https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/domov-pro-seniory-v-brne-bude-mit-vlastni-slunecni-elektrarnu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Domov pro seniory v Brně bude mít vlastní sluneční elektrárnu

16.1.2021 02:39 | BRNO (ČTK)
Brněnský domov pro seniory Holásecká bude mít na střeše malou sluneční elektrárnu, díky níž ušetří ročně až 250 000 korun. Rada města Brna doporučila brněnským zastupitelům, aby projekt podpořili a schválili dotaci 1,052 milionu korun.
 

"Budova domova pro seniory na Holásecké ulici má ideální podmínky pro vznik malé sluneční elektrárny. Na její rovnou střechu se dá umístit fotovoltaický systém, který bude vyrábět zelenou energii. Ta bude napájet samotný domov, přebytky mohou být dodány do sítě. Díky tomu se ročně sníží provozní náklady organizace téměř o 250 000 korun," uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Vybudování elektrárny bude stát 2,6 milionu korun, město získalo na projekt dotaci 1,578 milionu z operačního programu Životní prostředí.

Peníze z operačních programů se ale vyplácí až po dokončení podpořených projektů a domov peníze na postavení elektrárny nemá, město mu proto sumu půjčí. Vedení domova pro seniory peníze vrátí po vyplacení dotace.

Elektrárna by měla vzniknout letos. "Investice bude zároveň odpovídat závazku snížení emisí CO2. Strategií Brna je využít maximum střech objektů, které jsou v majetku města, pro instalaci fotovoltaických elektráren," uvedl náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).

Podporu projektu půjčkou i poskytnutí dotace na vybudování elektrárny na střeše domova budou schvalovat zastupitelé na lednovém zasedání.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (63)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

16.1.2021 07:42
To je jednoznačně plus, je ovšem zoufalé, že je to jen ta jedna vlaštovka, která jaro nedělá. Tyhle elektrárny by měly být zcela samozřejmou součástí každého nového projektu, jenže.....
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2021 08:29 Reaguje na Pavel Hanzl
... jenže kde vzít na každý nový projekt dotaci v řádu milionů a nekrást.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.1.2021 09:22 Reaguje na Emil Novák
Oni si někteří stále myslí, že peníze na dotace rostou na
stromech a stačí je pouze otrhat. Někdo na ně musí vydělat
a ten někdo to třeba zaplatí v emisních povolenkách a taky
v podporách přednostního výkupu energie z OZE. Opravdu to
je vlaštovka, která funguje v létě a na zimu odlétá pryč.
Týden zasněžené panely už zase nedávají ani zlomek svojí
kapacity.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

16.1.2021 14:26 Reaguje na Břetislav Machaček
Sníh? A na střeše? To Hanzl nezná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2021 15:20 Reaguje na Jiří Daneš
V zimě je fve dost nacypa tak, jako tak, 3 měsíce musíte dokupovat ze sítě.
Ale páneček by mohl zvednout p.del z kanclu a vylézt na střechu a panely omést, to by se mu žíly nezkrátily.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.1.2021 16:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Už jste někdy v zimě lozil po šikmé střeše
a ometal ty panely? To je tak na invalidní
vozík a vídávám nyní pod sněhem i ty
slavné FVE na polích. Asi se nevyplatí to
vůbec ometat. Jinak 3 měsíce sníh, v součtu
další tři zataženo a zbytek roku pouze půl
dne výkonu či neužitečného nadvýkonu. Chytrý
elektroměr nepomůže žádnému z hlupáků, kteří
si to bez dotací a zaručeného odkupu pořídí.
Vydělali pouze vykukové a obce utápějí své
prostředky, které by mohli investovat lépe.
Slunce má efekt u levného solárním ohřevu vody
a omezeně u Trombyho stěn. Fotovoltaika je
vhodná pro jiné zeměpisné šířky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2021 18:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Pod fve panely je servisní lávka.
V Německu daly fve panely za rok 19 asi 40 TWh elektřiny, spotřeba celé ČR je asi 70 TWH. Stačí??? Je to tak složitý? A máte pocit, že právě Německo je nějaká výrazně slunnější země?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.1.2021 19:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Mimochodem kde je ta lávka třeba na
ilustračním snímku nad článkem?
Mi se hnusí už i ty dosavadní solární parky a co teprve ty, které
by se na daný výkon musely postavit
včetně záloh a utopické akumulace.
No a čemu říkáte ten "normální" zákon k fotovoltaice?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2021 15:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Na dnímku jsou montážníci a ne servis.
Normální zákony jsou takové, které fve nešikanují. Třeba fakturace po fázích, lidcence na každou malou fve na střeš rod domku, problémy svýkupem, neexistující chytré elektroměry a v neposlední řadě nulová podpora pro výkup, na rozdíl od mafiánských biopaliv.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.1.2021 17:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Normální zákony jsou takové, které nelegalizují okrádání populace provozovateli FVE. A právě takové je třeba zavést.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.1.2021 17:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Licence k FVE do 10 kWp už dávno není potřeba, prodávat elektřinu z FVE vám nikdo nebrání, chytré elektroměry distributoři k novým FVE standardně dávají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2021 15:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Mě se hnusí daleko víc totálně zdevastovaná území uhelných velkolomů.
Odpovědět
li

17.1.2021 17:15 Reaguje na Pavel Hanzl
A viděl jste jezero Most a okolí?Myslim,že pro přírodu docela dobrá rekultivace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.1.2021 18:10 Reaguje na
Jezero Most nevyprodukuje ani watt elektřiny, nešťastníče, na rozdíl od nejmenší střešní fve.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2021 20:18 Reaguje na Pavel Hanzl
A k čemu by těch 40 TWh bylo ČR dobrých, když v době kdy je výkon německých FVE přes 30 GW, je spotřeba v ČR třeba 8 GW? Kdyby se dala elektřina uskladnit ve sklepě jako brambory, tak by nebylo co řešit, bohužel ale nejde, takže je to údaj úplně na nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2021 16:00 Reaguje na Emil Novák
U nás je běžná denní špička a určitě znáte velboudí a kachní grafy, kde je jasně vidět výroba i spotřeba elektřiny z fve.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.1.2021 17:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Vždyť o tom právě mluvím. V denní špičce na jaře je spotřeba v ČR 8 GW a výkon německých FVE 30 GW. Tj. téměř čtyřnásobek toho, co bychom dokázali spotřebovat i kdybychom všechno ostatní vypnuli. To znamená, že takový výkon fotovoltaiky by nám byl úplně k ničemu, nedokážeme ho využít.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.1.2021 18:18 Reaguje na Emil Novák
Takový výkon samozřejmě nepotřebujeme, uvádím to jen jako příklad. Ale poloviční (třetinový) by se hodil, mohli bychom vypnout všechny špinavé uhláky a pár nejmodernějších držet ve studené záloze. Startovaly by jednou v roce koncem října a vypínaly by se začátkem února.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.1.2021 08:58 Reaguje na Pavel Hanzl
A kolik z těch 40 TWh je bezcenná nadprodukce s nulovou nebo negativní cenou? Polovina? Dvě třetiny? Tři čtvrtiny?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2021 16:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Ani ťok. Těch 40 TWh je spotřeba, kolik se vyrobí nevím, nejsem si jist, jstli se tam počítá i ta energie, která nejde přes přenosovou soustavu a spotřebuje se na místě. Ostrovy tam nebudou určitě.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.1.2021 17:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Jde mi spíš o energii, která se na burzách prodává za nulovou nebo zápornou cenu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.1.2021 18:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Roční využitelnost FVE je 12% v našich podmínkách.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2021 15:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Dotace vůbec nepotřebujete, stačil by normální zákon a chytrý elektroměr a sama fve si na sebe vydělá za pár let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2021 15:16 Reaguje na Emil Novák
Nepotřebujete vůbec žádnou dotaci, jen se vám zvýší doba odpisu. problém je v legislativě, tj. nv nezájmu ropáckého vedení státu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2021 16:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Dotace pokrývá 60 % investice, takže pohádky o tom jak není potřeba si nechte pro někoho jiného.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2021 18:38 Reaguje na Emil Novák
Výpočet je přece velmi jednoduchý, komplet elektrárna se zaplatí pro soukromníka, který normálně kupuje kWh za 5,-Kč za 5 let provozu. Samozřejmě s rezervou a fondem oprav, pojištěním atd. je to asi 8 let.
Pokud dostanete na to dotaci, tím lépe, zaplatíte to dřív.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2021 19:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak ten "jednoduchý výpočet" bych chtěl vidět. Už z těch čísel v článku je evidentní, že to absolutně nevychází.
I kdyby byla úspora těch 250 tisíc Kč ročně a elektrárna byla postavena "za hotové", tj. s nulovým úrokem, tak těch 2,6 milionu korun se vrátí za více než 10 let a ne za pět let, jak tvrdíte vy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2021 16:10 Reaguje na Emil Novák
Dobrá cena za instalovaný kWp kompletní elektrárny (včetně konstrukcí, elektroniky panelů i baterie atd.) je asi 25.000 kč bez DPH. Takhle to kupuje Lidl na své obchodňáky.
Nějaký důchodcák na takovou cenu asi nedosáhne, navíc nekupuje dnes za 5,- kč/kWh. Navíc je to veřejná zakázka, tj. daleko dražší. Těch 10 let je asi reálných, fve se počítá na životnost 30 let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2021 16:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Jeden instalovaný kWp ve fve za rok u nás vyrobí asi 1 MWh elektřiny, velmi konzervativní odhad.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.1.2021 17:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha, takže ten "jednoduchý výpočet" vychází z toho, že jste si někde přečetl, kolik stál kWp Lidl, ale nevíte kolik za něj zaplatil ten domov pro seniory, ani nevíte kolik domov pro seniory platí za elektřinu. A na základě těchto dvou čísel, které neznáte, jste si vypočítal návratnost nejprve pět let, a teď deset let.
Jenomže znovu, těch deset let by platilo v případě, že elektrárna nebude mít žádné provozní náklady ani finanční náklady, což bude pravděpodobně realitě dost vzdálené. Otázka je, jak to dopadne s tou očekávanou roční úsporou 250 tisíc Kč. Jestli to náhodou není jen marketing dodavatele FVE, jak to tak bývá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.1.2021 18:22 Reaguje na Emil Novák
Od začátku píšu, že se jedná o odhad. Vy nevíte vůbec nic jiného než já, ale mohutně kritizujete.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.1.2021 09:14
Podobný investiční model jako v případě EDU :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.1.2021 12:20
Ekologický nesmysl. Úspora elektřiny 0,0nic, obrovském investice (ve stylu "z cizího krev neteče"), ale hlavně, že je to ekologické, což v podstatě je.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2021 15:22 Reaguje na Jan Šimůnek
Kdybyste dokázal alespoň bazálně číst, tak tam máte 250.000 kč ročně úsporu za elektřinu.....
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.1.2021 16:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, jenže ta "úspora" nastává mechanismem provozních dotací FVE z kapes všech normálních spotřebitelů elektřiny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2021 18:44 Reaguje na Jan Šimůnek
Ne. Vy jste zase zcela mimo. Ta úspora znamená, že ten ústav zaplatí za elektřinu o 250 tisíc méně. Žádné dotace v tom nefigurují.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.1.2021 18:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Neumíte číst?

"Město získalo na projekt dotaci 1,578 milionu z operačního programu Životní prostředí."

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2021 16:15 Reaguje na Jaroslav Studnička
To fakt není možný????
Buď se bavíme o úspoře energie, nebo o způsobu financování. To jsou zcela odlišné věci.
Fakt to musím vysvětlovat??
Když ušetřím 250 tisíc za elektřinu, tak do řitě KAŽDÝ ROK ZAPATÍM o 250 tisíc méně za elektřinu!!!!
To fakt nedáte??????
Jestli jsem na investici vykradl banku, nebo dostal dotaci, nebo našel zlatý poklad je přede ÚPLNĚ NĚCO JINÉHO!!!
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.1.2021 17:49 Reaguje na Pavel Hanzl
To nejsou dvě odlišné věci. V momentě, kdy je to úspora ve stylu "tu stovku ušetřím, i kdyby na to tisícovka měla padnout", je to prostě nesmysl, a protože je to na úkor nás všech, je to škodlivý nesmysl.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.1.2021 18:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Pozor na cévku :-).
Pokud by subjekt nedostal investiční dotaci 60% nákladů od státu a půjčku od magistrátu, žádná realizace by se nekonala.
Prý, že neexistuje podpora pro FVE, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.1.2021 18:24 Reaguje na Jaroslav Studnička
Do řiti ten objekt je přece celý státní!!
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

16.1.2021 18:28
Solárním elektrárnám na střeše fandím. Raději bych je viděla jen na střechách a ne na polích.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2021 18:42 Reaguje na Majka Kletečková
To je hezké, ale nemáme šanci to v potřebném rozsahu zmáknout. To by muselo být pokryto panely asi 5% zpevněných ploch, tj. dálnice, parkoviště, obchodňáky atd. atd. prakticky vše dostupné. V babišistáně mimo možnosti.
Odpovědět
li

17.1.2021 11:33 Reaguje na Pavel Hanzl
V každém státě mimo možnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2021 16:17 Reaguje na
Tím si já nejsem jist. Němčouři už jdou do panelů nad dálnicemi.
https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/z-berlinskych-dalnic-by-mohly-byt-solarni-elektrarny/r~277a21a4137011ebb1110cc47ab5f122/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.1.2021 16:46 Reaguje na Pavel Hanzl
No, při pozorném přečtení je nutno konstatovat, že formulace "... jdou do panelů nad dálnicemi." je zatím opravdu velmi přibližná.

Překvapivě i Zelení k tomu mají výrazně racionálnější přístup "Více se ale nabízí pokrýt nejdřív fotovoltaikou další střechy berlínských budov,".
Odpovědět
li

17.1.2021 17:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Někde se to už testovalo přímo na dálnicích a dopadlo to dost špatně.Takže stále jen sny,ale realita je jiná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.1.2021 18:25 Reaguje na
Testovalo se to ve Francii a to tak, že ty články byly na zemi v betonu. Pitomost zcela jasná předem.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.1.2021 05:51
Jakmile přijdou chytré elektroměry, tak případná atraktivita podobných řešení ještě poklesne. Je to proto, že produkují elektřinu v době, kdy jí je nadbytek a mnohdy je bezcenná. A samozřejmě v době, kdy je elektřiny nedostatek (zima) neprodukují nic. Proto tam, kde je hodně OZE, mají hodně drahou elektřinu.
Jen jak to vypadá v období rovnodennosti s produkcí a cenou takové elektřiny:
https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_generation_price/14.09.2020/17.09.2020/
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

17.1.2021 09:18 Reaguje na Richard Vacek
Už asi 3x jsem tu zahlídl pojem "chytrý elektroměr", ale uniká mi souvislost s FVE.
Není řeč o tzv. chytrých sítích, které by měly umožnit výraznou plošnou regulaci spotřeby?
To je věc, která může s regulací sítě s vysokým poměrem FVE/VE výrazně pomoci (ps. nechápu slučnování do pytle OZE, problematické na regulaci jsou jen FVE a VE).
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.1.2021 09:44 Reaguje na Petr Dvořák
"Chytrý elektroměr" není nic jiného než elektroměr s průběžným měřením, který zaznamenává a odesílá informace o tom, kdy a kolik elektřiny bylo odebíráno nebo dodáváno do distribuční soustavy. Takový elektroměr je dnes už standardně instalovaný distributorem v případě, že podáte žádost o připojení FVE k distribuční soustavě, takže jej bude mít i FVE uvedená v článku.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

17.1.2021 10:03 Reaguje na Emil Novák
Jasně, to jsem si našel, jen ta souvislost s FVE mi uniká. Snad při integraci s nějakými "chytrými" spotřebiči.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2021 16:31 Reaguje na Petr Dvořák
Fve si pořizují taky řemeslníci, kteří mají doma i živnost (dílnu). Jako prioritu si dám svářečky, hóblponk, malou vypalovací pec nebo něco, co běžně používám, když to zařízení nejede, dobije mi to auto a živí domácnost, samozřejmě k vyrovnávání mám baterie. Možností je něurékom.
Ušetříte za energie i naftu do auta.
Samozřejmě to komunikuje se sítí, když nedělám, výrazně prodávám, v zimě dokupuji.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

17.1.2021 18:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslím, že ostrovně do baterie to moc smysl nedává. Doma jako záloha na světlo, počítač, to jo, ale hnát svářečku nebo pec, to fakt nevím. To jsou velký výkony.
Dává mi smysl třeba scénář, kdy v rámci větší sítě jsou spotřebiče typu bojlerů nebo větších mrazáků, kdy je do jisté míry volba, kdy si vezmou svou potřebnou 'denní dávku' energie a můžou se domluvit se sítí a podílet se na regulaci.
Určitě se dají hledat cesty k implementaci některých prům. procesů tak, aby se energie efektivně zužitkovala tehdy, když je jí nejvíc k dispozici.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.1.2021 18:30 Reaguje na Petr Dvořák
Má to neomezené možnosti kombinací. Výkonové spotřebiče můžu používat když svítí a počítám je na píky. Když je pod mrakem (což vím z předpovědi) musím dělat něco méně náročného. Samozřejmě v zimě nedělám a ležím za ušetřené kačáky na Kanárech.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2021 16:24 Reaguje na Petr Dvořák
Chytrý elektroměr vám manažuje domácí fve. Nastavíte si priority, třeba ráno chci jet elektroautem s plnou baterií a on vám ho dobije na maximum. Využije na to fve, baterii a třeba zbytek dokoupí ze sítě. Pokud máte spotřebu nízkou, dobije baterii, nahřeje bojler vody a ještě třeba prodává přetoky do sítě. A k tomu musíte mít i legislativu, která to umožňuje.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.1.2021 18:03 Reaguje na Pavel Hanzl
A jak tomuto stávající legislativa brání?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2021 16:34 Reaguje na Richard Vacek
Ryzí nesmysl. Nejvíc OZE mají asi v Norsku a nejlevnější elektřinu taky. My máme z OZE kulový a elektřinu mezi nejdražší.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.1.2021 17:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže tam jsou to vodní elektrárny, které se nedotují.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.1.2021 17:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Maloobchodní cenu elektřiny nemáme "mezi nejdražší", je pod průměrem EU a nebýt solárního tunelu, byla by jedna z nejlevnějších. Norsko nemá nejlevnější elektřinu, má jednu z levnějších, je to díky velkému množství levných vodních elektráren. Není OZE jako OZE.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.1.2021 18:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, srovnávat Norsko a ČR je opravdu vypovídající :-)
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

17.1.2021 19:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Vaše sebevědomí je do nebe volající, vaše schopnost mýlit se je bez mála 100%. Vaše neoprávněné přesvědčení o své pravdě je také 100%. Takže Váš potenciál pro diskusi je nulový.
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.1.2021 09:11 Reaguje na Vladimír Hošek
Je názorným příkladem člověka vymozkovaného ekologickou ideologií. Přesně tohle chtějí ekologičtí aktivisté vyrobit z našich potomků "ekologickou výchovou" na školách.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist