalamity snížily pod výrobní náklady. Stát zpětně vyplácí vlastníkům peníze, aby měli dostatek financí na udržování lesních porostů a jejich obnovu po kalamitě. V první výzvě od října 2017 do konce roku 2018 vyplatil stát 2,7 miliardy korun. Následně snížil sazby, aby se dostalo i na státní vlastníky - tedy na Lesy ČR. Za rok 2019 bylo nárokováno 5,3 miliardy Kč, alokace činila čtyři miliardy Kč. Za tento rok ještě nejsou žádosti zpracované, podle SVOL jich stát zvládl zúřadovat k začátku roku zhruba dvě třetiny. Lesy ČR vlastní přibližně polovinu českých lesů.

Sazba se podle Bílého stanoví kolem poloviny roku. "Ministerstvo zemědělství následně požádá, obdobně jako v loňském roce, vládu o navýšení svého rozpočtu, příjem žádostí o příspěvek na dříví z roku 2020 bude ve 3. čtvrtletí roku 2021," dodal. Úřad podle něj nyní připravuje novelu nařízení, podle které by od příštího roku došlo k rozšíření podporovaných pěstebních opatření.

Místopředseda sdružení Stanislav Janský uvedl, že z východu republiky se kalamita přesouvá na západ. "Bohužel kůrovcová kalamita postihne vlastníky lesa i v letošním roce," dodal. Za loňský rok odhaduje SVOL těžby dříví v ČR o objemu 33 milionů metrů krychlových, naprostá většina z toho byla nahodilá kvůli kůrovci.

V lesnictví podle Janského stále chybí pracovníci. "Práce v lese za každého počasí mnoho lidí neláká," dodal. Jde podle něj prakticky o všechny činnosti, například o pěstební práce, stavbu oplocenek, nejsou ale ani pracovníci v těžbě dříví s motorovou pilou, lesní firmy shánějí také traktoristy. Loni lesnické firmy zažádaly o pracovní víza pro zhruba 300 pracovníků z Ukrajiny, uvedlo již dříve ministerstvo.

Návrat k normálnímu stavu kvůli přemnoženému kůrovci v českých lesích nebude možný dalších tři až pět let, řekl ČTK na přelomu roku ministr zemědělství Miroslav Toman (ČSSD). Lýkožrouti loni podle ministra napadli 25 až 30 milionů metrů krychlových dříví, podobně jako předloni, zpracovatelé ho podle něj zvládli vytěžit mezi 22 až 25 miliony metrů krychlových. Ministerstvo podle něj bude letos chtít najít pro vlastníky lesa sedm miliard na kompenzaci snížených cen dříví. Loni vyplatil na této dotaci zhruba stejně, na všech podporách rekordních deset miliard korun.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (31)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

16.2.2021 11:24
Ví někdo z vlastníků co je to trh a kapitalismus? Být vlastník něčeho
znamená, že z toho nejen bohatnu, ale musím do toho i investovat. Pokud
jsem dosud bohatnul, tak jsem si měl vytvářet zálohu na dobu ztráty
a nežádat dotaci od úspěšnějších. To je prosím socialismus s tím svým
přerozdělováním od úspěšných k neúspěšným. V kapitalismu neúspěšný musí
bohužel zkrachovat a prodat výrobní prostředky úspěšnějšímu zájemci.
Pokud takový není, tak může podobné majetky vykoupit stát s tím, že
že se stanou majetkem státu. Stát tu ale není od toho dotovat všechny
neúspěšné podnikatele na úkor těch úspěšných. To pak buď všichni a nebo
nikdo. U LČR je to o tom, že řadu let odváděly miliardy do státního
rozpočtu a nyní z něho čerpají, Ti privátní vlastníci však neodvedli
často ani Ň a natahují své ruce. Vidí, že dnes se rozhazuje na plné
pecky a tak to zkoušejí taky, ale nezlobte se na mne, toto nemůže do
budoucna fungovat. Toto je začátek státního bankrotu a krachem celé
ekonomiky, který je už na dohled.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

16.2.2021 11:28 Reaguje na Břetislav Machaček
Výstižně napsáno. To by mohli výrobci sandálů žádat odškodnění za deštivé léto nebo výrobci kožichů odškodnění za mírnou zimu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.2.2021 15:20 Reaguje na Josef Mozek
Hřib asi zapomněl, že i stromy mají jen určitou životnost !
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.2.2021 15:21 Reaguje na smějící se bestie
Patří jinam, pardon
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.2.2021 12:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Ty jsi fakt desinformované pako.... žeprej "Stát tu ale není od toho dotovat všechny neúspěšné podnikatele na úkor těch úspěšných."

A co se asi tak v ČR děje??????????

Stát je tu proto, aby bylo kde okrádat svoje občany! To je to jediné k čemu slouží tento zkorumpovaný a zparchantělý státní aparát!

Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.2.2021 13:48 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Přesně tak! Proto nám tu vyrostlo v letech 2009 a 2010 tolik solárů, aby stát mohl obrat bezbranné lidi o stovky miliard Kč. To se opravdu hodně povedlo!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.2.2021 16:26 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Když mi Kašpárku už tykáš, tak já tobě taky. Navrhuji ti
raději bavit lidi, než urážet bez příčiny a naučit se
trochu číst a myslet. Ale na bavení lidí ti to stačí.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.2.2021 06:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Když je někdo vypatlanej debil jako ty, tak mu vždy dám zpětnou vazbu, protože takoví lidé jako ty nesou spoluvinu na stavu této země!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.2.2021 16:20 Reaguje na Břetislav Machaček
No, zde je otázka, co stát po těch vlastnících chce. Pokud by to bylo ve stylu ... sežral vám to brouk, máte smůlu a dělejte si s tím co chcete, je to vaše ... tak je to skutečně ten vámi zmiňovaný trh a kapitalismus.

Pokud je to ve stylu ... žere/sežral vám to brouk, takže musíte udělat to, to, to ..... a ještě to, kde na to vezmete nás nezajímá a že vám za to dřevo nikdo nedá ani náklady také ne ...
To už má s trhem a kapitalismem společného pramálo.

To jako když bolšáni člověku do baráku nastěhovali nájemníky, prudili jak se má starat a že se to z nájmu, který oni sami určili nedá utáhnout jim bylo jedno. Teda nebylo, oni s tím počítali ... že ti chudáci nakonec vyměknou a budou ochotni přistoupit na mimořádně výhodný odkup.

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.2.2021 16:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Já zírám, kdo všechno chce po státu teď peníze a už
se nemohu dočkat na to, až to někdo zarazí. Ta dojná
kráva už dojí krev a pořád ji ještě kdekdo mačká
struky. Po takovém vydojení už mléko mít nebude.
Ten systém dotací a kompenzací se zvrhl natolik, že
už nemá význam pracovat. Stačí brečet a žádat vládu
o záchranu. To, že se má o les starat věděli už
naši předci a nepotřebovali na to zákon. Kdopak jim
kdysi dával dotace na zalesnění, na vytěžení kůrovce,
na opravu lesních cest atd.? Prostě věděli, že se
nemohou spoléhat na nějaký stát a buď na to měli a
nebo ne. Dnes mnozí bez pomoci nechtějí obnovit les,
tak jim to musí nařídit stát. Proto je tu ta snaha
o samovýsev, bezzásahovost a ještě chtít dotaci.
Mi nikdo dotaci na ekopalivo taky nedá a přesto po
mě vyžaduje nízkoemisní vytápění a nebrečím. Brečí
pouze ti, co umí stát podojit a to je to, co mi vadí.
Odpovědět
Va

Vašek

16.2.2021 17:59 Reaguje na Břetislav Machaček
Bohužel máte naprostou pravdu.
Každý si má to svoje financovat sám.
Od toho by stát být neměl.

Pak nemá být státní kasa prázdná.
Odpovědět

Jan Škrdla

16.2.2021 18:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Píšete trochu z cesty. Od roku 1948 do 1989 byl vlastníkem lesů stát. Tudíž nebyl důvod, aby si sám sobě dával dotace na zalesnění a opravu lesních cest.
Ve věci obnovy máte taky trochu mezery. V některých případech může být přirozená obnova (ten samovýsev) vhodnější než výsadba. Ve většině případů je pak vhodné použít kombinaci přirozené a umělé obnovy.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.2.2021 18:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Vydojená dojná kráva ... až mi oko zaslzelo. Pak jsem si ale vzpomněl, s čím vším ta vaše nebohá stračena buzeruje kdo koho, vlastníky lesů nevyjímaje, a rázem mi to oko zase uschlo.

Ano ... dřív věděli, že buď zainvestují ... prostředky, práci, čas úsilí ... nebo budou mít místo lesa roští a z něj akorát prd. Kdo byl blbej a línej nebo to prostě nedával, ten celkem brzy pochopil, že tudy cesta nevede a někomu to střelil. A kdo se staral, ten měl.
A světe div se, šlo to bez mraků nařízení, příkazů, buzerací a podobně. A o tom to celé je.

Cywe ... čistě teoreticky, pokud si někdo bude na svém hrát třeba na tu bezzásahovost, tak to automaticky znamená, že rezignuje prakticky na jakýkoli výnos z toho lesa. No to si ale dovolil dost, co?

Tahle bolševická touha furt někomu kecat do toho, co se svým majetkem má a může dělat ... to je fakt mor.
Odpovědět

Jan Škrdla

16.2.2021 17:59 Reaguje na Břetislav Machaček
S tím, že privátní vlastníci neodvedli stánu ani Ň bych nesouhlasil. Pokud vykazovali zisk, tak minimálně platili daně. Pokud měli zaměstnance, tak za ně platili odvody státu.
Jinak kompenzace jsou běžné i zemědělství (bylo moc sucho, mokro, přemnožili se hraboši, přišly jarní mrazíky). Nezaznamenal jsem, že by vyvolaly tolik pohoršení, jako v lesnictví.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.2.2021 18:49 Reaguje na Jan Škrdla
Vím, že jste zastáncem samovýsevu, ale budiž, když má být
z čeho a je řádně vychováván. K těm daním pouze to, že
je odvádíme všichni a všichni nenatahujeme ruce po těch
dotacích. Platíme daně ze mzdy, daně z nemovitostí, DPH,
SPD atd. Dostanu teda dotaci na ekologické palivo a nebo
na opravu střechy? Samozřejmě ne a úředník mi odpoví,
že jsem majetný a sociální příspěvek je pouze pro ty
nemajetné a nebo tělesně postižené. Vlastník lesa není
nemajetný a není důvod ho dotovat. To není nutné ale
ani u zemědělství, pokud by tu ale nebyl deformován
trh a podmínky k podnikání. A u jiných podnikatelů je
to pouhé oddalování krachu samotného, tak jako tak.
Po koroně a krizi už nikdy nebude svět takový jako
byl dosud. Ty zákazy jednou skončí a skončí i důvod
kompenzací. Pak dojde i na ty krachy a propouštění.
Bohužel možná i na krach státní pokladny, která tu
agonii prodlužovala.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.2.2021 18:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Ještě dodám, že LČR odváděly zisk i ty daně
a soukromí vlastníci pouze ty daně. V tom je
ten rozdíl pane. Oni si tak měli část zisku
odložit na horší časy, jak dělá každý dobrý
hospodář a nečekat na pomoc z prázdné státní
kasy.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.2.2021 18:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Pokud LČR jako státní podnik odváděly část zisku svému vlastníkovi, což je vcelku přirozená věc, neměl si část toho zisku odložit ten stát?

Takže jde o zcela stejný princip, jako u soukromých vlastníků. Až na to, že to právě ten stát, kdo stanovuje pravidla hry, na rozdíl od těch soukromých vlastníků, a že řada vlastníků od toho státu dostala ty lesy zpět někdy slušně zplundrované.
Odpovědět

Jan Škrdla

16.2.2021 20:26 Reaguje na Břetislav Machaček
Dobře, že jste zmínil i zemědělství. V předchozím příspěvku jsem měl na mysli kompenzace, zemědělství je ovšem na dotacích založeno. Otázkou je, jak zařídit, aby bylo mohlo konkurovat bohatým Evropským státům, které bohatě dotují a rozvojovým zemím, kde mají levnou pracovní sílu.
U vlastníků lesa bych byl opatrný, bránil bych se jakékoliv paušalizaci. Dost záleží na tom, jak velký lesní majetek má, zda se živí lesním hospodaření, nebo ne, jak dlouho hospodaří, popř. v jakém stavu převzal les od státu (v restituci) nebo koupil.
Z toho pak vyplývá, kolik mohl z lesa vydělat a kolik si mohl odložit.
Pak zde další důležitý faktor, a to způsob, jaký vlastník hospodařil.
Bohužel z některých příspěvků mám takový pocit, že soukromý majitel lesa je třídní nepřítel, a to je špatně.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.2.2021 09:05 Reaguje na Jan Škrdla
Ten soukromý vlastník, co se o les stará a nenatahuje ruce pro dotace nikomu nevadí.
U restitucí je to o tom, že lesy postižené
kůrovcem zakládali předci restituentů a už
je mají minimálně 20. let zpět ve vlastnictví.
Nemohou se tak vymlouvat na minulý režim, že
jim tu zanechal takové lesy(1948-2021 je 73
let a mýtní věk smrků je 70 let a výše).Tyto
výmluvy tak neberu a to už mají možnost z těch
7O. let minimálně 20. let hospodařit po svém.
Pokud v mýtním věku není, tak škody kůrovcem
nejsou likvidační a není důvod k dotacím vůbec.
Tak jako vlastník hektaru půdy propachtuje pole
velkému zemědělci a nebo mu ho prodá, tak je na
zamyšlení, co s hektarem lesa 300 km od bydliště.
Když nahlédnu do katastru na ty kousíčky, tak
nechápu, proč to někteří neřeší. Neprodá, ani
se o les nestará a mnozí ani fyzicky svůj les
ani neviděli. Rozkouskování lesa po hektarech
a mnohdy i méně je nesmysl, který vyřeší pouze
tvrdý trh, kdy dojde ke scelení pozemků a tak
k efektivnímu hospodaření. No a každé dříví
je prodejné, pouze nesmí vlastník za dříví
ze samotěžby chtít více, než kolik stojí odpad
z pily i s dovozem. Toto je moje osobní zkušenost
a nechápu, že se někdo vzdává jakéhokoliv zisku.
Jeho náklady u mé samotěžby a mém úklidu po ní by
byly nulové a měl by alespoň na nové zalesnění.
Tak má kulové a já poloviční námahu za lepší cenu.
To není podnikání, ale hloupost!
Odpovědět

Jan Škrdla

17.2.2021 20:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Pár poznámek:
1. mýtní věk je od 80 let (vyjma rychle rostoucích dřevin), většinou je lepší obnovovat porosty později a postupně.

2. vemte v úvahu případ, kdy stát porost smýtil v 70týc nebo 80 tých letech. Vlastník dostal vrácenou tyčkovinu nebo tyčovinu a teď porost ve věku 30-50 let sežral kůrovec. Za těch 20 let, co měl les zpátky z něj moc nevydělal, pokud by souše prodal na samovýrobu (asi na palivo), tak by stěží vydělal na zalesnění a ochranu sazenic.

3. s těmi drobnými pozemky z části souhlasím. Kromě výměry záleží na tvaru a zpřístupnění pozemku. Malý vlastník, který má pozemek aspoň trochu v normálním tvaru, dostupný a o les se stará, pro mě není problém. V případech co popisujete by bylo řešení zřízení lesního družstva nebo odprodej pozemků obcím nebo státu.
Odpovědět
Hu

Hunter

16.2.2021 12:00
Možná někteří s překvapením zjišťují, že ani mimoprodukční funkce lesa nejsou zadarmo.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

16.2.2021 12:09 Reaguje na Hunter
Ale zvěřina z lesa, ta je zadarmo, co ? :)
Odpovědět
JM

Josef Mozek

16.2.2021 12:09 Reaguje na Josef Mozek
Vlastně je tam cena náboje.....
Odpovědět
Hu

Hunter

16.2.2021 12:40 Reaguje na Josef Mozek
Zvěřina by mě vyšla nejlevněji, pokud bych si jí koupil v Makru.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.2.2021 12:59 Reaguje na Josef Mozek
Dnes ještě houby, lesní plody, jsou zatím zadarmo, není zakázán vstup do lesa.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

16.2.2021 17:22 Reaguje na Hunter
Přesně tak, je zarážející, že současná společnost zaměřená pouze na prachy toto nechápe. Patrně si dobře spočítali:-), že by pak nebylo na mezinárodní terminál v každém krajském městě.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.2.2021 12:18
A k tomu také lidi, kteří budou v těch lesích pracovat. Zatím jsou to mnohdy jenom Ukrajinci, bohužel.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.2.2021 12:31
Za stav současného lesnictví si můžeme samy... již dávno mělo dojít ke kompletní přestavbě všech zákonů týkajících se lesa a krajiny celkově....

Ale právě poškozovatelé ŽP (v čele s LČR a MZe) tomuto již 30 let srdnatě brání....

Ty kompenzace chtějí soukromí vlastníci lesů za špatnou legislativu, protože ta jim defacto nařizuje poškozovat životní prostředí....
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.2.2021 12:32 Reaguje na Lukáš Kašpárek
A samozřejmě i jejich vlastní majetek....
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.2.2021 13:01 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Zákony byly od doby monarchie/Marie Terezie a fungoval les dobře, měl k tomu lidi. Ne kecálky, jak se stalo po r.1989 !
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.2.2021 16:12
Co se týče těch stesků, že nejsou lidi. Já to nerozporuji, nicméně by mne zajímalo, kdyby vždy ten, kdo si takto stěžuje rovnou dodal, kolik platí. Bo třeba v průmyslu si na to stěžuje samozřejmě skoro každej první, ale když se potom jeden dozví jak platí, tak ...
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist