https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/karlovarsky-kraj-ziska-na-nakup-ekologickych-autobusu-560-milionu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Karlovarský kraj získá na nákup ekologických autobusů 560 milionů

30.7.2020 00:18 | KARLOVY VARY (ČTK)
Dotační program na nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel je určený pro regiony postižené těžbou uhlí, tedy Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj. Ilustrační foto
Dotační program na nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel je určený pro regiony postižené těžbou uhlí, tedy Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj. Ilustrační foto
Karlovarský kraj dostane na nákup autobusů na stlačený plyn CNG pro veřejnou dopravu téměř 560 milionů korun. Uspěl se čtyřmi projekty při žádosti o evropské dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Vedení kraje pořídí 150 autobusů ve dvou velikostech, což umožní výměnu vozidel v regionu, uvedl náměstek hejtmana Martin Hurajčík (ANO).
 

"Na projektu jsme pracovali více než 2,5 roku. Už v roce 2017 jsme přehodnotili původní záměr kraje vyhlásit velký tendr na provozovatele regionální autobusové dopravy rozdělený do čtyř částí. Chtěli jsme totiž i nadále spolupracovat s malými a středními podniky, které autobusovou dopravu pro kraj provozují, místo toho, aby zanikly a lidé přišli o práci," řekl Hurajčík.

Původní výzva v rámci IROP obsahovala podmínku, že žadatel o dotaci musí být zároveň provozovatel autobusů. Kraj ale vyjednal u Evropské komise výjimku, díky níž by region mohl nakoupit autobusy a pak je dát do správy dopravcům, kteří veřejnou dopravu v regionu zajišťují.

"Díky výjimce od Evropské komise jsme nakonec dosáhli toho, že kraj získá do vlastnictví nové moderní, ekologické, nízkopodlažní, bezbariérové, klimatizované autobusy s moderním odbavovacím a informačním systémem na CNG pohon," uvedl Hurajčík.

Vedení kraje následně vypíše výběrové řízení na dodavatele autobusů a také na provozovatele ve třech oblastech kraje. "Ve čtvrté oblasti jsme připraveni jednat o smlouvě s malými a středními podniky," dodal náměstek.

Z krajského rozpočtu půjde na pořízení autobusů příspěvek ve výši deseti procent, kraj také zaplatí DPH. Celkové náklady projektu tak dosáhnou téměř 800 milionů korun.

Dotační program na nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel je určený pro regiony postižené těžbou uhlí, tedy Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj. Podle Hurajčíka jde o jeden z největších projektů veřejné dopravy v historii Karlovarského kraje.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

30.7.2020 07:46
Vzhledem k tomu, že jsem slyšel, že CNG nebo LPG nemají o moc nižší emise CO2 jsem si zkusil pohledat aspoň nějaké srovnání.

https://www.plyn.cz/srovnani-cng-lpg-benzinu-nafty

To se mi potvrdilo zde.... ani CNG ani LPG nejsou podstatně ekologičtější (z hlediska CO2) než vznětový nebo zážehový motor. Jsou sice lepší z pohledu dalších škodlivých látek, ale prostě si nemyslím, že je čestné psát, že jde o ekologický dopravní prostředek.... stačila by jedna, dvě věty navíc s uvedením celé pravdy a nebylo by proti takovému podání informací jediné námitky....

Když je to napsáno takto, tak to považuji za polopravdu.
Odpovědět
AM

Aleš Malík

30.7.2020 12:19 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Je pravda že vozy na CNG jsou podle dostupných informací na tom s globálními emisemi skleníkových plynů hůře než ty s naftovými normy EURO VI.
Mají ale obrovský potenciál v možnosti okamžitého přechodu na biometan. Zde bude na nás, abychom podpořili politickou vůli.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

30.7.2020 14:02 Reaguje na Aleš Malík
I biometan je CH4, čili metan a při spálením jedné jeho grammolekuly, což je 16 gramů (molekulová váha vyjádřená v gramech) vznikne 44 gramů CO2 36 gramů vodní páry, podle rovnice :
CH4 + 2 x O2 = CO2 + 2x H2O
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

31.7.2020 06:49 Reaguje na Jiří Daneš
Jenomže, biometan odevzdá atmosféře jen tolik CO2 co do sebe dostali zbytky všeho druhu, ze kterých byl tento biometan vyroben. Takže bilance je nulová nebo aspoň blízká nule.

CNG je fosilní plyn a tudíž do atmosféry odevzdává CO2 fosilní. CO2, které vlastně nikdy nemělo vidět světlo světa, ale jen díky člověku je s plynem vyzvednuto na povrch a puštěno do atmosféry...

V tom je zásadní rozdíl....

Odpovědět
JD

Jiří Daneš

30.7.2020 14:05 Reaguje na Aleš Malík
Ještě dodávám, že politická vůle přinese jen zisk výrobcům a provozovatelům bioplynových stanic, ale žádný měřitelný prospěch ve smyslu omezení exhalací CO2.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

31.7.2020 06:50 Reaguje na Jiří Daneš
Záleží na provedení.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

31.7.2020 06:53 Reaguje na Aleš Malík
Ano, to máte vlastně pravdu. Potom by to smysl mělo a dalo se tak takovou dopravu nazvat opravdu ekologickou.... ale jak vidíte v článku sám.... nic takového autor nezmiňuje, takže je otázka jestli je tam chuť dělat věci správně a zodpovědně, nebo jen udělat business, který nevyužívá dané možnosti smysluplného využití dopravního prostředku.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist