https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/romann-andres-spor-o-stredoceskou-dalnici-d3-neni-soutez-petic-ale-hodnot
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Roman Andres: Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot

27.9.2020
Foto z výstavby D3 u Chotovin. Ilustrační snímek.
Foto z výstavby D3 u Chotovin. Ilustrační snímek.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | me / Wikimedia Commons
Dovolím si reagovat na „ODS spustila petici za dostavbu D3 ve středních Čechách“ ze dne 17. 9. 2020.
 

Spor o středočeskou dálnici D3 není souboj zájmových skupin podepsaných na peticích, jak staví problém Martin Kuba, lídr ODS do krajský voleb. Jde o konkurenci různých veřejných zájmů a hodnot: ekonomický zisk firem, tranzitní doprava, zdraví občanů, kvalitní voda a půda, soukromé vlastnictví, svoboda, obyvatelnost krajiny, kvalita životního prostředí, ekologická a ekonomická stabilita regionu. Je s podivem, že pro ODS v případě vidiny dálnice tyto pojmy nic neznamenají.

ODS už měla několikrát v minulosti příležitost vybudovat kvalitní dopravní infrastrukturu vč. sítě dálnic. Výsledek je tristní: promarněné miliardy z evropských dotací i státního rozpočtu, rozestavěné nepropojené úseky po celé republice v důsledku salámové výstavby, nekoncepčnost, tunelování, korupce. V roce 2011 prohlásil Andrej Babiš v rozhovoru pro Společnost pro rozvoj silniční dopravy 2011: „Jsem přesvědčen, že resort dopravy patřil v minulosti z hlediska korupce k nejvíce rozkrádaným resortům v ČR. V českém podnikatelském prostředí se o tom mluví dlouho a všichni to kupodivu považují za naprosto přirozené a normální. Resort dopravy, který pláče, že nemá peníze, byl, a možná i stále je tunelován.“

Není jasné, odkud vzal pan Kuba podklady pro tvrzení, že „jenom 424 lidí je z dotčených obcí […] V obcích, kterých se stavba dotýká, žije 47 000 lidí.“ To je čirá demagogie. Spor o středočeskou dálnici D3 ovšem není soutěž petic, ale hodnot: tranzit vs. region, beton vs. voda, developer vs. občan. Jaká je však šance úspěšně postavit 60 km nové dálnice s mosty a tunely ve složitém terénu, když si stát dosud neporadil s mnohem méně náročnými projekty, které mohou přinést úlevu mnohem dříve?

A proč volá pan Kuba na pomoc Jihočechy? Zapomněl snad, že z Prahy do Jihočeského kraje už jedna dálnice (D4) vede? Jejich zájem na stavbě megalomanských dopravních staveb je zřejmý – někteří členové jsou členy nejen Spolku pro výstavbu dálnice D3 a R4, ale i dalších podobných spolků, které prosazují výstavbu různých dopravních staveb. Problematickou povahu spolku ukazuje přehled minulosti některých jeho představitelů:

Václav Baštýř je bývalý poslanec za ODS. S dálnicí má mnohé zkušenosti: v roce 2010 spekulativně skoupil pozemky pod dálnicí D3, které následně prodal státu mnohonásobně dráž. K informacím o pozemcích měl přístup jako člen dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury.

Pavel Braha byl náměstkem na Ministerstvu dopravy, odkud odešel, když se ukázalo, že neoprávněně používá titul inženýr . Dále byl asistentem poslance Pavla Čiháka, který byl nucen opustit Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje kvůli podezření, že plánoval neprůhledné losovačky na opravy silnic s hejtmanem Davidem Rathem.

Marek Svoboda, ředitel a de facto vlastník Pragoprojektu, tedy firmy, která profituje z veřejných zakázek spojených s přípravou dálnice D3. Své významné dopravní zakázky si firma umí pohlídat, jak ukázala v roce 2010, kdy pro ŘSD připravovala výběrové řízení, jehož se následně sama účastnila. Svoboda během výstavby Pražského okruhu úkoloval díky plné moci od ŘSD i pracovníky státní organizace . Současná hejtmanka středočeského kraje Jermanová si nyní bezostyšně povolala Svobodu jako poradce pro urychlení výstavby středočeské D3 „ve veřejném zájmu“ (zde a zde).

Alternativa středočeské D3 si váží podpory svých příznivců-petentů, z nichž většina žije v předmětném území, nicméně současně nepřeceňujeme význam podpory jednotlivců vyjádřené pouhým podpisem petice. Kritika západní varianty středočeské D3 se v případě obcí a veřejnosti sjednocené pod peticí AD3 opírá o odbornou revizi projektu středočeské dálnice D3. Řešení AD3 0+, které prosazují, vychází z důkladné znalosti dotčeného území, o které jde a částečně o již existující projekty ŘSD.


reklama

 
foto - Andres Roman
Roman Andres
Autor je předseda spolku Alternativa středočeské D3.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

27.9.2020 05:32
Až na to, že lídr ODS do krajských voleb se jmenuje Martin Kupka, a je to jiný člověk, než Martin Kuba, máte s ostatním pravdu.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

27.9.2020 17:16 Reaguje na Katka Pazderů
Martin Kuba vede kandidátku ODS Jihočeského kraje (v blížících se volbách do krajských zastupitelstev).
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

27.9.2020 20:59 Reaguje na Majka Kletečková
to máte pravdu, ale jak to má čtenář vědět, když je článek o Středočeské D3 přes Posázaví?
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.9.2020 08:31
1. Je zde jistě faktor NIMBY, týkající se opravdu jen několika málo lidí, stavbou bezprostředně dotčených (budou jim vykoupeny pozemky a / nebo okolo nich ta dálnice půjde apod.).

2. Pak jsou zelení ideologové, kteří si přejí technologický návrat společnosti někam do středověku buď aniž by si uvědomovali, jakou tragédii by to pro naprostou většinu obyvatel v praxi znamenalo (nebo si to uvědomují a je jim to přinejmenším lhostejné).

3. A pak jsou normální lidé, pro něž je ta stavba jednoznačným přínosem.

A je mi jasné, že se autor děsí peticí a jiných podobných (třeba i nátlakových) akcí skupiny 3. protože ta je nejpočetnější a pokud o sobě dá řádně vědět, budou se politici bát jí nevyhovět.
Odpovědět
ig

27.9.2020 12:14
Odpůrcům D3 docházejí věcné argumenty a uchylují se k útokům ad hominem :D
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.9.2020 15:44
Je jasné, že každá trasa má své odpůrce i zastánce a věcně ten spor řešit nelze, bo každý má jiné priority ... přirozeně ... jakákoli dálnice pro krajinu a své blízké okolí není z hlediska životního prostředí žádná radost.

Vždy tedy půjde čistě o to, která skupina "vyhraje".

Mně v podobných případech vždy mrzí, že tyto stavy nejsou řešeny cestou přímé demokracie, tedy referendem. 2 trasy a nechť si lidé zvolí.

Jinak já od začátku tvrdím, že začít D3 byla blbost, bo se měla nejdřív dotáhnout D4 do Budějic. Ale jednak je jistě řada lidí, co si toto nemyslí a jednak už je to šumák, teď se ta D3 musí dostavět ... a D4 doufám taky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.9.2020 19:25 Reaguje na Svatá Prostoto
Zcela s vámi souhlasím a taky se podivuji nad tou "skoroduplicitou".
I zde (Bohumín) se mnoho lidí nemohlo smířit s dálnicí D 47(nyní D1), která navíc co do kvality dopadla přes Ostravu ostudně. I tu byli vykuci, kteří měli skoupeny pozemky pod ní i kolem ní s vyhlídkou na možné průmyslové zóny. Takže chápu názory obou táborů. Nyní mě spíš naštvalo zaříznutí obchvatu Skřečoně, D.Lutyně a Dětmarovic, kde tranzitní doprava jde středem obcí. Pokud se chtějí v Čechách hádat a nestavět, tak prosím přesuňte finance sem a my vám
poděkujeme. Na Ostravsku se nekecá, ale pracuje, teda pokud nám do
toho nekecá někdo odjinud.
Odpovědět
MH

Miroslav Hruška

29.9.2020 11:52
I na stavbě dálnice D3 v Jihočeském kraji, kde jsou podmínky rozhodně lepší došlo k několika problémům. Nejnovější problém, který vznikl při stavbě tunelu Pohůrka například posune dokončení Jihočeské D 3 o jeden rok a navýší cenu o sto milionů korun svědčí o nedokonalém projektování a průzkumu trasy D3. Ve Středočeském kraji, kde se ještě ani nekoplo ( a doufám že nekopne) už nyní se objevuje více problémů, například tunel u Hostěradic, kde je nutno změnit projekt a tím i provést novou EIA, odpočívka u Dunávic, která má zabrat 13 hektarů zemědělské půdy atd. Středočeská D3 má procházet poddolovaným územím, krajem žulových lomů, Neveklovskem, kde stále ještě hrozí nebezpečí nevybuchlé munice z II. světové války a Českou Sibiří, která je známa zejména problémy v zimě. Proto si myslím, že projekt D3 v tomto prostoru je nejhorší a nejdražší jaký mohl být schválen.
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.9.2020 16:50 Reaguje na Miroslav Hruška
geotechnická rizika "posázavského" úseku D3 jsou samozřejmě mnohem nižší než geotechnická rizika dvou "budějických" úseků. ale většina diskutérů zde tomu nerozumí ani zbla (i o Vás mám takové nepodložené podezření) a svou "pravdu" si určují podle toho, zda koreluje s jejich zájmy.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist