https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-hruska-co-je-to-vlastne-verejny-zajem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Hruška: Co je to vlastně veřejný zájem?

1.12.2019 | PRAHA
Potřebujeme nové dálnice? No to je přeci zcela priorotní veřejný zájem. Kudy by jezdili statisíce kamionů se zbožím a materiálem do Evropy, když ne přes nás. Co na tom, že na to padne opět tisíce či miliony hektarů půdy, lesů a luk. / Ilustrační foto
Potřebujeme nové dálnice? No to je přeci zcela priorotní veřejný zájem. Kudy by jezdili statisíce kamionů se zbožím a materiálem do Evropy, když ne přes nás. Co na tom, že na to padne opět tisíce či miliony hektarů půdy, lesů a luk. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | me / Wikimedia Commons
Je to kouzelné slůvko, něco jako abrakadabra, které je vládou používáno vždy, když potřebuje něco prosadit a obává se nesouhlasu veřejnosti. Lze je použít téměř ve všech případech a také je bohatě užíváno.
 

Jak se tedy užívá:

Potřebujeme postavit novou průmyslovou zónu? Ano, je to ve veřejném zájmu a ještě na to poskytneme investiční pobídky. Co na tom, že se zničí desítky či stovky hektarů zemědělské půdy.

Potřebujeme postavit novou vládní čtvrť? Jistě, je to přeci ve veřejném zájmu. A opět to bude nejlépe na zelené ploše. Jak by to vypadalo, kdyby měla být vládní čtvrť postavena někde na brownfieldu.

Potřebujeme postavit nové sklady? No samozřejmě. Je to přeci veřejný zájem. A kde jinde je postavit než opět na nejlépe rovné zemědělské půdě. Že tam není zdroj užitkové vody, například řeka či potok? Nevadí, vezme se to ze spodních vod. Dokud ještě nějaké jsou. Že ty sklady nepotřebujeme? No jistě, ale potřebují je cizí firmy, například americký Amazon, čínská Alibaba, německý Lidl a další francouzské, korejské a jiné firmy.

Potřebujeme postavit nový průmyslový podnik? My ne, ale potřebuje je třeba korejská firma na výrobu 11 milionů pneumatik ročně. No to je přeci jasný veřejný zájem. Co na tom, že je k tomu pro tisíce kamionů nutné postavit nové dálnice potřebné pro dovoz materiálu a odvoz výrobků. Nevadí ani to, že tato firma bude potřebovat pro svou činnost ohromné množství elektřiny, plynu i vody. Patrně opět spodní vody!.

Potřebujeme nové dálnice? No to je přeci zcela priorotní veřejný zájem. Kudy by jezdili statisíce kamionů se zbožím a materiálem do Evropy, když ne přes nás. Co na tom, že na to padne opět tisíce či miliony hektarů půdy, lesů a luk. Přeci když se kácí les, létají třísky. V tomto případě létají ne třísky, ale miliony hektarů půdy a lesů.

Potřebujeme čisté a zdravé životní prostředí? Ano, ale kde ho vzít, když tu jsou už ty průmyslové zóny, sklady, továrny a dálnice. Ale i s tím si naši činitelé poradí. Prostě životní prostředí není ve veřejném zájmu. Nač vlastně potřebujeme čistý vzduch bez emisí, prachu a proč by nám měl vadit hluk. A potřebujeme vůbec, aby záchrana zdrojů pitné vody byla ve veřejném zájmu?

Ano, potřebujeme především naši zemi, která nám umožní klidné a zdravé prostředí pro život lidí, zvířat a přírody jako celku. Jenže z toho nejsou vidět žádné finanční zisky, ale naopak se do toho musí nějaká ta korunka investovat.

A když to nenese, tak to přeci nemůže být ve veřejném zájmu.


reklama

 
foto - Hruška Miroslav
Miroslav Hruška
Autor je bývalý starosta obce Tisem, angažuje se v Alternativě středočeské D3.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

1.12.2019 10:49
Chaotické výkřiky.

Veřejný zájem je to, co za něj prohlásí občané ústy svých řádně zvolených zastupitelů. Faktem je, že by měl být v této oblasti daleko více než v současnosti využíván institut referenda, místního i celostátního (kde to má smysl). To má ovšem v programu jen "extrémistická" SPD.
Odpovědět
ig

1.12.2019 11:07
Když už zmiňujete Lidl. U nás teď postavili nový Lidl a lup, hned první den plné parkoviště. Přesně takhle já si představuju veřejný zájem. Zjevně tu taková prodejna chyběla a tím, že ji Lidl postavil, uspokojil potřeby veřejnosti v okolí :-)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.12.2019 18:18
"Veřejný zájem musí být výslovně formulován ve vztahu ke konkrétní posuzované záležitosti a musí být přesvědčivě odlišen od zájmu soukromého. "

Veřejný zájem je přitom třeba vyvodit z právní úpravy, z právní politiky a z posouzení různých hodnotových hledisek podle úkolů veřejné správy v příslušné oblasti (sociální, kulturní, ochrany životního prostředí apod.

/rozhodnutí Nejvyššího správního soudu sp.zn. 6 As 65/2012 ze dne 10. května 2013/
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

1.12.2019 19:40
Meměli jsme supermarkety ale měli jsme obchody s potravinami na každém kroku. Nyní máme v každém městě aspoň tři giganty zato do potravin už na vesnici pěšky nedojdů, šla bych 45 minut tam a hodinu zpět( plné tašky) nedej bože něco zapomenout. Bez auta si to neumím představit ( to je uhlíková stopa jako prase omlouvám se ). To nám tu zastupitelé také plánují natransportovat LIDL a ještě jsou na to pyšní no to mi hlava nebere asi také veřejný zájem ale te veřejnosti se nikdo nezeptal. Katastrofa Lidl se cpe už i na vesnici.

Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist