Navštivte EkoLink a Ecomonitor.
Ekolist.cz vydává občanské sdružení BEZK. Za webhosting a publikační systém Toolkit děkujeme Econnectu.
Úterý 10. 12. 2019
Svátek má Julie
Den lidských práv (OSN)
Hledání na Ekolistu:
Titulní stránka > Zpravodajství MAPA STRÁNEK
Přidej na Seznam Sdílej na Facebooku

Volný mezinárodní obchod se musí změnit, nebo zaniknout, píše Ecologist


11. listopadu 2019 01:00

PRAHA (Ekolist) - Mexické krávy, vykrmené dovezenou americkou kukuřicí a siláží, cestují na porážku do USA. Poté, co se z nich stanou balené steaky, zamíří znovu k prodeji do Mexika. Od roku 2005 Čína dovezla nejvíce zboží sice ze Spojených států, ale vyrobené Made in China. Tresky, ulovené norskými rybáři v Atlantiku, zamíří ke zpracování do Číny a jako naporcované filety se vrací zpět do Skandinávie. Připomíná vám to absurdní drama? Přitom je to jen běžný přehled toho, jak dnes vypadá deregulovaný mezinárodní obchod. O jeho důsledcích píše Ecologist.

Podobných příkladů by se pochopitelně našla spousta. Můžeme se třeba ptát, proč Velká Británie v roce 2017 dovezla 15 000 tun vaflí s čokoládou. Protože jich vzápětí 14 000 zase vyvezla. Případně, proč si o rok dříve museli po mléku žízniví Britové nechat dovézt ze Států 213 000 tun mléka. Ten samý rok ho totiž do světa vyvezli 545 000 tun a pak jim doma nezbylo.

Na první pohled se všechny tyto obchody a transporty zboží zdají krajně nelogické. Z hlediska spotřeby paliva kontejnerových lodí i financí vynaložených na přepravu zboží. Stejně ekonomicky nepříhodné se jeví i ony časté reimporty, tedy vývoz vlastního zboží či surovin do země jiné a po jejich částečném zpracování zase dovoz zpět. Ale přesto to funguje.

Cestování vyjde lacino

Celá odpověď se skrývá v mechanismech a struktuře globální ekonomiky. Kde začít? Třeba u mezinárodních sdružení volného obchodu, které zprostředkovávají nadnárodním korporacím zdroje a pracovní síly po celém světě. Mohou těžit z výhod nejrůznějších daňových kliček národních států i rozdílných standardů kvality práce nebo regionálně rozdílné legislativy ochrany životního prostředí. Převoz zboží z bodu A do bodu B je dohromady nic nestojí: ročně totiž přímá nebo nepřímá globální podpora vyjde na 5 bilionů dolarů.

Z větší části jsou to peníze, které do obchodu a průmyslu nalijí vlády zemí, peníze získané od daňových poplatníků. Takže dodatečná uhlíková zdanění přepravy nakonec hrají jen minoritní nápravnou roli a věčný transport zboží je těmito opatřeními spíše motivován, než potlačován.

Dopady globální přepravy zboží mohou mít nejrůznější podobu: lokální zemědělec už nesoutěží s konkurencí v sousedství, ale se superlevným dovozem z jiného kontinentu. Vyprodukované odpady se nezpracovávají v zemi původu, ale vyváží se kamsi za oceán. Než se nový mobil dotkne vaší kapsy, ve formě jednotlivých komponent nacestoval 800 000 kilometrů a prošel si třemi různými kontinenty. Globalizace a volný obchod nakonec vedou k tomu, že dnes 30 % globálního vývozu činí předchozí dovoz.

Nemůžeme se pak moc divit, že emise z mezinárodní přepravy rostou třikrát rychleji, než v jiných sektorech. Mimochodem, v roce 2050 bude při zachování trendu přeprava emitovat množství CO2 srovnatelné s celou EU dnes.

Máme závazky, ale ne odpovědnost

Globalizace a volný obchod vnáší do hry nové figury. Vláda Itálie se v roce 2015 po nátlaku svých občanů rozhodla, že zruší koncese na těžbu ropy při svém pobřeží. Úspěch? Nikoliv. Itálie teď čelí arbitráži za 350 milionů dolarů od britské těžařské společnosti Rockhopper, protože je připravila o budoucí zisky. Přitom italská vláda zase neudělala nic tak strašného: jen pro jednou upřednostnila zájem vlastních občanů a životního prostředí.

Podobně ve Francii hodlali zamítnout koncese na těžbu zemního plynu, ale hrozba mnohamilionové žaloby kanadských těžařů jim v tom spolehlivě zabránila. A Holandsku momentálně hrozí žaloba od německé energetické společnosti Uniper. Co že udělali v Amsterodamu tak zlého? Rozhodli se do roku 2030 odstavit své uhelné elektrárny. Nadnárodní přesah a trh je zásadní. Jedním z podstatných problémů mezinárodního volného obchodu je, že je zrovna tak všudypřítomný jako neviditelný. Jeho uhlíkovou stopu sice můžeme měřit v ovzduší, ale není zahrnut v žádné národní bilanci. Prakticky každá ze zemí světa přijala nějakou formu národní uhlíkové bilance, ale žádná se nehlásí k emisím, které „plují“ s kontejnerovými loděmi. Volat po klimatické nouzi a po snižování uhlíkových emisí, ale současně plánovat rozvoj mezinárodního obchodu, jde dočista proti sobě.

Řešení? Nesnadné a nelehké. Prvním krokem by mohlo být definitivní odstranění všech forem podpory fosilních paliv, druhým třeba přijetí odpovědnosti jednotlivých zemí za emise produkované mezinárodní přepravou. Jinak ale zůstane šílený a nelogický obchod zachován. Pokud opravdu chceme změnu, musí se změnit pravidla mezinárodního volného obchodu, nebo musí mezinárodní obchod zaniknout.

Radomír Dohnal

Pošli e-mailem Zobrazení zprávy pro tisk

Zalinkuj zprávu v: Sdílej na Facebooku Linkuj si ! pošli na vybrali.sme.sk Jagg.cz MediaBlog.cz delicio.icio.us
Online diskuse

Redakce Ekolistu.cz vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení pravidel si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvek.

Přehled dosavadních příspěvků
 DatumAutorNázev


Tematický archiv zpráv
Kam na Ekolistu
Reklama

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_pconnect() in /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/phpPollConfig.php3:62 Stack trace: #0 /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/phpPollUI.php3(123): connect2db() #1 /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/view.php3(5): poll_viewResults(113, '<table align="c...') #2 /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/aktank.php3(3): require('/data/www/htdoc...') #3 {main} thrown in /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/phpPollConfig.php3 on line 62

Logo ESF

Vlajka EU

Hlavní město Praha - logo

Ekolist.cz podporuje NetMonitor
Chcete nám pomoci vylepšit naše služby? Můžete se zúčastnit výzkumu návštěvnosti internetu v ČR. Klikněte zde.
(Více informací na webu NetMonitoru.)

Ekolist.cz vychází mj. s podporou Hlavního města Prahy.

Využíváme zpravodajství ČTK

Využíváme zpravodajství TASR
Využíváme agenturní zpravodajství TASR.