https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/danan-balcarova-vlada-neplni-cile-v-ochrane-prirody-a-krajiny-ktere-si-sama-stanovila.zaspala-i-v-reseni-sucha-ci-povodni
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dana Balcarová: Vláda neplní cíle v ochraně přírody a krajiny, které si sama stanovila. Zaspala i v řešení sucha či povodní

22.7.2020
Vláda v oblasti sucha zaspala.
Vláda v oblasti sucha zaspala.
Foto | Victor Ranedo / Ekolist.cz
Vláda dostatečně neplní své závazky u ochrany přírody a krajiny, obzvláště opomíjí řešení sucha a povodňových stavů. Potvrdil to dokument vyhodnocující státní politiku životního prostředí za léta 2012-2020, který se v pondělí projednával na vládě. Za Piráty na neuspokojivý stav dlouhodobě poukazujeme, jeho dopady totiž ponesou primárně občané České republiky. Představili jsme například vlastní plán Vodu řešíme teď, který pomáhá bojovat proti extrémním změnám klimatu.
 
Z vyhodnocení Státní politiky životního prostředí České republiky vyplynulo, že z třiceti stanovených cílů jich vláda za osm let naplnila pouze dvanáct. Mezi nimi navíc nebyl ani jeden z kategorie Ochrana přírody a krajiny. A to i přesto, že tato oblast obsahuje záměry, které by mohly napomoci se zvládáním sucha či povodňových stavů, jako je například obnova vodního režimu krajiny či zlepšení hospodaření se srážkovou vodou v sídelních útvarech.

Já se ptám, z jakého důvodu vláda tyto problémy opomíjí? A co udělá pro nápravu a kdy? Dokument uvádí, že se to bude řešit až v dalším plánu do roku 2030. To je ale zcela nedostatečné a neřeší to podstatu problému.

Není možné dále platit ekonomický růst devastací krajiny. Pro Piráty je její ochrana nedílnou součástí rozvoje České republiky. To prosazujeme v zákonech, na jednáních sněmovního Výboru pro životní prostředí i na komunální úrovni. Příkladem jsou pirátské aktivity na záchranu mokřadu Žabák v Lysé nad Labem, zorganizování semináře Zeleň jako účinná klimatizace sídel v Poslanecké sněmovně a naše legislativní kroky umožňující přírodě blízkou revitalizaci vodních toků či silnější ochranu biodiverzity v krajině.

Stát svou politikou oklešťuje veřejný zájem ochrany přírody. V pondělí prezentovaný dokument dokazuje, že vláda neplní v této oblasti svoje vlastní závazky, což si vybírá skrytou daň, kterou všichni platíme, jenom se v závěrečných účtech Ministerstva financí ČR nezobrazuje.


reklama

 
foto - Balcarová Dana
Dana Balcarová
Autorka je předsedkyně sněmovního Výboru pro životní prostředí a členka Pirátů.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (36)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

22.7.2020 07:51
Svatá pravda...
Odpovědět
va

vaber

22.7.2020 08:30
Piráti mají být spása této země? doufám že nebudou mít šanci nás zachraňovat
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.7.2020 08:43 Reaguje na vaber
Souhlasím s vámi. Ze začátku měli moje sympatie, ale pak se bohužel vyprofilovali někam zcela mimo...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.7.2020 08:49
Opět nic neřešící dokument z dílny opozice plnící svůj úkol okopávat vládě
kotníky.Jsem zvědav,jak by vše řešili okamžitě oni.Buďme realisty,vždyť
jakékoliv nápravy daného stavu jsou podmíněny financemi a projektovou
přípravou.Pokud někdo najde způsob jak vše urychlit,tak mu zatleskám.Jak
chcete například zachytit vodu v půdě bez organické hmoty,když budete dál
podporovat její odčerpávání do bioplynovek a spaloven organické hmoty?
Jak chcete budovat mokřady a malé nádrže,když se bude vlastník bránit
a vy mu to nesmíte vyvlastnit,či mu to nařídit?Jak chcete naopak rychle
vyvlastnit pozemky určené pro budování protipovodňové ochrany?Jak chcete
kompenzovat zničenou úrodu v místech rozlivu povodňových vod?Nějakým
výlevem kritiky to nezvládnete a máte tak možnost iniciovat v parlamentu
zákony k vyvlastnění,či náhradam výše uvedených pozemků a ztrát na úrodě.
Jsem zvědav které strany vás podpoří a jak dlouho se vše bude táhnout.
A vy pane Kašpárek jste si taky kopl,ale řešení nemáte taky.Řešením
není pouze negace,ale aktivní činnost směřující k daným opatřením.Kecy
jsou kecy a práce je práce.Takže čekám,kdy Piráti vystoupí v parlamentu
s opravdu konkrétním řešením a ne s pouhou nicneříkající kritikou.
Mudrováním se sucho a nebo povodeň nevyřeší.












gz vhodné humusu
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

22.7.2020 11:42 Reaguje na Břetislav Machaček
To není "dokument z dílny opozice" vy ignorante....

https://www.mzp.cz/cz/statni_politika_zivotniho_prostredi


Kolik koblih vám soudruh Babiš slíbil za šíření těchto slintů? Jediné kecy bez reálného základu tu plácáte vy.....
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.7.2020 20:08 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Piráti nejsou opoziční strana?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

23.7.2020 10:42 Reaguje na Jan Šimůnek
Jak to souvisí s "dokumentem z dílny opozice", když to není jejich dokument???
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.7.2020 20:51 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Pane,mne může urazit pouze inteligent a vy mne urazit
nemůžete,protože vaše příspěvky jsou pouze o pouhém
papouškování blábolů jiných.Pokud je toto jejich program a vy jejich stoupenec,tak potěš pánbůh.Volič Babiše nejsem a koblihama si mne nikdo nekoupí,ale musím se vlády zastat,
protože je v takové situaci,jakou by málokterá vláda ustála.
Piráti toho zatím moc neukázali a v Praze mimo změny názvů ulic nic podstatného.Přeji vám,aby v budoucnu splnili vše,
co si přejete a pokud né,tak pochopíte o čem jsem psal.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.7.2020 08:06 Reaguje na Břetislav Machaček
A ty změny názvů ulic jsou v podstatě k ničemu.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

23.7.2020 10:49 Reaguje na Břetislav Machaček
Já se vás nesnažím urazit. Já vám sděluji, že jste demagog a že lžete....

A s tím papouškováním se může akorát zasmát.... já si na rozdíl od jiných o tématech hodně studuji a mám vždy informace z vícero stran, které porovnávám a vyhodnocuji....

To máte pravdu... vláda je v situaci, kterou by málo která vláda ustála... a to tristní střet zájmů jak Babiše, tak například Tomana, nebo střet zájmů, který vytvořila Dostálová svou privatizací práva v případu chystání novely stavebního zákona.... jiné vlády, které by dělali takové prasárny by to fakt neustáli.....

Jó s Babišem je to jak se Zemanem.... toho taky nikdo nevolil, ale měl přes 50% hlasů.... zajímavé jak jsou voliči těchto zrůd takto schizofrenní.....
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.7.2020 11:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Nevím kde jste posledních několit let byl, ale většinu návrhů co opozice navrhne vláda zamítne a obratem je vydává za své a chválí se, jak skvěle pracuje. ;)
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

22.7.2020 12:55 Reaguje na Petr Eliáš
Ona ta Dana Balcarová, předsedkyně sněmovního Výboru pro životní prostředí a členka Pirátů, něco konkretního navrhla? A to myslíte vážně?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.7.2020 13:44 Reaguje na Jiří Daneš
Každý není tak velký ignorant jako Vy. Zkuste se podívat na www.psp.cz záložka poslanci a orgány. Alespoň se něco nového přiučíte...
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

22.7.2020 17:07 Reaguje na Petr Eliáš
Přečetl jsem si "Vlastní plán (viz z článku : "Za Piráty na neuspokojivý stav dlouhodobě poukazujeme, jeho dopady totiž ponesou primárně občané České republiky. Představili jsme například vlastní plán Vodu řešíme teď, který pomáhá bojovat proti extrémním změnám klimatu.") a to úplně stačí, jde o zcela nekonkretní povídání.
A nenadávejte cizím lidem do ignorantů, zvyknete si, jednou to uděláte v přímém rozhovou a nedopadnete dobře.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

22.7.2020 17:09 Reaguje na Petr Eliáš
Jste hlupák a to sprostý hlupák.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

23.7.2020 09:13 Reaguje na Jiří Daneš
Ano, jste neinformovaný ignorant. Tvrdíte něco, co jste si dřív ani sám nezjistil.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

23.7.2020 10:53 Reaguje na Petr Eliáš
A bohužel není na ekolistu sám.... s takovými se nedá vést žádná diskuse... to je jen boj o holou pravdu....
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

22.7.2020 23:54 Reaguje na Petr Eliáš
Jednu ze lží paní Balcarové vyvrací Povodí Vltavy, zde je citace : " Státní podnik Povodí Vltavy prokazatelně žádné „napřimování“ koryta drobného vodního toku Srbický potok nikdy nerealizoval, ani to nebylo předmětem připravovaných prací, jak nepravdivě uvádí autorka výše zmíněného komentáře, paní poslankyně Dana Balcarová ZDE.

Úprava Srbického potoka, o které se velmi nepřesně a zavádějícím způsobem zmiňuje paní poslankyně, je akce s pracovním názvem „DVT Srbický potok, ř.km 2,920-5,420, Krchleby, oprava břehových nátrží a výchovná probírka BP“, která představuje opravu břehových nátrží (tj. stržených částí břehů působením vodní eroze, které zasahovaly do pozemků cizích vlastníků) a výchovnou probírku břehového porostu. Z celé délky 2,5 km Srbického potoka, která je dotčena touto opravou, tvoří 70 % přirozené koryto, které se neopevňovalo a je zachováno v původním stavu. Zde byly prováděny pouze výchovné zásahy do břehových porostů a odstranění spláví z popadaných stromů.

V minulosti, dávno před zahájením popisované opravy, bylo koryto Srbického potoka upraveno kamennou dlažbou v březích i ve dně a sloužilo jako recipient drenáží ze zemědělsky obhospodařovaných pozemků. Vodní dílo bylo poškozeno a místně došlo k vytvoření zmíněných nátrží, které zasahovaly do pozemků sousedících vlastníků. Stabilizace nátrží a zajištění odtoku drenáží bylo požadováno subjektem Agro Staňkov, a.s., obhospodařujícím okolní, zemědělsky využívané pozemky.

V celém úseku potoka byla provedena výchovná probírka břehového porostu a pouze místně došlo k zasypání nátrží a k opravě opevnění břehů koryta kamenným záhozem na výšku 0,5 metru ode dna, nátrže byly dosypány zeminou. Pouze v horní části úseku byla nutná, vzhledem k erozi, souvislejší oprava obou břehů. V žádném případě se nejednalo o napřimování koryta vodního toku, naopak stávající přirozené koryto bylo zachováno a jeho trasa nebyla nijak směrově upravována. V místech, kde to umožňovaly majetkové poměry, byly navíc z upraveného koryta napojeny dříve odstavené části původního koryta vodního toku.

Velice nás mrzí nešťastné a zavádějící výroky ve zveřejněném komentáři paní poslankyně Balcarové, protože se nezakládají na pravdě a vytvářejí u veřejnosti mylný obraz o činnosti státního podniku Povodí Vltavy, který v uplynulých letech uskutečnil řadu zdařilých revitalizací vodních toků v území jeho působnosti, spočívající zejména v rušení úseků napřímených vodních toků, vytváření tůněk, brodů a nové doprovodné výsadbě porostů. Šlo například o revitalizaci řeky Stropnice, Blanice ve Vlašimi, Loděnice, Radotínského potoka a dalších, jak dokreslují fotografie, které přikládáme k této reakci.

Ing. Hugo Roldán
odd. styku s veřejností
Povodí Vltavy, státní podnik"
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.7.2020 08:09 Reaguje na Jiří Daneš
Inu, co ekologický aktivista, to lhář a podvodník.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

23.7.2020 12:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Zajímavá konstrukce.... jste prostě mimoň.... nedokážete ani rozlišit mezi aktivistou a členem parlamentu.... takovým jako vy není opravdu pomoci....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.7.2020 21:02 Reaguje na Petr Eliáš
Pane Eliáš a to by jste chtěl aby vláda dělala samé opaky
toho,co navrhla opozice?To,že některé návrhy zamítne a
následně přepracuje je pochopitelné,protože má své
priority a nemůže slepě přejímat vše,co bylo opozicí
navrženo.Až zase vyhraje volby opozice,tak se bude asi
chovat stejně a nebo nebude naslouchat jiným vůbec.
To se teprve uvídí,ale nyní je to tak a nicneříkající
prohlášení je zcela zbytečné.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

23.7.2020 11:40 Reaguje na Břetislav Machaček
Psal jsem někde o opacích? Psal jsem o tom, jak tahle pofidérní vláda krade nápady. ;)
Odpovědět
va

vaber

23.7.2020 16:41 Reaguje na Petr Eliáš
krade nápady? ,není to pomatený pojem ,když je nápad dobrý realizuje se a je úplně jedno kdo s ním přišel
myšlení lidí ovládá nenávist, najdou si nějaký hromosvod a na ten svedou všechny problémy,třeba i ty co mají doma se starou
Odpovědět
pp

pavel peregrin

22.7.2020 12:48
Přečetl jsem si "Vodu řešíme teď" a z ní pasáž Zdravá krajina. Nerealistické bláboly o ničem. Takové kompiláty svede žák devítiletky a to má být program Pirátů? Potěš koště.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

22.7.2020 12:59 Reaguje na pavel peregrin
Vzal jste mně to z "klávesnice", také jsem si to pirátské mlácení prázdné slámy přečetl.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.7.2020 08:54
Srovnám-li minulé vlády a Babišovu, tak současná pro ŽP udělala nejvíce. I když je to pro mě stále zoufalé a nedostatečné.
Paní Balcarová jako předsedkyně sněmovního Výboru pro ŽP se mi jeví jako kecálistka. Z titulu své funkce jede tak na 2% plánovaného výkonu.
Mohla a měla udělat podstatně více, ministr Brabec je proti ní o dva levely výš.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

23.7.2020 10:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Souhlas.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.7.2020 18:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
Faktnejvíce?m třeba tím, že prolobbovala povinnost domíchávat biopaliva do benzínu, aby měl soudruh kšeft? To fakt pomohlo ŽP?
nebo tím, že naslibovala hory dola a neudělala vůbec nic?
Nejvíc pomůže ale ŽP, když nejhorší uhelné elektrárny prodá soukromníkům (třeba Počerady Tykačovi) s garancí dlouhých let provozu. To si naše ŽP přímo chrochtá blahem.
Odpovědět
va

vaber

25.7.2020 16:44 Reaguje na Pavel Hanzl
opravte si znalosti nebo úmyslně lžete? ,přimíchávání biopaliv je evropské rozhodnutí a musí být na to stavěny motory aut, to snad Babiš nařídil všem automobilkám předělat motory? zajeďte si do Německa a uvidíte benziny E5,E10 podle obsahu biopaliva,
plácáte kraviny
ČEZ je akciová společnost a akciová společnost má pravidla podle kterých se řídí,
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2020 09:49 Reaguje na vaber
Biopaliva původně nařídila EU a Nečasova vláda po dlouhém kroucení je povinně zavedla. Jenže se zjistilo, že je to nesmysl a Eu doporučila svým zemím, aby to zase zrušili. Jenže zrovna přišel k moci soudruh nejvyšší, který v biopaliv má výborný kšeft, tak si prolobboval tu povinnost prodloužit. Možná jako v jediné zemi v EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.7.2020 09:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevím o tom, že by se musely upravovat motory, mám auto 11 let staré a nic se neupravovalo.
Odpovědět
va

vaber

26.7.2020 13:37 Reaguje na Pavel Hanzl
benzin s přidáním biopaliv se prodává všude v Evropě
na E5 mohou jezdit i stará auta
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.7.2020 18:14 Reaguje na Miroslav Vinkler
"Český stát jde zatím vlastní cestou - na jedné straně v podstatě blokuje rozvoj obnovitelných zdrojů a na druhé straně se dívá, jak se elektrárenské firmy snaží záplatovat padesát let staré uhelné bloky (pro které mimochodem platí o dost benevoletnější limity na ochranu ovzduší, než pro ty nově stavěné čínské elektrárny) a ždímat z nich další peníze".
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jirin-kozelouh-potvrzeno.trump-uhli-nekope-a-polsko-chce-obnovitelnou-elektrinu#dis-id-87331413cd3c0a1be12662bd0b7051cb

Já si představuji pojem "udělat něco pro ŽP" zcela opačně.
Odpovědět
sv

26.7.2020 15:27 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak, tak, megazloděj agent bureš odkýval green deal a uhlíkovou neutralitu.
Odpovědět
ig

23.7.2020 15:26
A nevyřešilo se to sucho náhodou samo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.7.2020 11:31 Reaguje na
Ani náhodou. Problém se jen trochu odložil. Netvor má času dost, my už ne.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist