https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volby-do-ep-koalice-za-zajmy-moravy-ve-sjednocene-evrope-chce-zasadne-posilit-pravomoce-regionu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volby do EP: Koalice Za zájmy Moravy ve sjednocené Evropě chce zásadně posílit pravomoce regionů

2.6.2004 11:00 | PRAHA (EkoList)
Pod číslem 19 do Evropského parlamentu kandiduje koalice Hnutí samosprávné Moravy a Slezska a Moravské demokratické strany Za zájmy Moravy ve sjednocené Evropě, která za největší problém nutný řešit na úrovni EU považuje znečištěné ovzduší a vysoké emise skleníkových plynů. Jinak chce ale především důsledně prosazovat zájmy regionů.
 


Podrobné informace o volbách do Evropského parlamentu najdete zde
Co se týká životního prostředí v programu koalice pro EP, jedinou výraznější zmínkou je podpora obnovitelným zdrojům energie. Ty totiž šetří životní prostředí a pozvedají regionální ekonomiky.

Odpovědi koalice "Za zájmy Moravy ve sjednocené Evropě" na anketu EkoListu

Odpovědi nám zaslal Jiří Novotný, místopředseda Moravské demokratické strany a kandidát č. 5 na kandidátce koalice Za zájmy Moravy ve sjednocené Evropě

1. Který z problémů životního prostředí by se měl na úrovni Evropské unie přednostně řešit? Jaké kroky pro řešení tohoto problému chcete podniknout v Evropském parlamentu?

Jednoznačně největším problémem se jeví znečištění vzduchu, počítaje do této problematiky i skleníkové plyny. Řešení pomocí takzvaných čistých energií, jak se zdá, má ve většině států své limity, proto jsme za bezpečné použití jaderné energie. Možnost iniciativy na tomto poli pro EU vidíme například v podpoře výzkumu termojaderné fúze. Druhým závažným problémem, vlastně propleteným komplexem otázek, je rozmanitost druhů – užívání krajiny – šetrné zemědělství – vodní hospodářství. Máme za to, že v tomto ohledu byly cesty k úspěšné ochraně přírodního i lidského prostředí již nalezeny, zbývá jim dát zelenou politicky.

2. Má EU dál prosazovat Kjótský protokol jako základní strategii boje proti klimatickým změnám? Pokud ne, jaké nástroje ochrany klimatu má prosazovat?

Lepší strategie asi momentálně neexistuje. EU by měla důrazně trvat na dodržení protokolu a navíc připravovat návrhy dalších opatření. Právě silnější a provázanější EU jako politická a hospodářská velmoc bude mít lepší páky na prosazení ekologických plánů v globálním prostředí než dosud. EU se musí ubírat cestou progresivních výrob s co nejmenší energetickou náročností. Čím dřív s tímto trendem začne, tím spíše v něm dosáhne výrazné technologické převahy a tím spíše bude v dlouhodobé perspektivě konkurenceschopná.

3. Pro jaké konkrétní dopravní stavby na území ČR budete prosazovat financování z peněz EU (např. v rámci programu Transevropských dopravních sítí)? Bude mezi nimi kanál Dunaj - Odra - Labe?

Kanál Dunaj-Odra-Labe nemá naši podporu, protože jeho realizace by znamenala tak výrazné zásahy do krajiny, že ani případné (a pravděpodobně v předpokladech přemrštěné) zisky je nemohou nahradit. Z dalších dopravních sítí prosazujeme dobudování smysluplné a kvalitní dálniční sítě, měřeno nikoli počtem kilometrů, ale mírou sofistikovanosti propojení regionů (v tomto ohledu je nápadně diskriminována Morava). Dálnice jsou bohužel nutné zlo. Dále je třeba dobudovat a napojit naše vysokorychlostní železnice na evropskou síť, s ohledem na trendy v této oblasti.

4. Jaký postoj má EU zaujmout v otázkách liberalizace světového obchodu. Mají být multilaterální obchodní smlouvy nadřazeny dohodám o životním prostředí? Nebo to má být naopak? Má se o těchto věcech jednat pouze na půdě Světové obchodní organizace (WTO), nebo i v Organizaci spojených národů (OSN)?

Problematika OSN a WTO v této chvíli není v kompetenci EU; bude jí ve chvíli, kdy se posílená unie dohodne na skutečně společné bezpečnostní a zahraniční politice, což podporujeme. V snad blízké budoucnosti bude nutné řešit přednostně ekologické a až pak obchodní otázky na mezinárodní úrovni; to bude vynuceno nárůstem škod způsobených klimatickými změnami. Zda se hlavním fórem pro tyto otázky stane OSN, která potřebuje výraznou reformu, nebo WTO, jejíž poslání je ale v tomto ohledu kontroverzní, je prozatím nejasné. Silná EU má ale bezpochyby potenciál posunout věci kupředu.

5. Snahy členských států EU o ochranu životního prostředí na svém území narážejí na pravidla EU o volném pohybu zboží a služeb (viz např. spor mezi Evropskou komisí a Německem o zálohování nevratných obalů nebo spor mezi Evropskou komisí a Rakouskem o zákaz jízdy kamionů na určitých trasách). Považujete současnou právní úpravu této problematiky za uspokojivou, nebo by měla být posílena práva členských států na ochranu jejich životního prostředí, nebo by naopak měla být posílena zásada volného pohybu zboží a služeb na úkor práva států chránit životní prostředí na svém území?

Otázky řešené v acquis jsou nadřazeny legislativě členských států, takže v této oblasti může být spor jen o výklad toho, k čemu se členské státy zavázaly, a snaha o to, aby se lépe rozmýšlely, k čemu se zavazují, a dále, jak účinně řešit nastalé problémy. Jinak EU přijala princip subsidiarity, podle které by se měly problémy řešit na co nejnižší možné úrovni. Když odhlédneme od konkrétních otázek, prioritu by jistě měla mít iniciativně silnější ekologická snaha členských zemí. Tato problematika je při dobré vůli řešitelná i bez konfliktu se zásadou volného pohybu služeb a zboží. V konkrétních jednotlivostech se samozřejmě musí dojít k poznání, že ani sebelepší legislativa a smlouvy nemohou myslet na všechno – ale od toho máme rozvité evropské instituce a mezi nimi na čelném místě Evropský parlament, aby takové otázky, jako je například jednoznačná přednost ekologie před trhem, projednaly. No a zapomínat není možné ani na přetrvávající ochranářské a ojediněle až izolacionistické tendence některých státních administrativ, které jsou na vině za to, že se neposunuje rychleji vpřed více společných evropských politik.

6. Jste nakloněni tomu, aby o sporných ekologických otázkách bylo možné hlasovat v referendu na celoevropské úrovni?

O zákonu o referendu si prozatím necháváme zdát v samotné ČR, ne tak na evropské úrovni. Referendum jako nástroj přímé demokracie vnímáme v zásadě jako velmi kladný prvek politického systému. Vždy je ovšem třeba otevřeně a bez manipulací otevřít možnost k skutečně smysluplnému referendu. Čím kontroverznější a odbornější téma, tím větší riziko, že nad „názorem lidu“ převládnou názory lobbyistických skupin opřených o vlivná média. V měřítku Evropy by pak navíc záleželo na závažnosti tématu a jeho „lokaci“ – tj. nebylo by například korektní, aby dva nebo tři velmi početné národy, které mají například negativní vztah k jaderné energetice, zasáhly do svobody několika jiných národů, které se k ní stavějí pozitivně.

Vybrané pasáže z programu koalice Za zájmy Moravy ve sjednocené Evropě pro EU

V případě zvolení se europoslanci z koaliční kandidátky Za zájmy Moravy ve sjednocené Evropě zapojí do činnosti evropské parlamentní strany European Free Aliance (EFA), a budou se tak spolupodílet na prosazení evropského politického programu této strany. EFA chce především zásadně posílit pravomoci regionů. Z politického programu EFA, který na svých stránkách uvádí koalice Za zájmy Moravy, se životního prostředí týkají následující body:

- musí proběhnout reforma stávající zemědělské dotační politiky Evropské unie současně s navýšením finančních prostředků na rozvoj venkovských oblastí
- nutností jsou investice do obnovitelných zdrojů energií, které šetří životní prostředí a pozvedají regionální ekonomiky


reklama

 
Jan Stejskal

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist