https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/zkuste-to-nejdriv-opravit-sami-jo-vyrobce-outdooroveho-obleceni-vybocuje-z-proudu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zkuste to nejdřív opravit sami, ano? Výrobce outdoorového oblečení vybočuje z proudu

25.3.2020 01:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Výrobci outdoorového oblečení značky Patagonia rozjíždí kampaň zacílenou primárně na své klienty, ale prospěch z ní mohou mít i miliony dalších lidí. Kteří doma nějaký ten outdoorový kousek šatstva mají a zrovna se jim třeba pokazil. A Patagonia jim teď na svém webu radí, jak si jej mohou, hezky sami, opravit.  / Ilustrační foto
Výrobci outdoorového oblečení značky Patagonia rozjíždí kampaň zacílenou primárně na své klienty, ale prospěch z ní mohou mít i miliony dalších lidí. Kteří doma nějaký ten outdoorový kousek šatstva mají a zrovna se jim třeba pokazil. A Patagonia jim teď na svém webu radí, jak si jej mohou, hezky sami, opravit. / Ilustrační foto
Foto | Chris / Flickr.com
Bude to teď trochu připomínat placenou reklamu, ale na rovinu přiznávám, že o výrobci outdoorového oblečení značky Patagonia jsem donedávna neměl sebemenší tušení. A byť mám v šatníku i pár kousků do přírody, konkrétně od této značky tam vážně nemám ani ponožku. Tahle původem kalifornská firma mě teď zaujala z dočista jiného důvodu. Rozjíždí totiž kampaň zacílenou primárně na své klienty, ale prospěch z ní mohou mít i miliony dalších lidí. Kteří doma nějaký ten outdoorový kousek šatstva mají a zrovna se jim třeba pokazil. A Patagonia jim teď na svém webu radí, jak si jej mohou, hezky sami, opravit.
 

Což je na jedné straně sice úplná prkotina, ale taky poměrně revoluční záležitost. Je to názorná demonstrace toho, jak vypadá udržitelnost v praxi. Ať už doma máte pohorky, rukavice, zateplenou vestu nebo supernepromokavou bundu z jakékoliv outdoorové kolekce, když se vám na nich něco pokazí, můžete se v drtivé většině případů odporoučet leda tak na reklamační oddělení zmíněného prodejce. Buď dostanete zpátky peníze, náhradní kousek nebo něco na výměnu. Anebo si pěkně dlouho počkáte na firemní opravu, což je ale dneska spíš vzácnost. Proč? Protože trh a ekonomický růst stojí na tom, že se pořád vyrábí nové a opravování starého přitom zdržuje.

Zákazník spokojený, nebo utrácející?

Představa, že nějaký stržený zip putuje i s celou bundou zpět někam do asijské robotárny, aby to tam ještě jednou scvakli, je dnes dost nereálná. Pro výrobce s milionovými či miliardovými obraty je snazší vaši reklamaci odepsat jako provozní ztrátu a dát vám náhradu totožného zboží. Anebo vás šibalsky nechat utratit hodnotu reklamovaného produktu za něco jiného. Kola se musí točit. V pořádku to samozřejmě není. Výroba každého kousku oděvu si žádá nějaké zdroje a energii, na konci životního cyklu se z něj pak stává odpad. Takže na tomhle laciném řešení sice neprodělá výrobce, ale vlastně my všichni okolo.

Z bludného kruhu nekonečného růstu a bezbřehé produkce nevede moc smysluplných cest, protože výrobcům oděvů v zásadě nejde o to, aby vám vaše hadry do divočiny vydržely sto let. Protože vám chtějí ideálně hned další sezónu prodat nové. S producenty outdoorové módy to až tak horké není, protože ti musí zákazníkům nabízet i jistou legendu odolnosti a funkční výdrže materiálu. Ale pořád je jim milejší zákazník, který u nich nakupuje častěji, než jednou za život. A to je právě věc, ve které Patagonia vybočila ze zaběhlého trendu. Sama přichází s veřejně přístupným katalogem nápadů, jak efektivně prodloužit životnost jimi prodávaných výrobků.

Ne, nejde o bodré rady typu: „Kupte si naši patentovanou impregnaci (a utraťte u nás ještě více peněz).“ Oni lidem vážně radí, jak si oblečení od nich můžete opravit, aby vám vydrželo déle. Nečekejte tedy úplné zázraky, jsou to Američani. Ve svých výukových videích vám poradí, jak přišít knoflík, vyměnit cvoček nebo opravit zip, jak zašít nebo přelepit trhlinu, zalepit broďáky, vyměnit stuhový uzávěr (tak se správně jmenuje suchý zip), jak zbavit svetr žmolků nebo opravit úchyt na krosně. Databáze jejich různě pokročilých zákroků se ale poměrně rychle rozrůstá a dá se tam narazit i na opravdu užitečné rady.

Pořád je to byznys. Ale rozumnější

Patagonia tím demonstruje, že to s tou udržitelností nejspíš myslí doopravdy vážně. Protože po vás nechce, abyste s každou prkotinou hned utíkali k nim na prodejnu a oni vám za ni dali nový kousek. Dávají vám možnost si výrobek opravit sami a radí vám, jak to udělat dobře. A ještě podstatná maličkost: tím, že se pokusíte zrealizovat tu opravu podle návodu sami, ale třeba ji nějak zmršíte, se Patagonia pořád nezříká vašich reklamačních práv. Klidně jim tam neúspěšný výsledek své opravy můžete zanést. Normálně jej přeberou a zkusí to ještě jednou sami.

„Udržitelnost v našem podání má podobu kvalitní produkce. Čím déle vám zboží vydrží, tím méně často musíte nakupovat nové. Každých 9 měsíců existence oděvu za hranicí záruční doby znamená snížení jeho uhlíkové, vodní a odpadové stopy o 20-30 %,“ píšou na svých stránkách. Jasně, podezřívavý hlásek ve mně šeptá, že za tímhle odvážným krokem určitě stojí nějaký ten marketing, a že si šéfové Patagonia nejspíš dobře předem spočítali, že na tomhle udržitelném přístupu tratit nebudou. Ale já jim jejich byznys přeju. Minimálně dokud mi dávají šanci, abych si já sám mohl opravit ne zrovna levné outdoorové oblečení a tím prodloužil jeho životnost. Moc se mi to líbí a přemýšlím, kdo bude další.

Co třeba výrobci chytrých telefonů nebo domácí elektroniky? Nemohli by třeba sestavit pár on-line tutoriálů pro základní opravy a výměny nejporuchovějších částí? Nemohli by začít nabízet sady nářadí a součástek, se kterými by se takové zákroky daly provádět? Protože si vážně nechci kupovat co dva roky novou pračku, jen proto, že ta předchozí se neopravitelně rozsypala den poté, co jí vypršela záruční doba. Jasně, ne každý je tak manuálně zdatný, aby takovou opravu zvládl sám. Ale bylo by fajn, kdybychom si za právem na opravu stáli. Patagonia a její outdoorové oblečení udělala sympatický krok. Bylo by hezké, kdyby je někdo následoval.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
Vydání článku finančně podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SP

Svatá Prostoto

25.3.2020 11:28
Tohle je s prominutím úplný nesmysl, který hlavně motá dohromady reklamaci a pozáruční opravu.
U reklamace bych na to ani nesáhl a odnesl prodejci. Jen tak mám u nás ... v USA je to možná jinak ... šanci, že pokud reklamace nebude uznána, tak mám v případné sporu šanci. Navíc pro každého, ale zejména férového výrobce je to i zpětná vazba, bo by měl analyzovat závady zboží min. v záruční lhůtě. Když to zkusím zbastlit doma, tak ví prd a když to zbastlím blbě a pak pošlu jemu k opravě, tak vůbec nemusí být schopen určit, co s tím původně bylo špatně.

Co se týče pozáručních oprav, tam už je to to na zvážení, nicméně je dobré si uvědomit, že když svépomocnou opravu zvojtíme, tak v řadě případů nebude výrobku už pomoci, a to ani v případě, že další pokus bude svěřen přímo výrobci. Takže výrobek, který mohl být kvalifikovaně opraven, skončí v popelnici.

Uvedené návody jsou fajn, ale primárně v emergency situacích kdy včasná oprava v servisu není reálná, pro neautorizované opravny (ať to nedělají metodou pokus a omyl) a popřípadě pro ty, kteří jsou opravdu šikovní a baví je to a nevadí jim hlavně riskovat případný neúspěch.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

25.3.2020 11:47 Reaguje na Svatá Prostoto
Přesně tak. Pokud je to v záruce, zásadně neopravovat, jinak záruka padá no a v případě pozáruční opravy je to v mnoha případech sporné taky, protože dnešní výrobky jsou většinou udělány tak, aby se pozáruční oprava nevyplatila.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.3.2020 14:02 Reaguje na pavel peregrin
Nehledě na to, že pokud se to po...e už v záruce, tak budu fest naprdlej a ne zrovna empaticky naladěnej a záruční opravu akceptuji jen se skřípěním zubů, protože na výměnu za nový výrobek nemám hned nárok, o vrácení peněz ani nemluvě.
Odpovědět
ig

26.3.2020 02:03 Reaguje na pavel peregrin
U textilu je to asi opravdu jinak, ale složitějšího technického zboží se tahle strategie osvědčuje (a u toho prasklého úchytu na krosně co popisují by to klidně mohlo fungovat taky). Někdy to znamená posílat kvůli prkotině rozměrnou věc přes půl světa, takže je často v zájmu výrobce i zákazníka, když mu výrobce pošle náhradní díl a zákazník si ho sám vymění. Podmínkou je ovšem slib výrobce, že když to zákazník vlastní nešikovností pohnojí, nastoupí standardní postup, odeslání výrobci a bezplatná oprava nebo výměna. Občas to sice lidi zneužijí, ale i tak je to pořád výhodné. Zažil jsem z obou stran obchodního vztahu :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.3.2020 15:48 Reaguje na
Jako pokud to výrobce nabízí jako zcela dobrovolnou možnost, tak ok. Jinak s tím posíláním na opravu ke všem čertům souhlas, ale tam je podle mne spíš řešením zajištění alespoň jedné autorizované opravny v dané lokalitě (ČR).

Obecně si při pořizování dražší výbavy vždy zjišťuji, jak je na tom daná značka se servisem, tj. jeho dostupnost, přístup a zkušenosti s ním. Když to vypadá bledě, nekupuji.
Odpovědět
PN

Pavlína Novinska

17.5.2020 13:00
Je to tedy zajímavá strategie, inu když jim to bude fungovat a zákazníci budou spokojeni, tak proti gustu... Já osobně tyto problémy neřeším, oblečení si většinou kupuji použité z eshop second hand https://www.onlinesekac.cz/
Odpovědět
PN

Pavlína Novinska

12.12.2020 15:00
Já se třeba většinu volného času pohybuji s manželem v přírodě, takže náš šatník tvoří z 80 % pouze outdoorové oblečení, ale máme to štěstí, že se nijak neničí. Kupujeme si ho z obchodu https://armik.cz/ a jsme velice spokojeni už spoustu let :-)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist