https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesti-zemedelci-odmitaji-navrh-osn-kvuli-klimaticke-krizi-snizit-stavy-prasat-a-skotu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Čeští zemědělci odmítají návrh OSN kvůli klimatické krizi snížit stavy prasat a skotu

13.8.2019 01:13 | OSEK (ČTK)
Čeští zemědělci odmítají kampaň, v níž jsou chovy prasat a skotu označovány jako výrazní producenti skleníkových plynů s podílem na globálním oteplování.
Čeští zemědělci odmítají kampaň, v níž jsou chovy prasat a skotu označovány jako výrazní producenti skleníkových plynů s podílem na globálním oteplování.
Čeští zemědělci odmítají kampaň, v níž jsou chovy prasat a skotu označovány jako výrazní producenti skleníkových plynů s podílem na globálním oteplování. Impulzem byla nedávno zveřejněná zpráva panelu OSN o podílu zemědělství na tvorbě oxidů uhlíku a dusíku a metanu. Kvůli globální výzvě se také v ČR objevují návrhy na redukci prasat a krav, řekl šéf krajské agrární komory Jaroslav Šíma. Jejich stavy se přitom podle něj za 30 let snížily o dvě třetiny a třeba proti Francii a Německu jsou nízké. Navíc půda hnůj hospodářských zvířat potřebuje, dodal.
 

"To (zpráva OSN) byl nápad! Všichni vědí, že zemědělství (a lesnictví) je producentem 23 procent skleníkových plynů, ale nikdo se ze zprávy nedozvěděl, kdo je producentem těch zbylých 77 procent a jak na něj budeme působit, aby přestal," uvedl Šíma.

Ze zprávy panelu OSN pro změny klimatu, zveřejněné 8. srpna v Ženevě, vyplývá, že v boji proti globálnímu oteplování už nestačí podle tvůrců zprávy jen omezit emise oxidu uhličitého produkovaného v energetice či dopravě. Potřeba je podle tohoto dokumentu také snížit emise skleníkových plynů, které produkuje člověk v zemědělství a při dalším využívání půdy. Vedle změn ve využívání půdy se ve zprávě doporučuje také změna stravování, konkrétně snížení spotřeby masa.

Šíma je velmi kritický k návrhům snížit stavy dobytka, aby lidé nejedli tolik masa. "Ale kdo bude dávat do půdy hnůj, aby do ní nemusela umělá hnojiva, to už nikdo neřeší. Co budeme dávat do půdy, která už je teď na tom špatně?" uvedl šéf krajské agrární komory.

Pokud by se Evropa podobnými doporučeními řídila, musela by podle něj hlavně snížit stavy dobytka ve Francii a Německu. "Tam půjdeme a tam to nejdřív srovnáme na naší (českou) úroveň, a pak to budeme řešit celosvětově? Tohle mi nikdo nepoví," uvedl Šíma. Francouzským nebo německým farmářům podle něj nikdo snížení stavů nenařídí. "Ale tady budeme vykřikovat, že máme moc dobytka. A český člověk, když slyší zprávy o stavech, tak si myslí, že je to v Česku a že všechny skleníkové plyny vznikají tady. Přitom my máme tak málo dobytka," uvedl. Stavy prasat v ČR za 30 let klesly asi na 30 procent, skotu o 55 procent.

Podle Agrární komory ČR stavy prasat a skotu klesají trvale, čímž se posiluje nezdravě vyšší podíl rostlinné nad živočišnou výrobou. Chybí zhodnocení rostlinných komodit i humus v půdě. Proti roku 1989 se v ČR loni chovalo 29 procent prasnic a stejné procento dojnic, soběstačnost státu ve vepřovém byla ani ne 40 procent. V Česku přitom podle komory dlouhodobě roste spotřeba masa.

Na zprávě panelu OSN se podílelo 100 expertů z desítek zemí včetně ČR.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Václav Prokš
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

13.8.2019 06:11
autor má naprostou pravdu. U nás spadly stavy pod práh soběstačnosti.
USA, Německo, Francie, Dánsko, Austrálie s ovcemi. Ale nejsou to viníci. My teď budeme hledat vinu, a jako obvykle ji nehledáme u sebe (ne v ČR, ale individuálně), ale hledáme, kdo za to může, že my se máme "špatně".
Začněme všichni u sebe!
Je dobré jíst méně masa. Ale těch ostatních 77 procent jsou naše auta, plasty, náš konzumní způsob života. A to se moc nikomu změnit nechce.
Takže se planeta oteplí, za 100 let roztaje poslední ledovec a ... uvidíme.
Odpovědět
PV

Petr Vach

13.8.2019 10:45 Reaguje na Katka Pazderů
Katko.
Stručné a výstižné.
Neni to ,jako naši politici "Hodně keců,ale výsledek nikde "
Odpovědět
pp

pavel peregrin

13.8.2019 07:35
Šíma to řekl naprosto jasně a netřeba další diskuze.
Odpovědět
Anyr

Anyr

13.8.2019 08:35
Tohle se mi nezdá jako úplně dobrá primární cesta.

Ano, není dobré jíst moc masa (natož uzenin). Lidstvo to ví od nepaměti - od Sušruty a Hippokrata, přes různé křesťanské postní tradice až po závěry současné vědy. Snížení jeho spotřeby je obecně blahodárné.
Ovšem začít právě u zemědělců, kteří i díky živočišné produkci tolik přispívají nejen lidské stravě, ale i přírodě, se mi zdá dost nešťastné.
Nejde jen o maso a mléčné výrobky, či kůže, žíně, vlnu, cestovní ruch a podobné věci, ale jde právě i o to hnojení půdy, jde i o spásání lučních porostů, jde i o pravidelnou seč kvůli senu, a tak podobně. Živočišná produkce, v dobré míře a vhodným způsobem, je v současnosti nepostradatelná.
Nu a minimálně v ČR bych viděl i trochu problém v kultuře - prozatím tu stále převládá silná masožravost, a pokud národ ucítí "doporučená omezení ve svém způsobu života", tak to vyvolá často negativní emoce, bez ohledu na stav hospodářských zvířat a sobestačnost v produkci.

Připojím se k "výzvě" Katky Pazderů - snižme primárně my sami svou spotřebu nejen masa, ale VŠEHO: oblečení, elektřiny, kosmetiky, alkoholu, cigaret, nesezóních druhů ovoce a zeleniny, omezme cestování všeho druhu (až na chůzi a cyklistiku - i když kola se už vyrábí a chtějí údržbu, to je další spotřeba), využívejme méně služeb, recyklujme, opravujme. Při nákupech a užívání čehokoliv se neptejme "chceme to?" ale "potřebujeme to?" a nejen že tím posílí naše vůle a duch, ale prospějeme tím všem.
Uvědomělá, nikoliv bezedná, bezuzdná a bezduchá spotřeba jen proto, že "na to mám a chci to".
Je dobré, že se lidé upozorňují na vliv zemědělství na klima, ovšem ve vyspělých zemích stále probíhají tak děsivé antiekologické věci, že nějaké krávy jsou proti tomu jako nic.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

13.8.2019 09:49 Reaguje na Anyr
Myšlenka krásná, ale je to utopie, která se nikdy neuskuteční, lidé si budou vždy za své peníze dopřávat. Pokud by se přeci jenom tak stalo, vedlo by to k postupnému zhroucení hospodářství a celého systému, zničení hodnoty peněz, chaosu a následně k chudobě.
Odpovědět
Anyr

Anyr

13.8.2019 10:27 Reaguje na Josef Mozek
Ale no tak, trochu optimismu. :) Tak či onak je současný systém, postavený na spotřebě neobnovitelných zdrojů, neudržitelný, stejně jako "trvalý ekonomický růst". Pokud bude změna systému řízená a pozvolná, stejně jako vývoj lidí, tak to půjde a dopadne to dobře. Současný systém neplatil vždy, a opět nastane doba, kdy platit přestane a bude překonán - i když velmi pochybuji, že za našich životů.
Doporučuji přečíst si knihy Pestří a zelení, Vlažní a váhaví a Věrní a rozumní - je to velmi inspirativní literatura od renomované profesorky Librové, která se soustředí právě na člověka a jeho vztah k přírodě a k ekologii.
Mimochodem, pojem "chudoba" je velmi, velmi relativní, a taktéž to vůbec neznamená, že takoví lidé jsou nutně nešťastní, nezdraví, nespokojení - mnohdy jsou vitálnější, usměvavější a přátelštější než všichni ti nezdraví, zatrpklí a bezohlední lidé, co za celý den potkáte v průměrném českém městě.
Odpovědět
ig

13.8.2019 10:41 Reaguje na Anyr
Historie naznačuje, že touha po majetku je právě tou silou, která donutila lidi spolupracovat a vytvořit organizovanou společnost :-) Proto bych ji hned nekladl mezi špatné vlastnosti.
Odpovědět
Anyr

Anyr

13.8.2019 10:50 Reaguje na
Já s dovolením použiji citát: „Lidé byli stvořeni k tomu, aby byli milováni, a věci k tomu, aby byly používány. Svět je v chaosu proto, že vše je naopak.“
Oni to lidé jednou překonají. Dokonce i Pražáci. :)) Tak nežij v historii, nestav na pudech, a doufej ve vývoj v budoucnosti a rozvoj rozumu a ducha.
Kéž by méně lidé kladlo překážky, sabotovalo snahu a víc pomáhalo. Bylo by to celé rychlejší. :) A extra ty, milý igu, jsi demotivující, pesimistický, ironický a rýpavý faktor úplně ukázkový. :D Ale když není překážek, není růstu, to je taky fakt. :P
Odpovědět
ig

13.8.2019 11:18 Reaguje na Anyr
Já jsem realista, tudíž ve vývoj ducha ani nedoufám. Stačí se rozhlédnout a vidím lidi ovládané pudy. Lidi vždycky budou klást překážky, sabotovat, nepomáhat, závidět a přát si aby sousedovi chcípla koza. Ale zároveň jsem optimista protože vidím, že i s tím se dá pracovat :-) Existuje totiž kapitalismus, jediné zřízení které dokáže sobectví jednotlivce (říkejme raději vlastnický pud) využít ve prospěch ostatních. Touto cestou se musíme ubírat, ne cestou iluzí :-)
Odpovědět
dm

david matoušek

13.8.2019 11:31 Reaguje na
Jenže ten kapitalismus musí mít nějaká pravidla, jinak sežere sám sebe.
Odpovědět
ig

13.8.2019 12:17 Reaguje na david matoušek
Nevím sice jak to vypadá, když kapitalismus sežere sám sebe, ale vím, že největšího rozvoje dosáhly státy s nejmenší regulací volného trhu (UK historicky, USA skoro dodnes).
Odpovědět
mr

15.8.2019 00:56 Reaguje na david matoušek
Ježíšimarjá, kde chodíte na takové "duchaplnosti"? To si nepamatuji ani z MaFie. A to tam ten váš zlý kapitalismus tehdá pěkně zkritizovali ...
Odpovědět
dm

david matoušek

13.8.2019 11:27 Reaguje na
Ale ta samá touha po majetku vedla k miliónům mrtvých, takže mezi dobré vlastnosti bych ji taky neřadil. Všeho s mírou. Navíc k organizované společnosti je nutilo spíše bezpečí a dělení starostí. Moc jsme se nelišili od jiných stádních zvířat a to ani dnes, ač si to někdy nepřipouštíme a myslíme se, že zrovna my jsme ti jedineční.
Odpovědět
ig

13.8.2019 11:31 Reaguje na david matoušek
Přesně tak, jsme úplně stejní. V podstatě každé sociální chování lidí má svoji obdobu u řady dalších druhů opic. Pro mě z toho vyplývá, že proti tomu nelze bojovat, jen to vhodně využít :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.8.2019 09:05
Jen to názorně ukazuje, k čemu ta organizace, i její "mezinárodní panel odborníků na klima" (v reálu koloťuků obchodujících s emisními povolenkami) je.
Odpovědět
ig

13.8.2019 09:47
Když už jsme u toho omezení živočišné výroby, uvádí se, že psi a kočky spotřebují 30 % všeho vyrobeného masa (https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/domaci-mazlicci-v-usa-maji-vyrazny-dopad-na-zivotni-prostredi-spotrebuji-30-vyprodukovaneho-masa). V souladu s příspěvky výše (kdo opravdu _potřebuje_ psa? a kdo kočku?) by byl prvním logickým krokem plošný zákaz psů (s výjimkou služebních, asistenčních a jatečných) a koček.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

13.8.2019 09:53 Reaguje na
Vzhledem k přelidnění a všem důsledkům z toho vyplývajících je mnohem lepší a rozumnější, když si mladý pár pořídí psa nebo kočku místo dítěte. Takže váš příspěvek považuji za naprosto mylný.
Odpovědět
ig

13.8.2019 09:55 Reaguje na Josef Mozek
V tom případě je ještě rozumnější, když si mladý pár nepořídí nic :-)
Odpovědět
JM

Josef Mozek

13.8.2019 10:01 Reaguje na
Souhlas.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.8.2019 10:10 Reaguje na Josef Mozek
Od CML bych očekával, že přijde s myšlenkou, aby mladý pár provedl rituální sebevraždu:-))
Odpovědět
JM

Josef Mozek

13.8.2019 10:28 Reaguje na Karel Zvářal
Proč, mladý pár ať si užívá života až do vysokého věku :)
Odpovědět

Jan Škrdla

13.8.2019 15:56 Reaguje na Josef Mozek
Zkuste ty myšlenkové pochody rozvést dále. Pokud tak budou činit všichni, tak se na stáří mohou dočkat toho, že se tady nastěhují návštěvníci z jižních krajin. A ti si s nějakým přelidněním ani ochranou přírody lámat hlavu nebudou.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

14.8.2019 12:53 Reaguje na Jan Škrdla
Přísun kohokoliv z jihu nesouvisí s tím, jestli zde bude žít 10 mil. nebo třeba 5 mil. lidí. Ostraha hranic, vězení při ilegálním překročení by měla být při jakémkoliv počtu obyvatel.
Počet lidí by se měl vyvíjet přirozeně, ne postavením montoven zahraničních vlastníků a pořízením cizích pravovníků bez ohledu na další negativní důsledky.
Odpovědět

Jan Škrdla

14.8.2019 15:55 Reaguje na Josef Mozek
Pokud se tady lidi přestanou rozmnožovat, tak zde nebude 5 mil, ale liduprázdno.

Jestli pak víte, co se stane s prázdnou ekologickou nikou.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

14.8.2019 16:32 Reaguje na Jan Škrdla
Nepsal jsem, aby se přestali rozmnožovat, ale aby nikdo lidem nekecal do toho, kolik mají dětí a nějaký idiot nepsal do novin "vymíráme", když v republice např. ubude za rok 3000 lidí.
Odpovědět

Jan Škrdla

14.8.2019 18:07 Reaguje na Josef Mozek
Z těch vašich univerzálních rad, to tak vyznělo.

Jinak celkový počet obyvatel v ČR mírně stoupá, a to díky stěhování, viz:

https://www.czso.cz/csu/czso/obyvatelstvo_lide

Vyrovnaný přirozený přírůstek se drží díky prodlužující se délce života.

Odpovědět
JM

Josef Mozek

14.8.2019 19:42 Reaguje na Jan Škrdla
Já osobně bych dal to první slovo díky do uvozovek, protože příliv cizinců v souhrnu nepovažuji za přínosný.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.8.2019 09:14 Reaguje na Josef Mozek
Kulturně kompatibilní cizinci ze Slovenska nebo bývalé Podkarpatské Ukrajiny přínosný v podstatě je. Dokonce může být přínosný i z hlediska větší genetické pestrosti populace.
Přísun kulturně nekompatibilních cizinců je jednoznačně škodlivý, a to i v případě, kdy se první generace jakž takž adaptuje (historie nás poučila, že stačí už nekompatibilita na úrovni my versus Němci).
Odpovědět
JM

Josef Mozek

14.8.2019 16:57 Reaguje na Jan Škrdla
No a ten dotaz na konec mi přijde takový zmatečný. Jednak v dohledné době určitě nebude na světě liduprázdno ( jen v příp. globální katastrofy ) a i kdyby lidí výrazně ubylo, ekologická nika neboli souhrn podmínek k životu by se rozhodně nezhoršila, spíše naopak - velmi zlepšila.
Odpovědět

Jan Škrdla

14.8.2019 18:15 Reaguje na Josef Mozek
No vidíte, a mě přijde zmatečná většina vašich komentářů.

Ta ekologická nika se samozřejmě netýkala celého světa (tam počet obyvatel narůstá), ale vyspělých zemí.

Zkuste se zamyslet, kdo se bude starat o stárnoucí populaci.
Odpovědět
PV

Petr Vach

13.8.2019 10:39
Jasně !!
Přestaneme chovat dobytek a začneme pěstovat "Řepku" ?!?!
Prosím Vás ,má v téhle republice ještě někdo selský rozum ??

A co těch pět miliard Čmoudů,které se jen množí ,ale nic netvoří
Odpovědět
VK

Václav Kain

13.8.2019 10:53
Anyre a Pazderů vy si žerte třeba řízky z krmné řepy a nevnucujte ty svoje do nebes volají hovadiny druhým.Jsou to nesmysly stejné jako bezuhlíkové Německo,elektromobilita,energie jenom z OZE a další nemožné stupidity.Vy jste s těmi svými bláznivými nápady tak ubozí,že by vás jeden politoval.Jenom bych se rád dočkal až lidé prozří a poženou vás jako prašivé psy.
Odpovědět
ig

13.8.2019 11:21 Reaguje na Václav Kain
Lidé neprozřou (myslím obecně, kromě kriticky smýšlejících jednotlivců), jen přilnou k jiné ideologii :-) Ta se může diametrálně lišit nebo může to současné šílenství ještě vystupňovat - to zatím nevíme :-)
Odpovědět
MT

Miloš Tomeš

14.8.2019 12:22
Celé to tvrzení, že dobytek přispívá k oteplování je jen myšlenkový klam. Vždyť krávy jsou jen součást uzavřeného koloběhu.

> Rostliny váží CO2 pomocí fotosintézy ze vzduchu >> Krávy sežerou trávu. Část živin využijí pro stavbu svých těl, část vyloučí a část vyprdí (CO2 + Metan). >> Hnůj zemědělec zaorá. A v půdě ho mikroorganismi postupem času svými metabolickými procesy (tlení) kompletně rozloží zpět na CO2 a Metan. >>Krávu sní člověk. A vstřebané živiny jeho buňky postupně rozloží až na CO2, které vydýchá do atmosféry. >> Metan se časem rozpadne na CO2. >> Načež se celý cyklus může opakovat.

Pokud přestanem chovat dobytek. >> Rostliny váží CO2 pomocí fotosintézy ze vzduchu >> Rostliny zetlí (V lepším případě je zemědělec zaorá jako zelené hnojivo.), čímž uvolní vázané CO2 (Část i jako metan) >> Koloběh se opakuje.

Výsledkem je setrvale udržiyelný stav. Žádný uhlík nemizí, ani nepřibývá.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist