Navštivte EkoLink a Ecomonitor.
Ekolist.cz vydává občanské sdružení BEZK. Za webhosting a publikační systém Toolkit děkujeme Econnectu.
Neděle 27. 9. 2020
Svátek má Jonáš
Mezinárodní den cestovního ruchu
Hledání na Ekolistu:
Titulní stránka > Zpravodajství MAPA STRÁNEK
Přidej na Seznam Sdílej na Facebooku

Vědců se na stanici univerzity v Antarktidě vystřídalo už asi 120

24. ledna 2019 14:05

BRNO (ČTK) - Už asi 120 vědců z 25 oborů se vystřídalo na Mendelově polární stanici, kterou na ostrově Jamese Rosse nedaleko Antarktického poloostrova provozuje brněnská Masarykova univerzita. Letošní expedice už je na místě, řekla Ema Wiesnerová z tiskového odboru školy. Stanice začala fungovat v roce 2007. V tomto týdnu uplyne 90 let od doby, kdy polárník Václav Vojtěch stanul jako první Čech na území Antarktidy.

Stavba stanice začala v roce 2005 a slavnostně byla uvedena do provozu v roce 2007. Stála asi 60 milionů korun. Vědci ji využívají dva až tři měsíce v roce, obvykle od ledna do března, kdy jsou v Antarktidě nejpříznivější klimatické podmínky, protože tam panuje léto. Výzkum je založený na dlouhodobých měřeních a podle vědců má přispět k celosvětovému pochopení významu Antarktidy a její role v globální změně klimatu.

V březnu 2015 se jim například podařilo zaznamenat nejvyšší teplotu dosud zjištěnou na Antarktidě, a to plus 17,8 stupně Celsia. Meteorologická stanice však stála na ledovci, později se tak musela provést úprava kvůli odrazivosti povrchu ledovce, která výslednou teplotu může ovlivnit. Naměřená hodnota tak byla zrevidována na 17 stupňů, což je druhá nejvyšší hodnota naměřená v kontinentální Antarktidě. Paleontologové zase jako první na světě přinesli důkaz o existenci zkamenělých hub v Antarktidě, neméně důležitý je i objev pozůstatků vodního ještěra plesiosaura. V oboru mikrobiologie vědci objevili a popsali několik desítek nových druhů mikroorganismů. Dokázali také, že bezobratlí živočichové, konkrétně blešivci, se v Antarktidě orientují s využitím smyslu vnímajícího magnetické pole Země. V roce 2017 našli také zřejmě nové druhy lišejníků.

Letošní výprava na ostrov má 13 členů, výzkumníci vyrazili na cestu 4. ledna. "Expedice na ostrov Jamese Rosse je již od konce minulého týdne na základně. Bližší informace o pobytu zatím nemáme," uvedla mluvčí. Do Česka by se vědci měli vrátit v první polovině března.

Základnu tvoří hlavní budova určená pro sezonní pobyt 15 až 20 vědců. Je 21 metrů dlouhá a 11 metrů široká. Stěny má z dřevoštěpkových desek, mezi kterými je silná vrstva tvrzeného polystyrenu. Kolem budovy jsou menší kontejnery sloužící jako sklady. Vodu vědci čerpají z nedalekého potoka, který vytéká z ledovce. "Do budoucna se plánuje výměna bateriového bloku a tedy modernizace zásobování stanice elektrickým proudem, což je investice v řádu několika milionů korun. Termín zatím není stanoven," uvedla mluvčí.

Univerzita si od Českého antarktického nadačního fondu nově pronajala stanici na Nelsonově ostrovu v souostroví Jižních Shetland, kam na konci ledna vyrazí šestičlenná výprava. Jejím úkolem bude připravit místo tak, aby v budoucnu bylo možné zahájit rekonstrukci stanice. "Bude potřeba kompletní rekonstrukce. Náklady nejsou známé, bude záležet i na projektu," uvedla mluvčí.

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Pošli e-mailem Zobrazení zprávy pro tisk

Zalinkuj zprávu v: Sdílej na Facebooku Linkuj si ! pošli na vybrali.sme.sk Jagg.cz MediaBlog.cz delicio.icio.us

Redakce Ekolistu.cz vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení pravidel si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvek.

Přehled dosavadních příspěvků
 DatumAutorNázev

Tematický archiv zpráv
Kam na Ekolistu

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_pconnect() in /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/phpPollConfig.php3:62 Stack trace: #0 /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/phpPollUI.php3(123): connect2db() #1 /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/view.php3(5): poll_viewResults(113, '<table align="c...') #2 /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/aktank.php3(3): require('/data/www/htdoc...') #3 {main} thrown in /data/www/htdocs/old.ekolist.cz/anketa/phpPollConfig.php3 on line 62

Logo ESF

Vlajka EU

Hlavní město Praha - logo

Ekolist.cz podporuje NetMonitor
Chcete nám pomoci vylepšit naše služby? Můžete se zúčastnit výzkumu návštěvnosti internetu v ČR. Klikněte zde.
(Více informací na webu NetMonitoru.)

Ekolist.cz vychází mj. s podporou Hlavního města Prahy.

Využíváme zpravodajství ČTK

Využíváme zpravodajství TASR
Využíváme agenturní zpravodajství TASR.