https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jakubkova-vikendovy-zakaz-nestaci-chci-kamiony-na-zeleznici
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jakubková: Víkendový zákaz nestačí, chci kamiony na železnici

21.9.2008 12:26 | PRAHA (Ekolist.cz)
Čerstvě navržený celoroční zákaz jízd kamionů o víkendech nestačí k tomu, aby na českých silnicích jezdilo méně kamionů. Nákladní dopravu ze silnic na železnici by měla přesunout veřejná logistická centra, kde by se zboží překládalo z automobilů na vagóny. Podle poslankyně Věry Jakubkové (Strana zelených) sice budování překladišť slibuje vládní prohlášení i předvolební program Zelených, ministerstvo dopravy ani koalice v této věci nic nedělá. Proto chce poslankyně do konce září předložit vlastní návrh.
 

Tisková konference poslankyně Věry Jakubkové
Miroslav Vyka, Věra Jakubková a Petr Šlégr na tiskové konferenci
Licence: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
Foto: Hugo Charvát/Ekolist.cz

Podle Věry Jakubkové je současná dohoda mezi ministrem životního prostředí a ministrem dopravy o celoročním omezení víkendové jízdy kamionů dobrou iniciativou. Ministerský návrh dnešním přijala vláda na počátku září, začínají práce na schválení novely zákona o silničním provozu. Zákaz by měl začít platit od 1. ledna 2009. Sama Jakubková předložila na počátku srpna vlastní novelu, která řeší víkendový provoz nákladních automobilů. „Svůj návrh stáhnou ve chvíli, kdy projde vládní návrh celým legislativním procesem,“ řekla novinářům poslankyně. Podle ní je vládní návrh jen gestem před sjezdem Strany zelených. Vláda zatím 10. září Jakubkové návrh odmítla s odůvodněním, že předkládá vlastní návrh.

Podle Věry Jakubkové však ani omezení nákladní dopravy na českých silnicích o víkendech neřeší hlavní problém, a to dostat dopravu co nejvíce na železnici. Podle ní jsou důležité především tři kroky, vybudování logistických center, modernizace železnice a srovnání poplatků za použití silniční a železniční cesty, buď tedy zlevnění na železnici nebo zvýšení mýta na silnicích. Právě návrh zákona o výstavbě logistických center chce Jakubková v nejbližší době předložit ve sněmovně. „Projednávala jsem jeho podporu s koaličními poslanci a dopravními odborníky všech stran,“ prohlásila Jakubková. Její návrh by se měl dostat do sněmovny do konce září. „S návrhem by měla spíš přijít vláda, ale ministerstvo dopravy nic nedělá. Jde mi o to vládu pošťouchnout,“ řekla Ekolistu.cz Jakubková. Podle ní marně dva roky čekala, až vláda začne plnit sliby koaliční dohody, a proto se rozhodla přijít s návrhem vlastním.

Návrh Věry Jakubové počítá s postupným vznikem šesti logistických center na Ostravsku a Brněnsku, ve Středních Čechách s napojením na Labe, ve Východních Čechách, zřejmě u Hradce Králové nebo Pardubic, na Českobudějovicku a také v Plzeňském kraji. Na tato překladní místa by přes den automobily svážely zboží z blízkého okolí. Přes noc by dálkové vlaky převezly náklad do dalších center, tak aby bylo ráno k dispozici k převozu na místo určení. Podle návrhu Věry Jakubkové by měly mít kamiony vezoucí zboží do překladních center právo jezdit i o víkendech. Centra by měla pomoci především stáhnout nákladní vnitrostátní dopravu ze silnic, nejvíce by prý mohli ulehčit při přepravě nákladů na vzdálenost 120 kilometrů a vyšší. „Nemáme žádný vytipovaný druh zboží, které by se po železnici mohlo především vozit. Ale například v Německu se vozí na dráze i zásobování pro místní supermarkety, včetně běžného denního zboží,“ řekl Ekolistu.cz spolupracovník Jakubkové Petr Šlégr, vedoucí dopravní sekce Strany zelených.

Podpora těmto centrům by mohla být v tom, že stát by financoval výstavbu napojení silnice na železniční, případně vodní cestu, nebo nabídl pozemek soukromé firmě, která by pak centrum vybudovala a provozovala. Překladiště by měli nabídnout také další připojené služby, jako jsou sklady nebo například balící služby. Případně by na výstavbu překladiště stát mohl poskytnout dotace. Centra, aby skutečně fungovala, musí být přístupná všem dopravcům, kteří o to projeví zájem. Náklady na vybudování jednoho centra by měla prý dosáhnout 0, 75 – 1 miliardu korun, podle nabízeného vybavení. „Což je cena srovnatelná s pár kilometry dálnice,“ řekl Mirek Vyka, člen dopravní sekce Strany zelených a spolupracovník Jakubkové při přípravě návrhu.

Problém s financováním výstavby je v tom, že v české legislativě není logistické centrum chápané jako dopravní stavba. „Veřejná logistická centra jsou samozřejmě prioritou, nejsou však dopravními stavbami jako silnice a železnice,“ řekl na konci loňského roku Ekolistu.cz tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Proto se také logistická centra neobjevila v seznamu téměř osmi set nejrůznějších dopravních staveb Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013 financované ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Poslanecký návrh počítá s tím, že by se stavby mohli financovat z jiných zdrojů. „Jedná se o Program na podporu multimodální dopravy, který je komplexní a může být doplněn Programem na podporu nemovitostí a infrastruktury, který spravuje ministerstvo průmyslu a o jehož prodloužení se má rozhodnout v září,“ vysvětlil Petr Šlégr.

Výstavba veřejných logistických center hraje klíčovou roli v podpoře kombinované dopravy, která by měla dostat dálkovou nákladní dopravu ze silnic na železnici. Veřejná překladiště byla jedním z hlavních bodů dopravní politiky ve volebním programu Strany zelených, dostala se také do vládního prohlášení i koaliční smlouvy. Ta slibovala vytvořit „program výstavby veřejných logistických center s veřejnou podporou“ s termínem plnění 31. 12. 2007.

Koncepci veřejných logistických center v České republice také připravuje Centrum dopravního výzkumu, výzkumná instituce v působnosti Ministerstva dopravy. Výzkumný projekt má navrhnout vlastní síť veřejných center a také další kroky, jako je forma vlastnictví, financování, spolupráce veřejného a soukromého sektoru nebo související legislativní opatření. Nicméně tento projekt má být ukončen až 31. 12. 2008.

Navzdory příslibu se od ministerstva dopravy nepodařilo získat odpovědi k tomuto tématu.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist