https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/danan-balcarova-uhli-jako-zdroj-energie-skonci-drive-nez-planuje-ministr-havlicek.diky-trhu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dana Balcarová: Uhlí jako zdroj energie skončí dříve, než plánuje ministr Havlíček. Díky trhu

19.10.2020
Hnědé uhlí, důl Nástup Tušimice.
Hnědé uhlí, důl Nástup Tušimice.
Foto | Martin Mach / Ekolist.cz
Zítra zasedne první skupina Uhelné komise, která by měla rozhodovat o ukončení spalování uhlí v České republice. Jednání však proběhne bez znalosti podkladů a souvisejících analýz. Členové komise totiž obdrželi materiály až v pondělí 19. října v ranních hodinách. To je mimo jiné v rozporu se statutem Uhelné komise, podle kterého musí členové veškeré podklady obdržet minimálně deset dní před jednáním. Podklady také nejsou dostatečně obsáhlé na to, aby na jejich základě mohla Uhelná komise rozhodnutí o strategii ukončování uhlí učinit.
 

Zítřejšího zasedání Uhelné komise se také zúčastním, protože Piráti chtějí být součástí debat o budoucnosti energetiky v ČR. Už nyní je ale zcela zřejmé, že o konci uhlí v ČR nebude moct být rozhodnuto zítra kompetentně. U Ministerstva životního prostředí se včera sešli představitelé ekologických organizací a studenti z hnutí Fridays For Future, aby v poklidném nočním protestu varovali před učiněním tak zásadního rozhodnutí bez dostatečných podkladů.

Podle ministr Havlíčka je Česká republika schopna od uhlí odstoupit až od roku 2038. Z hlediska ochrany klimatu je to ale velice pozdě. Shodují se na tom i vědci a další odborníci z řad neziskových organizací. Tento návrh dostatečně nepodporuje obnovitelné zdroje energie. Podklady, které členové Uhelné komise obdrželi, potenciál obnovitelných zdrojů dokonce značně podceňují, a naopak podporují zemní plyn. Vzhledem k tomu, že cena energie vyprodukované spalováním uhlí bude stoupat, lze očekávat, že uhlí jako zdroj skončí ještě dřív, než plánuje ministr průmyslu.

Bohužel, Uhelná komise zatím neřeší kompenzační mechanismus pro provozovatele a uhelné regiony, rozvoj pracovních příležitostí a transformaci energetiky, což je pro konec uhlí zcela zásadní. Ohromné kompenzační příležitosti nabízí evropský Fond pro spravedlivou transformaci a Modernizační fond. S Piráty tento program pečlivě sledujeme a jsme připraveni reagovat na jakékoliv pochybení v oblasti transparence a efektivního čerpání.


reklama

 
foto - Balcarová Dana
Dana Balcarová
Autorka je předsedkyně sněmovního Výboru pro životní prostředí a členka Pirátů.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (54)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

19.10.2020 14:19
V titulku je pravděpodobně chyba. Uhlí neskončí dříve kvůli trhu, ale maximálně tak kvůli netržním opatřením typu platby za emisní povolenky a podobně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2020 14:24 Reaguje na Richard Vacek
Omyl. Uhlí je v současnosti už nejdražší energie, proč asi Amíci hromadně přechází na paroplyn a OZE? Z finančních důvodů.
Emisní povolenka je jen nepatrná kompenzace za gigantické škody, které uhláky vytváří.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.10.2020 14:26 Reaguje na Pavel Hanzl
:-), :-), :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.10.2020 17:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Emisní povolenky jsou jen vývar pro bezcenné parazity.

Pokud zrušíte dotace a restrikce, vyjde nejlevněji voda (té máme malý potenciál a ještě ekologové ječí jak Viktorka u splavu, když se má stavět nějaká přehrada), potom jádro a pak uhlí.
"Výhodné" ceny OZE a podobných nesmyslů jsou jen výsledkem křivení trhu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.10.2020 17:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Tou vodou bych si příliš jist nebyl.
Provoz je "skoro zadarmo", počáteční investice je ale šílená, závislost na srážkách poněkud zpochybňuje dlouhodobý výhled.
Odpovědět

Jan Šimůnek

20.10.2020 17:20 Reaguje na Viktor Šedivý
Ony se většinou nestaví jen kvůli elektřině. Ta je tam "přilepena" na vodárenství, závlahy, rekreační aktivity, ochranu před povodněmi apod.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.10.2020 13:59 Reaguje na Richard Vacek
Počkejte pane Vacku, vy považujete za správný takový trh, kde se neplatí za způsobené škody? Já myslím, že jen trh podle pravidel, kde se za způsobené škody adekvátně platí, je správný a může fungovat ve prospěch společnosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2020 14:21
Jak může zasedat komise "bez znalosti podkladů a souvisejících analýz"??? Co oproboha celý rok dělali? Vždyť ta komise je ustnovena už od podzimu loňského roku!! To jsou tam všichni úplně blbí??
Začít s utlumováním v roce 29 je taky nesmysl, to budou uhláky dávno v bankrotu. Pokud to nebude stát dotovat z programu pro OZE, jak je u nás zvykem. A lidi budou štváni proti solárním baronům. Jsme prostě země naopak.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.10.2020 14:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Článek je vydán ex post a nebo paní Balcarová zaspala. Zpráva, že by se mělo zítra rozhodnout byla dementována.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2020 15:12 Reaguje na Jaroslav Studnička
No a co? Tak rozhodnou zítra, nebo za týden, nebo za měsíc, nebo za rok? Ta stejná banda není schopna vyprodukovat nic jinýho.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.10.2020 15:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Koho byste si tam představoval :-)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2020 15:27 Reaguje na Jaroslav Studnička
Lidi, kteří vidí dál, než na den odchodu do důchodu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.10.2020 15:46 Reaguje na Pavel Hanzl
No, to jsme se toho dozvěděli.
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

19.10.2020 16:32 Reaguje na Jaroslav Studnička
O paní Balcarové si může udělat úsudek každý svůj - to není trestné. Pravdou je, že je pravděpodobně nereálné aby v politice na rozhodných místech byli vůdci lidé jež problému a fungování resortu opravdu rozumněli. Politika je svinstvo jež lidé tolerují, a umožnují. Uhlí zde bylo využíváno století, před ním , používal člověk dřevo v krbech a ohništích. Když se podíváte na rozměry místností na hradech a zámcích tak musíte uznat, že předci museli být více než otužilý a odolní rozmarům přírody. Než dnešní populace. Souhlasím s ukončením používání uhlí jako topného media. Souhlasím i s ukončením ropných produktů. Čím ale tyto komodity nepostradatelné pro život člověka nahradit ? Zemní plyn je doprovodné medium ropy. Elektrofikace zatímních kapacit ani s pomocí větru a slunce není relevantní jistotou. U vodíkových článků, se zatím řeší jejich bzpečnost a snadnější dosažení požadovaného výkonu. Těch otázek a problémů je zatím více než dost.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.10.2020 17:14 Reaguje na Krejcar Stanislav
Piráty rozhodně nevolím a volit nikdy nebudu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2020 22:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Co po mě chcete? V té komisi mají zasedat především lidé, kteří nemají v hlavách nas.áno a ví, co se na světě děje, kteří nejsou přesvědčeni, že celý svět je blbý, jen ropák je letadlo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

20.10.2020 07:53 Reaguje na Pavel Hanzl
To mluvíte o sobě?
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.10.2020 17:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Bohužel, nikdo neví, komu a kdy z bruselských psychopatů štrngne v bedně a vymyslí nějakou číčovinu, která veškeré logické úvahy postaví na hlavu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

19.10.2020 14:42
Odborníci z neziskových organizací. Tak to jo, paní Balcarová, to je výhra.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.10.2020 15:03 Reaguje na pavel peregrin
To je takový obrázek toho, jak si představují Piráti vedení ČR.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2020 15:10 Reaguje na Jaroslav Studnička
Proti tomu, co tam máme dnes, je to pořád nebe a dudy.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

19.10.2020 16:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Zatím mě tedy p. Balcarová utvrzuje v tom, že žije v blahé nevědomosti, a překvapuje mě její šíře záběru, od uhlí až k zemědělství.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

19.10.2020 16:59 Reaguje na pavel peregrin
Piráti spolupracují se zelenými, takže není nic divného, když čerpají ze stejné studnice moudrosti a dospívají ke stejným závěrům.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

19.10.2020 18:25 Reaguje na Richard Vacek
"Piráti spolupracují se zelenými", tak to je horší, než koronavirus.-
Odpovědět

Jan Šimůnek

20.10.2020 17:21 Reaguje na Jiří Daneš
Proto nevolit.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.10.2020 17:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Souhlasím, ale obávám se, že v opačném gardu než jak jste to myslel.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

19.10.2020 17:34
Uhelné doly a elektrárny je potřeba dobře zakonzervovat, aby bylo možné rychle obnovit jejich provoz, až dojde ke klimatické katastrofě a globálnímu ochlazení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2020 22:27 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Až to budu natírat příště, to tu naminko už dlouho nebudete.

Momentální emise CO2 dokázaly oddálit nástup další doby ledové řádově o 30 - 60 tisíc let.
Ovšem není všem dnům konec a 40 miliard tun CO2 každoročně emitovaných do atmosféry už začíná dělat divy.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

20.10.2020 22:56 Reaguje na Jaroslav Štemberk
A kdy k tomu dojde?
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.10.2020 08:39 Reaguje na Petr Eliáš
EU se může zhroutit, společně s hoaxem o antropogenní změně klimatu, velice rychle.
Nástupu nové doby ledové se mohou dočkat už někteří zde diskutující. Současná doba meziledová totiž dost přesluhuje, a i to oteplení v posledních desetiletích (stejné bývalo na konci každé meziledové doby) může být nikoli antropogenní, ale předzvěstí konce teplého období.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

19.10.2020 19:33
Budeme se přivazovat ke komínům uhelných elektráren, aby nám je neziskovky nezbouraly?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2020 22:28 Reaguje na Karel Tejkal
Vsadím gatě, že NIKDO!!! Na fyzický protest je ropák příliš zbabělý.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

19.10.2020 22:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebo to také může být tím, že ropáci (jak je nazýváte) mají v hlavě více rozumu než ekoaktivisté, kteří se (ovšem velmi odvážně) přivazovali ke kůrovcovým smrkům.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2020 07:49 Reaguje na Karel Tejkal
Ropáci rozhodně víc rozumu nemají, protože to jsou prakticky stejní lidé, kteří volí Babiše a Zemana, nenávidí EU a vidí se zase mimo Evropu, což znamená pod Ruskem. Ale ani tohle neví.
Prostě jsou to lidé zblblí ruskou propagandou a ta je cílená právě na hlupáky, protože chytré zblbnout je problém (ne, že by to nešlo) a hlavně hlupáků je v populaci nejvíce (jak říká sám jejich parapresident).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

20.10.2020 07:54 Reaguje na Pavel Hanzl
V porovnání s vámi...
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.10.2020 08:44 Reaguje na Pavel Hanzl
"Ropáci" jsou, na rozdíl od ekologů, jednak obecně slušní, jednak zpravidla pracují a za tu práci nesou odpovědnost (nejen právní, ale i morální). Tohle jsou dvě překážky, které jim brání jednat stejně, jako lidé, kteří nepracují a nemají žádný pocit odpovědnosti, jen si chtějí "zařádit" na nějaké demonstraci.

"Ropáci" vyjdou do ulic asi až za podobné situace, jaká zde nastala v listopadu 1989. Pak ovšem nastane mazec, protože se sametem jsou zcela jednoznačně špatné zkušenosti.
Odpovědět
va

vaber

20.10.2020 09:19
čím se uhlí nahradí Balcarová neví, dokáže jen omílat co někde slyšela, obnovitelné zdroje, ale jak to prakticky udělat, to nemá naprosto žádnou představu
někdy si říkám, škoda, že v dnešní situaci nevládnou Piráti, smetlo by je to někam, kde mají být , na smetiště
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2020 10:30 Reaguje na vaber
Stačí se přece podívat do zemí, kde to už dávno funguje a jsou už bez uhlí úplně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

20.10.2020 17:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže ty žijí z elektřiny od těch, kdo uhlí nezrušili, případně od těch, kdo nezrušili jádro. Němci by byli bez našich a polských uhelných a našich a francouzských jaderných elektráren totálně v loji.
Odpovědět
va

vaber

21.10.2020 08:46 Reaguje na Pavel Hanzl
nefunguje to v žádné zemi ,jen některé země mají mimořádně vhodné podmínky pro obnovizelné zdroje , takových zemí je minimum
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2020 21:25 Reaguje na vaber
Jistě. Těch 50% energie je jen nalhané od ekologistů, ve skutečnosti celý Sever Evropy svítí svíčkama. Voni sou hlava....
Odpovědět
JB

Jarmila Bělohlavová

20.10.2020 14:42
Členové této vlády neplánují, jen střílí od boku - viz např. rozpočet
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.10.2020 18:33
Pokud se dožiju zcela bezuhelné energetiky, včetně teplárenství či
hutnictví, tak tu paní snad budu dokonce volit. Jinak je zcela mimo
jako většina snílků. Myslím, že i ten termín 2038 je příliš ambiciózní,
pokud nebude vynalezen převratný zdroj energie. Stávající zdroje
ze slunce i větru bohužel nejsou schopny spolehlivě pokrýt poptávku
vždy a možnost akumulace bude vždy omezena kapacitou i realizací.
Mnohé typy jsou pouze ve snech nadšenců a chybí i praktické odzkoušení. Upínat se tak pouze k tomu je poněkud předčasné. Nahradit uhlí plynem
je poněkud alibistické, protože jeho spalování produkuje CO2 rovněž a
závislost na dovozovém zdroji energie je poněkud krátkozraké. Ony
ty regulace trhu s palivy a energiemi se poněkud minou účinkem,
pokud dojde ke kolapsu energetiky a teplárenství díky té regulací.
Nastane časem tlak ty regulace zrušit a jít cestou trhu, protože
regulace jsou přítěží pro konkurenceschopnost průmyslu. Cesta k
Evropě bez uhlíku je pouhý úlet a není plně realizovatelný bez
rapidního snížení životní úrovně obyvatel a poklesu hospodářství.
Bohužel už to stálo mnoho peněz, bude ještě stát a přitom bez toho,
že se podaří zastavit oteplování. Lehce zbrzdit budiž, ale zbytek
světa to za nás všechno dožene a Evropa bude periférií Asie.
Odpovědět
Jaroslav Čížek

Jaroslav Čížek

21.10.2020 01:02
Vážená paní poslankyně, 11.6.2019 na kulatém stole VŽP PSP jsem ve Vaší přítomnosti prohlásil, že podpora OZE je zločinem zejména na na Africe, 14 dnů potom, konkrétně 28.6. jsem Vám posla mail s několika články o tom, jak vypadá taková těžba surovin pro OZE v Africe, jak je při ní zneužívána dětská práce, jak vypadá tamní krajina a připojil poznámku "Nemáte pocit, alespoň malý a někde v koutku duše, že by se spíše mělo říkat nečistá mobilita, čistá Evropa pro nás na úkor celé planety a všech ostatních, atd. atd.?" Týden nato jsem dostal poděkování od Vaší asistentky za zaslání dokumentů a ujištění, že Vám je předá. Dne 13. února a 5. března letošního roku jste při projednávání písemné interpelace na premiéra ve věci energetické bezpečnosti, mohla slyšet hodinovou řeč kolegy Zahradníka, kde na spoustě čísel, která jsem osobně připravoval, dokumentoval, co jsou OZE za nesmysl a jakým jsou ve skutečnosti bezpečnostním rizikem. Dne 8. září jsem to zopakoval na dalším sněmovním semináři k podpoře OZE a jsem nucen to zopakovat znovu. OZE jsou zločinem na přírodě, který podporujete, protože na něj nekoukáte z okna. Dovolím si Vám a všem podobně smýšlejícím doporučit přečtení článku v Týdeníku HROT který se jmenuje "Esej: Špinavá čistá energie" a má velmi výstižný podtitul "Uspěchaný a divoký přechod od fosilních paliv k obnovitelným zdrojům může způsobit další kolonizaci třetího světa i obrovské ekologické problémy." Prosím, čtěte velmi pozorně a intenzivně nad tím přemýšlejte, ať příště pro tyto zločiny nás bohatých na těch chudých, kteří nestojí přímo pod našimi okny, znovu nehorujete. Najdete jej zde: https://www.tydenikhrot.cz/clanek/esej-spinava-cista-energie. A také doufám, že až budete projednávat na VŽP tento dokument "SDĚLENÍ KOMISE EVROPSKÉMU PARLAMENTU, RADĚ, EVROPSKÉMU HOSPODÁŘSKÉMU A SOCIÁLNÍMU VÝBORU A VÝBORU REGIONŮ, č. COM(2020) 474 final ze 3.9.2020 "Odolnost proti nedostatku kritických surovin: zmapování cesty k lepšímu zabezpečení a udržitelnosti" tak vyzvete ostatní členy výboru k jeho podpoře, abychom si my Evropané konečně tu "čistou" energii zajistili skutečně na své náklady a pokud se kvůli tomu má devastovat životní prostředí, tak abychom tak činili pouze doma. Jelikož je tam jako strategická surovina uvedeno i černé uhlí, tak předpokládám, že podpoříte i jeho domácí těžbu, např. v Beskydech, stejně jako třeba zlata v Jílovém.
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.10.2020 08:49 Reaguje na Jaroslav Čížek
Lidem, jako je tahle paní, naprosto nevadí statisíce zemřelých ročně na malárii (jen v zemích, do nichž se vrátila po jimi prosazeném, zákazu DDT), ani tisíce až desetitisíce dětí, které každoročně oslepnou, a poté i zemřou kvůli tomu, že vyřvali zákaz "zlaté rýže", která by tomuto holokaustu zabránila. Na prosazování ekologických zrůdností musí být patřičná povaha, se kterou nějaká logika, nebo poukazování na utrpení lidí nijak nehne.
Odpovědět
KP

Karel Potoček

21.10.2020 06:28
Jako nevěřicí Tomáš,bych rád zhlédl (někde) experiment dle paní autorky. Elektřina a topení,výroba spotřebního zboží a potravin - jen z OZE. A jako třešničku ekonomický rozbor bez dotací. Pak souhlasím!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2020 08:39 Reaguje na Karel Potoček
Tohle je samozřejmě x krát zpracované a spočítané, jenže za tím stojí gigantická práce a hodně peněz, tj. dotací.
Ale nejlepší jsou ti, teří vše kritizují, nedělají nic a giga dotace (které kritizují nejvíc) dávají do zkorumpovaného byznysu s biopalivy. Ti se budou divit, kolik je bude stát energie z uhláku, který se bez dotací neobejde. Už dnes se asi dotuje výrazně, ale nikdo to nechce uveřejnit, ani ta uhelná komise.
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.10.2020 08:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, je to založeno na tom, že se do "těch správných" kapes dostane šílené množství peněz, takže dotyčným ani nebude moc vadit následné zhroucení ekonomiky a hyperinflace, jaká byla např. po první světové válce v Německu (důsledky známe).

"Uhlák" žádnou dotaci nepotřebuje, potřebuje jen ochranu před zrůdami, ohánějícími se "ekologií".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2020 15:04 Reaguje na Jan Šimůnek
Kolik se dotují naše uhláky nikdo neví, asi to bude skudečně giga mega, jinak by to uveřejnili. Jen, co uniklo o OKD, tak to byly miliardy.
Soláry ale mají problém. Dostaly se s cenou tak dolů, že se to nevyplatí provozovat. To je nebezpečný vývoj, to by se mohlo podělat celý. Normální státy to řeší tak, že dotují cenu do nějaké výšky (daleko nižší než u nás stojí uhlák), aby se to vůbec vyrentovalo. Kecy o šílených penězích jesou jen ropácká fantasmagorie.
Možná by bylo dobré zrušit sérii uhláků, aby nebylo na trhu elektřiny tolik a ceny by šly solidně nahoru.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.10.2020 18:17 Reaguje na Pavel Hanzl
40 miliard ročně na podporu provozování OZE je oficiální číslo od státní správy.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

21.10.2020 10:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Fakt bomba. Dosud jsem netušil, že uhláky jsou dotované emisními povolenkami.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2020 15:05 Reaguje na Karel Tejkal
Jsou dotované ze státního rozpočtu, ty emise jsou náklad. To fakt nevíte?
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.10.2020 19:19
Předsedkyně sněmovního výboru není schopna odlišit tržní mechanismus od environmentalistické buzerace.
To není jen děsivé, to je hlavně smutný obrázek úpadku.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.10.2020 18:17 Reaguje na Viktor Šedivý
To jsou lidé, kteří by vůbec neměli být v parlamentu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist