https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ceska-republika-chce-zlepsit-klima.uzavrena-prvni-dohoda-o-zvysovani-energeticke-efektivity-mezi-mpo-a-cd-cargo
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MPO ČR: Česká republika chce zlepšit klima. Uzavřena první dohoda o zvyšování energetické efektivity - mezi MPO a ČD Cargo

9. července 2020 | MPO ČR
Zvyšovat energetickou účinnost a spotřebovávat méně energie na přepravu. Nový společensky odpovědný závazek firmy ČD Cargo. Podnik ho stvrdil podpisem dohody o zvyšování energetické účinnosti s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO). Česká republika tak naplňuje povinnost uloženou evropskou směrnicí 2012/27/EU, která říká, že se v letech 2021 až 2030 musí každý rok uspořit 0,8 % z konečné spotřeby energie. Cílem je zlepšit klima i prostředí, v kterém žijeme.

ČD Cargo proto, aby zajistilo energeticky účinnější přepravu, postupně obměňuje vozový park. Místo vozidel se ztrátovou odporovou regulací pořizuje nové lokomotivy s polovodičovou bezztrátovou regulací výkonu, které umožňují využívat i rekuperační brždění a odebírat pouze činné složky proudu. Firma modernizuje motorové lokomotivy, zlepšuje technické i environmentální parametry. Připravuje se také na využití dvou-zdrojových hybridních lokomotiv, které v budoucnu přinesou plně bezemisní provoz. Prostřednictvím měření a hodnocení trakční spotřeby každého jednotlivého vlaku ČD Cargo vede a dále bude motivovat strojvedoucí k energeticky úsporné jízdě. Postupná obměna vozidlového parku se týká také nákladních vozů, kdy se pořizují vozy s nižšími jízdními odpory a menší hlučností.

„Úspory energie jsou nejefektivnější cestou, jak prosazovat klimatické zájmy. V praxi to mimo jiné znamená využívat energeticky účinné zdroje. Vedeme k tomu i ostatní, dobrovolné Strategické prohlášení (dohodu) k energetické efektivitě mohou uzavřít všechny firmy, kterým není lhostejné životní prostředí a udržitelný rozvoj,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček a dodává: „ČD Cargo je první „vlaštovkou“, jde příkladem, ke kterému se, věřím, brzy přidají i další společnosti.“

Dohodu o energetické efektivitě podepsali vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Je tak zřejmé, že snižování spotřeby energie a zvyšování energetické účinnosti je společným zájmem státu, firem i subjektů, které poskytují služby v oblasti energetiky. To vše samozřejmě bez negativních dopadů na konečné spotřebitele.

„Oceňujeme, že MPO připravuje a podporuje legislativní změny, které souvisejí se zvyšováním energetické účinnosti v dopravě. Vítáme také závazek resortu prosazovat motivační programy na snižování energetické náročnosti přepravy a zvyšování podílu bezemisní elektrické trakce,“ říká předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik a dodává: „Zvýšení energetické účinnosti naší nákladní přepravy, snížení uhlíkové stopy a snížení emisní náročnosti přitom vnímáme nejen jako společensky odpovědné, ale jako naprosto nezbytné s ohledem na budoucí generace.“

„Dohody mohou samozřejmě uzavírat další subjekty, a to prakticky ihned. Stačí seznámit se s její vzorovou podobou na webu www.mpo.cz a obrátit se na náš resort s představou, v jaké podobě by ji společnost chtěla uzavřít. Po shodě nad konkrétním zněním může být uzavřena takřka obratem,“ uzavírá náměstek ministra průmyslu a obchodu pro energetiku René Neděla.

O tom, jak bude ČR energetické efektivity dosahovat v praxi, chce MPO informovat vládu.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Čížek

Jaroslav Čížek

17.7.2020 13:14
Ale pane ministře, kdy už konečně pochopíte, že tohle není brzda, ale plynový pedál? Dokud nevyvrátíte Khazzoom-Brookesův postulát (https://en.wikipedia.org/wiki/Khazzoom%E2%80%93Brookes_postulate )a Garrettův vztah (https://en.wikipedia.org/wiki/Garrett_relation ), tak se podepisujete pod stejné nesmysly, jako že je možné dopravit lidi na Proximu Centauri za méně než 4 roky, navzdory Einsteinovi.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist