https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/fotovoltaicka-ofenziva.tak-viden-vidi-svou-mestskou-energetickou-politiku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Fotovoltaická ofenzíva. Tak Vídeň vidí svou městskou energetickou politiku

3.2.2021 19:46 | VÍDEŇ (Ekolist.cz)
Do roku 2025 plánuje Vídeň v případě fotovoltaických elektráren dosáhnout celkového výkonu 250 MW peak. Do roku 2030 má jejich výkon stoupnout dokonce na 800 MW peak.
Do roku 2025 plánuje Vídeň v případě fotovoltaických elektráren dosáhnout celkového výkonu 250 MW peak. Do roku 2030 má jejich výkon stoupnout dokonce na 800 MW peak.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ian Ehm / Wien Energie
Podle vídeňského radního pro životní prostředí Jürgena Czernohorszkeho plánuje Vídeň v následujících letech transformaci města do příkladné metropole využívající solární energii. Do roku 2040 má Vídeň navíc dosáhnout uhlíkové neutrality. Do konce funkčního období, které skončí 2025, proto současné vedení radnice plánuje ročně instalovat tolik fotovoltaických elektráren, kolik bylo v souhrnu instalováno za posledních patnáct let. Ze současných 50 MW peak se výkon fotovoltaických elektráren ve Vídni do pěti let vyšplhá na 250 MW peak.
 

„Vídeň se chce ujmout role angažovaného města a bude instalovat fotovoltaické elektrárny na veřejných a městských budovách všude tam, kde to bude možné,“ okomentoval ambiciózní cíle vídeňské radnice radní pro životní prostředí Czernohorszky.

Potenciál výstavby fotovoltaických elektráren na střechách se podle prvních odhadů pohybuje okolo výkonu 50 MW peak. To podle vídeňského radního odpovídá ploše o rozloze 300 tisíc metrů čtverečních. Masivní investice do fotovoltaických elektráren počítají i s participací občanů, které chce město k výstavbě fotovoltaických panelů motivovat. Nové styčné místo, které radnice zřídí, bude mít za úkol pomoci občanům s plánováním fotovoltaické elektrárny, a to ve všech fázích projektu.

Fotovoltaická ofenzíva Vídně má za cíl oživit i pracovní trh rakouské metropole. Ambiciózní plány města se totiž neobejdou bez dostatečných kapacit projektantů, odborníků, řemeslníků a ani instalatérů. „Tím zajistíme asi 1 200 stálých pracovních míst“, dodává vídeňský radní.

Do roku 2025 plánuje Vídeň v případě fotovoltaických elektráren dosáhnout celkového výkonu 250 MW peak. Do roku 2030 má jejich výkon stoupnout dokonce na 800 MW peak. Aby se městu jeho fotovoltaická ofenzíva vydařila, bude pro její instalaci potřebovat plochy o velikosti devadesáti až sta fotbalových hřišť. Styčné místo pro občany, kteří se budou chtít do městské iniciativy zapojit, zjednoduší schvalovací proces a ztrojnásobí současnou výši roční podpory z jednoho na tři milióny eur. Fungovat začne už letos.

Při svých plánech se Vídeň plánuje zaměřit hlavně na instalaci fotovoltaických elektráren na střechách budov, jejich fasádách, na parkovištích, skládkách, školách a dalších plochách zapojených do městské infrastruktury. Potenciál jednotlivých ploch má být kreativně využit, přičemž upřednostněny budou takové plochy, které nejsou veřejně přístupné, a tudíž nejsou ani veřejností využívané. Zaměřit se chce město i na technicky náročnější a inovativní podoby fotovoltaických elektráren včetně fotovoltaických fólií, integrované fotovoltaiky ve fasádách budov či využití fotovoltaické elektrárny k zastínění střech se zelení.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

3.2.2021 22:30
A té Vídni se to podaří. Proč u nás stále spíme?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.2.2021 23:27 Reaguje na Katka Pazderů
Vídeň má taky spalovnu odpadů téměř uprostřed města a to minimálně 50let. A tady ?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.2.2021 00:39 Reaguje na Katka Pazderů
Pokud je to ekonomicky výhodné, tak se to prosadí samo. Pokud to výhodné není, tak není důvod to dotovat.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.2.2021 07:33 Reaguje na Richard Vacek
Tak by to mělo fungovat a nejen v tomto.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

4.2.2021 08:01 Reaguje na Richard Vacek
Vaše naivní představa o kapitalismu je kouzelná... je vidět, že určité části vaší generace už prostě není pomoci...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2021 08:58 Reaguje na Richard Vacek
Nejekonomičtější je vyhrabat jakoukoliv srágoru ze země která hoří a prohnat ji komínem parního rumplováku bez jakéhokoliv čištění a tu jámu po sobě ani neuklidit.
Proč se to v normálních zemích nedělá?
Odpovědět
li

4.2.2021 18:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano těží se jenom u nás,že?Vy jste fakt případ.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2021 19:41 Reaguje na
V 19. století takhle hospodařili všichni, po válce se právě vlivem ekologů začala situace měnit a průmyslové oblasti se čistily. Pouze komunista se choval jako hovado stále a odsíření elektráren musel provést až zlý Klaus začátkem 90. let. Ovšem naši ropáci žijí stále v bájném komunismu, kde Severní Čechy byly největší totálně zdevastované území na světě a první protesty už v roce 87? byly ekologické.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

4.2.2021 07:57 Reaguje na Katka Pazderů
Žijete v postkomunistické zemi, kde má pořád hodně lidí vygumováno v hlavě minulým režimem a teď jsou tyto jednoduše manipulovatelné osoby v roly loutky v rukou nezodpovědných vládnoucích politiků obhajující poškozování ŽP i všech obyvatel ČR kvůli svému osobnímu prospěchu...

Vážně nechápu co Vám není jasné...

Pokud chcete pochopit duši naší mentálně degenerované části obyvatel, tak se podívejte na výsledek posledních voleb do poslanecké sněmovny a volby prezidentské.... a co tyto volby přinesly za temnotu (z příchutí návratu do totality) do ČR...

Volby jsou hlavně jeden velký celostátní duševně-sociální průzkum, který hezky ukazuje co u nás žije....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2021 08:55 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Bohužel, máte pravdu, ale já bych nebyl tak zlý. Při pohledu (i poslechu) našeho parapresidenta má čloěk pocit, že české voličstvo musí být většinově zcela dementní.
Jsme skutečně skoro všichni alkoholici, dementi a úplní hlupáci, jak nás právě on popsal??
Já v tom vidím silný vliv prohrané hybridní války, čecháček přece není přirozeně úplně blbý. jen lehce manipulovatelný.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

4.2.2021 12:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Já to píšu jak to cítím (bez uhlazování a zabrušování hran). Jako vždy.

Ano, jak píšete. Je to spíš o naivitě a manipulovatelnosti než o celkové hlouposti.

Je to o celkové mentální nedozrálosti a neschopnosti samostatného myšlení.

No když se narodíte do doby, kdy vám společnost říká co je pravda (přesto, že je to jedna velká lež) a hlavně nemáte jakkoliv samostatně myslet, jinak budete nepřítel lidu a v tomto všem vyrostete, tak to na vás zanechá nevyléčitelné šrámy na vašem uvažování.

To je hlavní rozdíl mezi postkomunistickými zeměmi jako jsme my a na východ od nás a mezi "západem".

A nejhorší je, že ti co jsou takto postiženi už si to nejsou schopni přiznat, protože jejich stav mysli je jako droga. Je totiž tak snadné strávit život v sebelži a jako loutka.....
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

4.2.2021 12:45 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Tou dobou, do které se člověk narodil jsem myslel minulý režim a dobu předtím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2021 16:18 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Mám stejnou zkušenost, za komára jsem nebyl přímo pronásledovaný, ale byl jsem občan druhé kategorie, nechali mě vystudovat techniku (i když jsem chtěl študovat úplně něco jiného) a pak jsem byl výkonný votrok, který měl právo držet krok a hubu. Chtěl jsem cestovat, bez nároku, chtěl jet o na montáž, bez nároku (až v 80 letech mě pustili do Ruska a Polska), potřeboval jsem nutně byt, bez nároku atd. atd. atd. devizový příslib cha cha cha cha...Vyloženě fyzicky mi spadl kámen ze srdce, když to celé řachlo.
Proto mám přímo hrůzu z toho, že se to svinstvo zase vrací.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.2.2021 17:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale prdlajz ... ono to přece bylo úplně jinak.

"No když se narodíte do doby, kdy vám společnost říká co je pravda (přesto, že je to jedna velká lež) a hlavně nemáte jakkoliv samostatně myslet, ..."

Z tohodle je jasně vidět, že Kašpárek o totáči max tak někde slyšel a ne že v něm prožil cca půl života jako my. Realita byla taková, že sice Strana hlásala nějakou pravdu, ale až na pár echt úchylů jí nevěřil lautr nikdo. Ani ti soudruzi, rozhodně ne po 68. Žena za pultem a Pláteník představují čestné výjimky:-). A samostatně myslel každý a fest. Jak s tím co nejlíp vyjebat, nebo minimálně tak nějak přežívat bez toho, aby se člověk dostal do průseru.

Jinak, podle toho co píšete jste sice k elitě nepatřil, ale pod tou vaší dvojkou bylo těch kategorií ještě docela dost:-). A taky jste v tom neuměl chodit. Ale klid, já na tom byl v zásadě podobně.

Kašpárek na to jde totiž zcela blbě. To, co nás totáč, a nejen ten, naučil, bylo právě ničemu nevěřit a hlavně ne těm, kteří nám slibují nějaké lepší zítřky. Akorát vám už nějak ta paměť neslouží, protože jste progresivistům na ty lepší zítřky naskočil zcela ukázkově. Jen jste rudou vyměnil za zelenou. Fakt se vám někdy divím ...
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

5.2.2021 08:45 Reaguje na Svatá Prostoto
Ani si to neuvědomujete, ale potvrdil jste přesně to co jsem psal... i když si myslíte, že mi to vyvracíte... ale to je váš duševní problém...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.2.2021 10:06 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Hmmm ... čistě ze zvědavosti, kolik jste toho v tom totáči prožil, že tu vyprávíte jaké to tenkrát bylo?

Na druhé straně ... zrovna nesoulad konkrétně s vámi považuji za znamení, že to se mnou není ještě tak špatné:-))).
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.2.2021 09:43 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Vygumovanost v hlavě předvádí společnost v západních státech, která nemá autentickou zkušenost se socialismem (a na nacismus už zapomněla), a tak radostně vítá novou totalitu, tentokrát pod praporem ekologie, na rozdíl od nás.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

4.2.2021 12:31 Reaguje na Jan Šimůnek
Napsal člověk, který bydlí v zemi, kde:

premiéra dělá agent STB ;

premiér naférovku veřejně řekne že je soud zkorumpovaný a ministrině spravedlnosti naférovku veřejně jeho slova potvrdí a spekuluje o tom, že soudci dostali za své rozhodnutí zaplaceno;

vláda se opírá o hlasy komunistů ;

prezidentem je senilní rusko-čínská morální troska vytírající si zádel se zvyklostmi, kterého ,,lid,, zvolil i přesto že o ,,lidu,, mluví jako o dementech prostých duchem;

atd. atd.

:D :D :D
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.2.2021 17:43 Reaguje na Petr Eliáš
Já se zase asi po sto letech:-) pana Šimůnka zastanu. Co píšete je pravda. Není o tom sporu. Nicméně to nic nemění na tom, že to v řadě zemí, které pro nás byly po desetiletí právem vzorem, bez legrace a sarkasmu, stojí čím dál tím víc za pikaču.

Bohužel musím po víc jak 30 letech konstatovat, že vzory jaksi došly:-/.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

5.2.2021 08:46 Reaguje na Katka Pazderů
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/fotovoltaika-energetika-obnovitelne-zdroje_1912040600_jab?fbclid=IwAR286uZ5fQng3ImuXw45wZv1zlRC9YY1BJ_M4PGRh_kS38t2m0OJU72J5DA
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 20:19 Reaguje na Katka Pazderů
babišistán je velmi podobný období po roce 48, kdy se země propadala za děsivého násilí, což dnes se ještě neděje.

Ale možná i našim mašlonkům začíná docházet to, co já tady tapetuju pořád dokola, že je potřeba vypráskat rusý agenty, ti nás drží pod krkem a proto jdem pořád dolů.
Odpovědět

Jirka Černý

4.2.2021 05:28
Potenciál je 50 MW, ale my chceme 250 a nakonec to bude 800. To budou potřebovat vynález slavného českého vynálezce Járy Cimrmana, protože už on věděl že stožár je málo a tak vynalezl dvěstěžár s tím že projektoval tuším až čtyřistažár.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.2.2021 09:45 Reaguje na Jirka Černý
"Pětiletku splníme za čtyři roky!"
"Dohnat a předehnat!" (myšleno kapitalismus). Jenže my také z vlastní praxe víme, že poslední verze tohoto hesla je: "Neztratit stopu" (myšleno toho kapitalismu).
Odpovědět

Jirka Černý

4.2.2021 14:15 Reaguje na Jan Šimůnek
Plány pětiletky splníme i kdyby to mělo deset let trvat. V boji za šťastnou budoucnost nás všech bez váhání do posledního padneme.
Odpovědět
ku

karel uzel

4.2.2021 07:39
Tak a když jim to nebude stačit (jako že nebude) tak jim pošlem něco z Dukovan - to je konec konců taky bezuhlíkový a bezemisní zdroj, takže win - win.
Odpovědět
ku

karel uzel

4.2.2021 07:41
Jinak na tu uhlíkovou neutralitu při současné spotřebě zemního plynu jsem zvědavej - to bude chtít hodně kreativní výpočet. Ale klimaalrmisté jim určitě předají dost zkušeností, aby to vyšlo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.2.2021 08:20
Ano, bylo by vhodné, aby Rakousko konečně zodpovědně řešilo svou výrobu el. energie a nespoléhalo na import ze zahraničí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2021 08:59 Reaguje na Jaroslav Studnička
Proč?
Co kdyby Česku přestalo čadit uhláky a konečně zodpovědně přešlo na čistou energii?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.2.2021 09:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Článek je o Rakousku, pokud jste si nevšiml.

Ale pokud to nechápete, tak vám odpovím...
Jsou státy EU, Rakousko je tím příkladem, které si hrají na ekologickou výrobu el. energie. Chlubí se, že loni odstavili poslední uhelnou elektrárnu a přitom si nejsou schopni zajistit soběstačnost výroby el. energie a jsou závislý na importu z okolních států.

Ano, můžou k tomu takto přistoupit i ostatní státy EU, jen nevím kdo tu elektřinu bude vyrábět :-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2021 16:08 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nesmysl jak dycky. Evropa je jeden elektrický obvod a elektřina se překupuje a přelívá tisíci dráty bez ohledu na nějaké hranice. My kupujeme levnou z OZE, prodáváme špičkovou drahou z uhláků kdy nesvítí a nefučí. Jak to chcete dělat lépe?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.2.2021 17:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže ještě že ty uhláky máme, že jo:-))).

Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.2.2021 18:26 Reaguje na Svatá Prostoto
Ano, přesně tam to bylo směřováno :-))).
Je mi jasné, že to p. Hanzl nechápe.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2021 19:48 Reaguje na Svatá Prostoto
Problém nejsou naši uhláci, problém je, že nemáme nic jiného a mít nebudeme. Jádro nepostavíme a OZE se nestaví vůbec.
Vsadím gatě, že do 10. let budeme v energetice čistě dovozovou zemí. Mít možnost, stavím střešní fve.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.2.2021 10:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Zcela vážně ... a co vám brání, tuhle jste psal o nějaké závlaze na zahradě, takže v paneláku asi nebydlíte, ne? A i kdyby, i na tom paneláku se ta malá FVE dá naistalovat.

Jinak aby bylo jasno, instalacím FV panelů na budovách rozhodně fandím, a to ve všech případech, kdy je to ekonomicky rentabilní.

Jinak já v tomto souhlasím s vaší oblíbenkyní Danou:-), že pokud by to s tou JE nevyšlo, což by bylo trestuhodné, ale může se to stát, tak to s plynem nějak překlepeme. Řešení rozhodně ne optimální, ale přece jen v nouzi nejvyšší schůdné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.2.2021 14:52 Reaguje na Svatá Prostoto
Bydlím v prvorepublikové vile po dědovi a jsem jen čtvrtinovým vlastníkem, navíc si tyhle věci už mají rozhodovat mladí. Ten dům nemá vhodnou třechu pro fve (příliš členitá a jih přes roh).
S plynem nic nepřeklepeme, ten výkon uhláků i Dukovan nahradit nemáme šanci.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.2.2021 09:52
Tak jako jsem tvrdě proti záborům volných ploch OZE mastodonty , tak v tomto případě Vídni fandím.
Komunální energetika - proč ne ? Plochy jsou stejně zastavěny /zjevné teplo max./ a je jedno když tam místo asfaltu bude solár.
Navíc mají jasná pravidla - na střechách budov, jejich fasádách, na parkovištích, skládkách, školách... a jiné veřejně nepřístupné plochy.

Na otázku proč tam to jde a tady ne , odpovím takto:

Když v Německu požádá živnostník v Pá o "covidovné" .v úterý má peníze na účtu. /reportáž ČT /

V ČR ve stejnou dobu stěží začnete chápat formulář o podpoře ,který teprve musíte vyplňovat.

Stačí ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2021 16:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
To není jen byrokracií a pomalost ouředníků. U nás to musí být nutně záměr. Všichni tak neschopní tam přece nemůžou být. Když se podíváte do soukroméno sektoru, tak všechno funguje výrazně lépe i v daleko horších podmínkách a pořád jsme jedni lidé.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.2.2021 17:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Zajímavá teorie.

Ale v tom případě to laskavě dopovězte. Čí záměr a díky komu jej realizuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2021 19:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Nejen poslední zpráva BIS to podává celkem jasně.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.2.2021 10:13 Reaguje na Pavel Hanzl
:-)))

A tuhle jsem si na vás vzpomněl:-) ... https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/karel-schwarzenberg-vztahy-s-ruskem-navalnyj-zatykani-demonstrantu.A210201_150023_domaci_chtl
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.2.2021 22:03 Reaguje na Svatá Prostoto
Pana Knížete jsem měl vždycky rád, ale myslím si, že je už příliš starý....
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.2.2021 19:42
Já myslím, že to je pořád málo! Řekněme, že do roku 2040 bude ve Vídní 1,6 TW peak a v celém Rakousku 4x více. To vše dohromady dá ročně tolik elektřiny jako jeden Temelínský jaderný blok s tím, že se to od roku 2040 bude muset všechno pomalu začít vyměňovat za nové. To nebude uhlíková neutrlita ani náhodou, jak Kurz v područí zelených slibuje! Ale hlavní je, myslím, dělat kolem toho pořádný humbuk a Ekolist tomu, bohužel, podléhá.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.2.2021 20:55
Můj zesnulý soused, vězněný v koncentráku měl stupínek fanatismu
od největších fanatiků po umírněné takový: Čech kolaborant, Sudeťák,
Rakušák, říšský Němec. U Rakušáků se opičení po Němcích nedivím a taky
si pamatuji na jejich protesty proti Dukovanům ze kterých teď v době
nouze berou proud jako diví. Mít tu svoji hrdost, tak ji odmítnou a
budou svítit loučemi, ale oni tu hrdost mají pouze jedním směrem. Ať
si dají třeba soláry i na baziliku Sv. Štěpána a na císařský palác,
ale pokrýt spotřebu Vídně soláry, tak by museli o hodně více ubrat
z hýření energií. Ono asi bude třeba zase zavést jističe na vedení
mezi zeměmi a spoléhat se každý na sebe. Nevyvážet podobným ekologům
energii, tak můžeme v klidu jednu uhelku zavřít už nyní a oni ať si
svítí loučemi.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

5.2.2021 08:46
Něco o realitě pro lidi co si nechají manipulovat s myslí...

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/atomova-energie-jaderna-elektrarna-dukovany-temelin_1804160705_jab?fbclid=IwAR0Oxr70LiwNA8bX5Mi_NJ9JzBwyA92b6p4JT33eNLDsoGUZb8Cff6GjGzU
Odpovědět
RP

Radim Polášek

5.2.2021 13:45
Typické ekologistické uvažování.
50 megawat fotovoltaiky je málo, my doženem a předeženem, takže 300 megawat a ještě lépe 800 megawat. To se přece vyplatí, bo slunce je zadarmo. A navíc zajistíme práci ještě 1200 odborníků (kteří to budou muset opravovat a udržovat). A někde bude muset být stabilizace výkonu, možná nějaká plynová elektrárna, možná bude třeba v Alpách postavit ještě nějaké další přečerpávací elektrárnxy. A to se přece vyplatí, vždyť Slunce je zadarmo, tak tu elektřinu budeme mít taky zadarmo!!!
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist