Sequens a Polanecký: Stručné zásadní výhrady k návrhu lex Dukovany
1. Návrh poskytuje neoprávněnou konkurenční výhodu investorům do jaderných zdrojů ve srovnání s investory do ostatních zdrojů elektřiny, například obnovitelných, kteří o podporu soutěží, nebo plynových elektráren, a to po dobu 30 let s možností opakovaného prodlužování vždy o 10 let až do konce životnosti reaktoru. Viz účel smlouvy v § 3 „zajištění podpory příjmů oprávněného investora nízkouhlíkové výrobny během provozní fáze nízkouhlíkové výrobny s cílem dosáhnout návratnosti investic vynaložených tímto investorem“ a další.
2. Zákon by měl dopad na budoucí míru zadlužení případně i ratingové hodnocení úvěrové spolehlivosti České republiky. V § 4 definuje poskytnutí výhodné, po dobu stavby navíc bezúročné státní půjčky pro investory do výstavby jaderných elektráren bez omezení, která v případě každého uvažovaného reaktoru bude ve výši cca dvou set miliard korun i v případě limitování do výše 75 % investice ve smlouvě mezi státem a investorem.
3. Návrh zákona upravuje jen velmi málo obsahových parametrů finanční podpory. Přesouvá jádro právní úpravy do soukromoprávních smluv o výkupu elektřiny a tak znemožňuje zákonodárné moci ovlivnit např. výslednou výši a dobu trvání podpory. Po schválení zákona již nebude možné jakkoli ovlivnit další postup vlády. I v případě stanovení smluvně garantované „realizační“ ceny vykupované elektřiny závisí zcela na dohodě investora a vlády, zákon nestanoví žádná pravidla ani strop pro tuto cenu, ani podrobnější pravidla pro přezkum její přiměřenosti.
Veřejná podpora pro jadernou energetiku se tak dostává mimo kontrolní mechanismy veřejné správy a výkonu státní moci. Důvodová zpráva k zákonu pak obsahu řadu chybných informací o možných nákladech nových projektů jaderných elektráren a dopadech do ceny elektřiny, které někdy výrazně podhodnocuje a zkresluje tak reálnou situaci ve prospěch přijetí vládního návrhu zákona.
4. Zákon neřeší situace v případě prodražení projektu, které je v případě výstavby jaderných elektráren obvyklým jevem. Z paragrafů 3, 4 a 5, které upravují podporu pro investora formou výhodné půjčky a garantované výkupní ceny vyrobené elektřiny není zřejmé, zda se při prodražení projektu budou měnit parametry smluv, případně navyšovat půjčky. Toto by měla řešit smlouva s investorem o dodávce na klíč s pevnou cenou, která by zaručila, že případné prodražení projektu bude řešeno mezi investorem a dodavateli, ale nikoliv na úkor daňových poplatníků a spotřebitelů elektřiny skrze garantovanou cenu. Podpora za strany státu by se v tomto případě nenavyšovala nad rámec smlouvy uzavřené mezi státem a investorem.
5. Nárok na podporu formou výhodné půjčky a garantované výkupní ceny vyrobené elektřiny neobsahuje podmínku, že investor musí minimalizovat riziko prodlužování harmonogramu spojené s projekty, které jsou první svého druhu. Což by řešil požadavek vyžadovat jako podmínku podpory dle zákona jen funkční referenční projekt. To by značně eliminovalo situaci, do které se dostávají investoři v Evropě - projekty reaktoru EPR ve francouzské Flamanville nebo ve finské Olkiluoto již dnes dosahují délky stavby 15 respektive 16 let, ale zpoždění mají i projekty ve Velké Británii, v USA, v Maďarsku, na Slovensku a jinde. Zejména by to pak snížilo riziko pro veřejné finance.
6. Nárok na podporu formou výhodné půjčky a garantované výkupní ceny vyrobené elektřiny se v návrhu zákona vztahuje také na využití dodávek od geopoliticky kontroverzních dodavatelů. Již v zákoně by mělo být definováno, jaký typ projektů bude ze štědré veřejné podpory vyloučen. I Bezpečnostní informační služba ve své Výroční zprávě za rok 2019 varuje: „Nejvýraznějším rizikem byla možná účast problematických subjektů majících schopnost i motivaci zneužít svého postavení v projektu k dosažení vlastních partikulárních zájmů nebo uskutečnění cílů třetí strany, například cizí moci, a to v rozporu se zájmy České republiky. … Hrozby mohou v těchto případech vznikat rovněž pokračováním závislosti na dodavateli i po dokončení projektu se všemi typickými důsledky (vendor lock in).“
7. Návrh zákona nijak neupravuje transparentnost uzavírání smluv o podpoře nového jaderného zdroje – není dána povinnost Ministerstva průmyslu a obchodu ani vlády o tomto postupu informovat jak zákonodárce, tak veřejnost. Nejsou kladeny ani žádné nároky na vyjednávací proces, důraz na hospodárnost, audit či povinnost zpracování dopadových analýz.
8. Návrh zákona zcela jasně koliduje s pravidly státní podpory Evropské unie a není vůbec jisté, zda jednotlivé formy veřejné podpory budou notifikovány Evropskou komisí podle článku 107 Smlouvy o fungování Evropské unie. Důvodová zpráva k návrhu zákona odkazuje na rozsudek Tribunálu Soudního dvora EU T‑356/15 ve věci státní podpory britské jaderné elektrárny Hinkley Point C , kterou schválila Evropská komise. Jelikož však návrh zákona neuvádí žádné konkrétní ekonomické parametry projektu nových jaderných reaktorů, a tedy ani parametry podpory, nelze návrh vyhodnotit z hledisek posuzovaných v případu Hinkley Point C.
Edvard Sequens pracuje pro Calla – Sdružení pro záchranu prostředí, Karel Polanecký pracuje pro Hnutí DUHA.
Přečtěte si také |
Edvard Sequens: Co se chystá kolem jaderné elektrárny Dukovany? Sledujme to bedlivěreklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (51)
Miroslav Vinkler
11.12.2020 09:12Jan Šimůnek
11.12.2020 09:19Lukáš Kašpárek
11.12.2020 11:41 Reaguje na Jan ŠimůnekKrejcar Stanislav
11.12.2020 11:47 Reaguje na Lukáš KašpárekJan Šimůnek
11.12.2020 12:53 Reaguje na Lukáš KašpárekJiří Svoboda
11.12.2020 15:41 Reaguje na Lukáš KašpárekKarel Ploranský
12.12.2020 19:23 Reaguje na Lukáš KašpárekTohle je tak dobrý vtip, že ho nikdo netrumfne.
Jiří Svoboda
11.12.2020 10:00Vladimír Wagner
11.12.2020 11:43Tento článek a boj najednou za jakousi "spravedlnost" je opravdu vrcholné farizejství až zhůvěřilost autorů. Úplným vrcholem je podivování se nad tím a kritika toho , že zákon o podpoře nízkoemisních Právě zmínění protijaderní aktivisté způsobili, že nemáme dostatek nízkoemisních zdrojů, které by nahradily ty fosilní (nyní uhelné). A budou tak i hlavními viníky toho, že se nepodaří rozumně dostatečně včas omezit emise CO2.
Vladimír Wagner
11.12.2020 11:46 Reaguje na Vladimír WagnerJan Šimůnek
11.12.2020 12:55 Reaguje na Vladimír WagnerJiří Daneš
11.12.2020 13:32 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
11.12.2020 18:13 Reaguje na Jiří DanešJiří Svoboda
13.12.2020 11:19 Reaguje na Jan ŠimůnekK5 V5
12.12.2020 18:12 Reaguje na Jiří Danešhttps://bg.copernicus.org/preprints/bg-2019-131/bg-2019-131.pdf
Při připočtení emisí na zkapalnění zemního plynu vychází dovoz z plynu USA emisně velmi špatně.
Také jsou zajímavé odhady nákladů na emise, kde srovnávají metan a oxid uhličitý :
($2,700 per ton for methane compared to $27 per ton for carbon dioxide when calculated with a 5% discount rate). Pak EU (Německem) prosazovaná cesta dovozu zemního plynu z Ruska je cestou urychlení GO. EU ale tyto emise nevidí, vždyť vznikají mimo její území.
Jiří Daneš
11.12.2020 13:36 Reaguje na Jan ŠimůnekRealita zde - https://www.osel.cz/6125-gasland-recenze-hororu-o-tezbe-zemniho-plynu.html
Je zajímavé, že místní lidoví rusáci vychvalují jádro horem dolem a na zelené kydají špínu ale když dojde na americkou konkurenci rusáckému plynu, tak jim jde vzteky od huby taková zelená ideologická pěna, že třeba jihočeské matky mohou jen tiše závidět.
Jan Šimůnek
12.12.2020 13:38 Reaguje naPavel Hanzl
12.12.2020 20:47 Reaguje na Jan ŠimůnekNavíc s nikým nic nevyjednáváme, ale plyn kupujeme normálně na burze v Rotterdamu. Zase 2x a zcela neomylně špatně.
Jan Šimůnek
13.12.2020 11:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.12.2020 09:29 Reaguje na Jan ŠimůnekCena na burze se skutečně nehýbe podle toho, jesli nějakíá zaprděná ČR něco potřebuje, nebo nepotřebuje.
A vývoj v USA vy nekomentujte, podle vašich názorů by byly už dávno v rozvalu a občanské válce.
Jan Šimůnek
12.12.2020 13:41 Reaguje naPavel Hanzl
12.12.2020 16:30 Reaguje na Jan ŠimůnekK5 V5
12.12.2020 18:51 Reaguje na Jan Šimůnekhttps://memza.cz/cz/velka-britanie-zakazala-tezbu-metodou-hydraulickeho-frakovani
Pavel Hanzl
12.12.2020 19:01 Reaguje na K5 V5Jan Šimůnek
13.12.2020 11:37 Reaguje na K5 V5Jan Šimůnek
14.12.2020 10:37 Reaguje naMiroslav Vinkler
11.12.2020 13:44Absolutní preference OZE a de facto přikázaný útlum jádra v rámci tupé zelené ideologie European Green Deal povede doslova k těžké sociální situaci domácností, které se nebudou stačit divit.
Tady bych se měl zastat lidí s reálným zeleným nazíráním na svět, kam se sám počítám. Tyhle hrůzy se skutečnou ekologií nemají nic společného a spíše směřují k vládě bruselských neomarxistů až fašistů.
Ještě s lítostí budeme vzpomínat na brexit uvědomělých Britů.
Jaroslav Studnička
11.12.2020 15:19 Reaguje na Miroslav VinklerJan Šimůnek
14.12.2020 10:43 Reaguje naPavel Hanzl
11.12.2020 16:43 Reaguje na Miroslav VinklerZatím jsou země s OZE v pohodě a elektrika se zdražuje jen v našem uhelnistánu.
Jan Šimůnek
11.12.2020 18:15 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
12.12.2020 19:12 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
13.12.2020 11:41 Reaguje na Pavel HanzlMMCH žádné za řeč stojící akumulátory nikde nevidím. Leda byste chtěl drasticky snížit spotřebu domácností (na úroveň nějaké ne moc vybavené rekreační chaty) a zcela zrušit jakýkoli elektřinu spotřebující průmysl. A topilo by se mrkví, a ne elektřinou, a svítilo svíčkami. To by se se stávajícími technicky možnými akumulátory snad zvládnout dalo.
Jan Šimůnek
12.12.2020 10:23 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
12.12.2020 19:07 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
16.12.2020 09:38 Reaguje na Miroslav VinklerTakhle se strašilo už před 10.lety, kdy se rozjížděly OZE (i náš fve tunel) a strašílci prorokovali odchod průmyslu z Evropy a celkový propad životní úrovně atd. atd. a dominanci Číny a jiných prasáků.
Co se ale stalo ve skutečnosti?
Velmi rychlý rozvoj OZE pomohl průmyslu i celkově ekonomice, EU je lídrem čistých technologií, které dnes přebírá (a kupuje) už celý svět.
Prostě to dopadlo přesně naopak, jak věštili soudruzi v Kremlu, což je zcela typické a dělo se to vždycky.
Břetislav Machaček
11.12.2020 19:46cesta, i kdyby měl být proud na příděl denně pár hodin a za cenu zlata.
Ten uhlíkový cíl splníme za každou cenu, i kdybychom se měli
v ekonomice propadnout na úroveň banánových republik. Důležité je
přece to, že nestoupla naši vinou moře ani o setinu milimetru a
že stoupla o metry díky jiným, není podstatné.
Pavel Hanzl
12.12.2020 19:13 Reaguje na Břetislav MachačekMilan G
12.12.2020 21:35To jenom dokazuje, že ti dva jsou jen obyčejní manipulátoři a mluvkové.
Jiří Svoboda
13.12.2020 11:24 Reaguje na Milan GMyslím, že to vědí a dali by vám za pravdu. Je to jejich placené povolání.
Milan G
14.12.2020 12:34 Reaguje na Jiří SvobodaMilan Vaněček
13.12.2020 20:09Na rozdíl od toho fotovoltaického, který by měl být zrušen (redukován) příští rok (nedovolená vysoká podpora, proti pravidlům EU=překompenzace, už jsme ji měli řešit letos)
ten jaderný nás bude zatěžovat minimálně 30 let, po 10 či 20 letech bezúročné dlouhotrvající výstavby.
V EU je známo, že NOVÉ jaderné elektrány budou vyrábět elektřinu za více než dvojnásobek současné tržní ceny (počítáno v cenách 2020).
Na druhou stranu, v roce 2020 je již cena vyráběné elektřiny v NOVÝCH velkých fotovoltaických a větrných elektránách v EU, třeba i v sousedním Německu, nejen na jihu (Španělsko, Portugalsko) na úrovni či výrazně pod úrovní současné tržní ceny elektřiny na burze v Lipsku.
Jan Šimůnek
14.12.2020 10:45 Reaguje na Milan VaněčekMilan Vaněček
14.12.2020 11:06 Reaguje na Jan Šimůnektak píši o cenách nových velkých FVE, postavených v EU, BEZ DOTACÍ. To je současná realita. Už Němci staví velkou FVE v Polsku BEZ DOTACÍ. Nám by jí taky postavili, ale vím, že některé české firmy to taky dokážou.