https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/temer-ctvrtina-vytipovanych-aut-nesplnila-emise-ukazalo-pilotni-mereni-emisi-na-silnicich-2
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Téměř čtvrtina vytipovaných aut nesplnila emise, ukázalo pilotní měření emisí na silnicích

5.12.2019 14:46 | PRAHA (Ekolist.cz)
Podstatné není stáří vozu, ale jeho stav. Ilustrační snímek.
Podstatné není stáří vozu, ale jeho stav. Ilustrační snímek.
Pilotní kontroly mobilního měření provedené experty Centra služeb pro silniční dopravu přímo na silnicích ukázaly, že každé čtrnácté auto neplní zákonné limity pro emise škodlivých látek. Tzv. mobilní expertní jednotka zkontrolovala během tří měsíců 444 vozidel, z nichž vytipovala 141, u kterých změřila emise. Z nich 33, tedy celkově přes 7 % ze všech kontrolovaných vozidel, nebylo technicky způsobilých k provozu. Nejčastějšími prohřešky byl špatný stav výfukového vedení nebo kouřivost motoru, která ukazuje na nedostatečnou údržbu vozidel. Informují o tom ministerstva životního prostředí a dopravy.
 

První fáze pilotního měření probíhala pouze čtvrt roku a pouze v Praze a odhalila, že výrazné množství vozů na českých silnicích nesplňuje zákonné požadavky a zásadně tak přispívá ke znečištění ovzduší.

Druhá fáze pilotního mobilního měření pokračovala v dalších dvou krajích a příští rok se kontroly rozšíří na celou republiku. "Zhoršená kvalita ovzduší přispívá k předčasným úmrtím tisíců lidí nejenom v České republice a doprava je jedním z faktorů, které mají na kvalitu ovzduší vliv," říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

Už dříve bylo výzkumem Centra udržitelné mobility prokázáno, že velkou část zplodin do ovzduší vypouštějí i novější auta, pokud jsou ve špatném technickém stavu, "a to paradoxně více, než třeba auta starší výroby,“ dodává Brabec.

Vedle mechanických poškození výfukové soustavy a kouřivosti motorů odhalila kontrola další závady spojené s řídicími jednotkami emisních systémů (ze zásuvky OBD) a také vozidla se signalizovanou chybou motoru. Všechna vozidla, u kterých kontrola objevila závady, musela do 30 dní projít novu technickou prohlídkou a měřením emisí. Při nich pracovníci STK a SME překontrolují, zda byly zjištěné nedostatky odstraněny.

V mobilním měření budou specializované jednotky pokračovat i v příštím roce. „Ministerstvo dopravy nakoupilo další dva přístroje na mobilní měření emisí. Všechna zařízení chceme využívat jak v rámci běžných silničních kontrol, tak při speciálních příležitostech, jako jsou velké motoristické akce,“ vysvětluje ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Kvůli špatnému technickému stavu vozidel na silnicích jsou na řadě míst, zejména ve větších městech nebo v okolí frekventovaných komunikací, překročeny limity pro znečištění ovzduší.

Překračování limitů koncentrací u oxidu dusíku, jemných prachových částic nebo u benzo(a)pyrenu vykazuje například Praha nebo Brno, ale i dalších aglomerace. Například jemné prachové částice v ovzduší (PM10 a PM2,5) jsou kvůli schopnosti vázat látky, které mají karcinogenní nebo mutagenní účinky, významným rizikovým faktorem s mnohočetným efektem na lidské zdraví. Problém zvýšených koncentrací znečišťujících látek v ovzduší je vzhledem k vysoké hustotě obyvatelstva ve městech obzvláště závažný.

„Téměř u všech aut platí, že emise částic závisí na kvalitě konstrukce, seřízení a údržby vozidla. Základní problém není v samotném stáří vozidel, ale v jejich špatném technickém stavu. Pokud řidiči jezdí s nefunkčním filtrem pevných částic, pak poškozují zdraví obyvatel měst, protože lidské tělo neumí ultra jemné částice emitované moderními motory odfiltrovat,“ dodává Michal Vojtíšek z Centra udržitelné mobility J. Božka z Fakulty strojní ČVUT v Praze.

Specifickým problémem je právě provoz motorů se špatně udržovaným nebo poškozeným filtrem pevných částic. Od roku 2018 platí díky spolupráci mezi Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem dopravy přísnější pravidla pro kontrolu aut s dieselovým motorem. Nově se na STK nebo SME měří limitní hodnota kouřivosti, která je nově přísnější - 0,25 m-1, a spolehlivě tak odhalí vozidla s nefunkčním filtrem pevných částic. Pokud emisní prohlídka chybu zjistí, musí ji majitel do 30 dní odstranit, jinak ztratí technickou způsobilost k provozu.

Dalším krokem spolupráce mezi oběma rezorty je právě kontrola emisí přímo na silnicích ve všech krajích ČR či namátková kontrola vozidel vyjíždějící přímo ze stanic STK nebo SME. Ministerstvo dopravy taktéž chystá preventivní akce, kdy si budou moci zájemci nechat zdarma a bez sankcí změřit emise svých vozů.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VS

Vilda Smakal

5.12.2019 19:08
Proboha, vždyť plno lidí ani netuší, že je někde nějaký problém.
Vždyť si dnes koupíte auto v bazaru a po čase zjistíte, že to má vykuchaný filtr, že je to čipované atd.......
Jak to běžný provozovatel má zjistit ?
Podívejte se na benzínová auta, žádný filtr to nemá ( krom nových ) a tuší někdo z řidičů, že má katalyzátor v háji ?
Plno lidí to ani neví, že je problém, to se zjistí na STK
a pak každý kouká.
Odpovědět
VN

Vilém N

6.12.2019 06:59 Reaguje na Vilda Smakal
První cesta z bazaru vede snad do servisu. Jak jinak objevíte vady, které můžete reklamovat na prodejci (pokud nejsou vypsané v předávacím protokolu). Běžný provozovatel, pokud tedy sám není technicky zdatný opravovat si auto, by měl navštěvovat servis. A vzhledem k tomu, že motorový olej bývá zpravidla rok nebo počet kilometrů, tak si vozidlo může nechat zkontrolovat každý rok. Měl jsem 12 let starého Focuse s každoročním autorizovaným servisem a nikdy jsem neměl problém s emisema (vždy hluboko pod předepsanou mezí).
Ale. Problém je, že spousta lidí to "ví". Protože si z auta buď vykuchali filtry pevných částic, nebo si to nechali "čipnout". Neříkejte, že si minálně jednoho takového denně nevšimnete.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.12.2019 16:47
Každé 14. auto = téměř jedna čtvrtina. Matematika po ekologicku.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

11.12.2019 19:17
Problém ve ovzduší městech je ovšem hlavně v tom, že dělá málo pro zlepšení plynulosti dopravy. Velké množství emisí vyplývá hlavně z toho, že auta popojíždí v kolonách místo toho, aby plynule projížděla.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist