Vědci nalezli zkamenělého ptáka, předchůdce dnešní drůbeže Video

29.3.2020 00:55 (ČTK)
Vědci nalezli zkamenělinu ptáka, jež by mohla nabídnout nový pohled na ranou evoluci současných ptáků; o dotyčném tvorovi se domnívají, že je předchůdcem dnešní drůbeže. Opeřenec před 66,7 miliony let, tedy v době, kdy světu vládli dinosauři, obýval pobřežní oblasti dnešní Belgie. Vědci mu přezdívají "zázračné kuře" pro jeho zobák, jenž se podobá tomu kuřecímu, píše agentura Reuters.

Lebka ptáka nazvaného asteriornis maastrichtensis.

Fosílie ptáka, nazvaného asteriornis maastrichtensis, na první pohled vypadala spíš jako několik zlomených kostí končetin čouhajících z malého kamene.

"Když jsme kámen prohlédli pod tomografem, abychom si těch několik zlomených kostí lépe prohlédli, z počítačové obrazovky na nás koukala téměř kompletní lebka," popisuje překvapivý nález paleontolog Daniel Field. Jeho tým o objevu publikoval článek v odborném časopise Nature. Lebka sdílí některé znaky s dnešními ptáky jako jsou kuřata, krocani, křepelky, bažanti nebo kachny, husy a labutě.

Ptáci se vyvinuli z malých opeřených dinosaurů zhruba před 150 miliony let. Mnoho z prvních ptáků po svých plazích předcích zdědilo některé znaky, jako například zuby, ty však vymizely po dopadu meteoritu před zhruba 66 miliony let. Katastrofa zapříčinila masivní vymírání, ze zemského povrchu tehdy zmizely až tři čtvrtiny všech druhů fauny i flory.

Podle současných odhadů se společný předek všech 11.000 dnes žijících ptačích druhů objevil zhruba před 100 až 70 miliony lety. Dosud nejstarší nalezená zkamenělina anatomicky současného ptáka byla z doby před 66,5 miliony lety.

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

TOPlist TOPlist