https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-nemeckem-poruri-se-vozi-ryby-vytahem-z-lenosti-to-ale-neni
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V německém Porúří se vozí ryby výtahem, z lenosti to ale není

20.8.2020 01:43 | BERLÍN (ČTK)
Výtah funguje jako plavební komora. Ryby nejprve vplují do zaplaveného transportního koše, který má průměr i výšku 2,8 metru a který se ve válci pohybuje nahoru a dolů. Jakmile jsou ryby uvnitř koše, ten se uzavře a voda proudící z nádrže ho vytlačí vzhůru, stejným způsobem pak díky klesající vodě transportní nádoba sestoupí.
Výtah funguje jako plavební komora. Ryby nejprve vplují do zaplaveného transportního koše, který má průměr i výšku 2,8 metru a který se ve válci pohybuje nahoru a dolů. Jakmile jsou ryby uvnitř koše, ten se uzavře a voda proudící z nádrže ho vytlačí vzhůru, stejným způsobem pak díky klesající vodě transportní nádoba sestoupí.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Ryby migrující západoněmeckou řekou Rúr pro překonání takřka devítimetrové hráze vodního díla Baldeneysee využívají výtah. Provozovatel, vodohospodářský svaz Ruhrverband, rybí zdviž považuje za jediné takové zařízení v regionu. Investici za 6,8 milionu eur (téměř 178 milionů Kč) Ruhrverband obhajuje, jiné řešení podle něj z prostorových důvodů nebylo možné.
 

Zprůchodnění toků, které jsou spoutané zdymadly, jezy či nádržemi, je dlouhodobou strategií Evropské unie. Ta počítá s tím, že do roku 2027 zmizí z tekoucích vod překážky, které rybám brání v tradiční migraci. "V zimě potřebují klidná místa, v létě oblasti ke tření," vysvětluje Markus Rödel, který je mluvčím Ruhrverband.

Správci toků včetně těch v Česku se proto s tímto problémem vyrovnávají nejčastěji stavbou rybích přechodů, který ale u přehrady Baldeneysee nešel vybudovat.

Výtah funguje jako plavební komora. Ryby nejprve vplují do zaplaveného transportního koše, který má průměr i výšku 2,8 metru a který se ve válci pohybuje nahoru a dolů. Jakmile jsou ryby uvnitř koše, ten se uzavře a voda proudící z nádrže ho vytlačí vzhůru, stejným způsobem pak díky klesající vodě transportní nádoba sestoupí. Jakmile koš dorazí na místo určení, otevřou se protilehlé klapky a ryby mohou pokračovat v říčním putování. Na místě jsou instalovány dva výtahy, které pracují protiběžně.

"Trvá to dvě až tři minuty," říká Rödel o překonání hráze rybím výtahem. Cestu k výtahu ryby najdou díky postranní čáře, což je zvláštní smyslový orgán vodních obratlovců, který zaznamenává změny v proudění okolní vody. Ryby tak vycítí proud a plují přímo proti němu. "Ryby výtah a vstup do něj najdou," vysvětlil Rödel.

Do výtahu se podle mluvčího vejde až 800 malých ryb. Prozatím výtah jezdí ve dvacetiminutovém taktu, počítá se ale s provozem podle poptávky rybích cestujících. "Jakmile bude plný, pojede," dodal Rödel.

Výtah je už několik týdnů ve zkušebním režimu, který se ukázal jako úspěšný, dnes vstupuje do řádného provozu. Pokud se funkce rybí zdviže osvědčí, chce Ruhrverband postavit další takové zařízení na nedaleké Kettwigerské nádrži.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist