Trilobit nalezený na území Česka měl oči jako včela

21.8.2020 01:01 | KOLÍN NAD RÝNEM (ČTK)
Podle výzkumu jsou tak principy, díky kterým hmyz a korýši vidí i dnes, staré několik milionů let.
Trilobit, kterého objevili jako fosilii v roce 1846 na území dnešní České republiky, měl oči podobné těm, jaké mají včely. Zjistili to němečtí zoologové z univerzity v Kolíně nad Rýnem, kteří o svém objevu informovali v prestižním časopise Scientific Reports. Vnitřní struktura zrakového aparátu tohoto vyhynulého členovce je podle vědců téměř identická s tou, jakou lze najít u současných včel a dalších zástupců hmyzí říše.

"Systém, na základě kterého fungovalo oko trilobitů, byl už velmi propracovaný. Proto se dochoval dodnes," řekla agentuře DPA zooložka Brigitte Schoenemannová, která se na zkoumání 429 milionů let starého trilobita z české kotliny podílela. Podle výzkumu jsou tak principy, díky kterým denní hmyz a korýši vidí i dnes, staré několik milionů let. Objev Schoenemannová označila za fascinující.

Trilobiti jsou vyhynulí prvohorní členovci, kteří jsou příbuzní s dnešními pavoukovci, korýši a hmyzem. "Měli úžasné složené oči, které se od našich očí liší," vysvětlila Schoenemannová. "My máme čočku, díky níž vidíme obraz. U složených očí je to jiné. Vidí mozaikovitě, někdy i stovkami čoček," dodala.

Trilobit, kterého němečtí vědci zkoumali, žil pravděpodobně na zemi a v mělkých vodách. Obraz, který mu poskytovaly jeho oči, měl relativně dobré rozlišení. Úkolem zrakového orgánu bylo poskytnout včas informace o hrozícím nebezpečí. To nejspíš představovali především hlavonožci.

Fosilii objevenou v 19. století v českých zemích zkoumali zoologové z univerzity v Kolíně nad Rýnem pomocí digitálních mikroskopů. Měli přitom štěstí, protože jedno oko zkamenělého živočicha prasklo, a oni tak mohli nahlédnout přímo dovnitř.

Zooložka Schoenemannová označila zkoumání českého trilobita za fascinující zkušenost. "Tento malý trilobit je obzvlášť krásný, má velmi výrazné oči. Proto jsem se na něj zaměřila. Skoro mě to povalilo, protože se zrakový systém dochoval opravdu velmi viditelně," dodala vědkyně.

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

JD

Jiří Daneš

21.8.2020 13:36
Zajímavé, jednak to že "několik milionů let" je ve skutečnosti ne méně než 429 milionů let, ale také že už tehdy bylo to oko trilobita tak dokonalé, že následná evoluce už neměla šanci.
Vyvolává to také myšlenky z čeho a jak se ty trilobití oči vyvinuly, tedy myslím tím, jaké oči měl třeba "předtrilobit".
SH

Stanislav Hrouzek

22.8.2020 12:12 Reaguje na Jiří Daneš
Příroda při evoluci postupuje zpravidla cestou nejmenšího odporu.

Takže fasetové oko členovců vzniklo pochopitelně zmnožením jednoho malého očka. A tento původně genetický defekt se ukázal jako výhodným a tudíž se nakonec stal normou.

Komorové oko vzniklo obdobně z jednoho malého očka mutací jeho růstu. Větší oko se ukázalo jako evoluční výhoda, která se nakonec prosadila.

A jak vzniklo to malé očko ? To je už bylo dávno velmi dobře popsáno...