https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/biopaliva-velky-omyl-nasi-vlady
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Hanzlíček: Biopaliva - Velký omyl naší vlády

4.1.2010
„Tak nám opět zdražili benzin,“ povzdechli si mnozí. A zcela oprávněně. Vláda dosti neuváženě a bez chybějící logické úvahy schválila zvýšení přísad podílu biopaliv do nafty na 6,3 procenta a u benzinu na 4,5 procenta. Rozhodnutí je překvapující, neboť zde nemohl být tak vysoký atak zelených jako u předcházející vládní koalice. Návrh bude ještě projednáván, zřejmě dosti bouřlivě, v parlamentu.
 

Ekologický přínos biopaliv na snižování emisí motorových vozidel je přitom velmi, velmi diskutabilní. Byl zpochybněn výpočty mnoha expertů včetně Světové banky. Bohužel zavedení biosložky je jednou z mnoha směrnic Evropské unie, kterou je v zájmu objektivity nutné přehodnotit. Odborné veřejnosti a mnoha občanům je známo, že přidávaní biosložky nemá ve svém souhrnném dopadu významný vliv na emise nyní módního oxidu uhličitého, snižování dovozu ropy ani neustále zdůrazňované klimatické změny.

Nesmyslný a zásadní problém spočívá v tom, že biopaliva produkují oxid uhličitý ještě dříve, než si je natankujeme do svého auta. Farmáři, kteří vykácejí kus pralesa, aby na tomto místě pěstovali cukrovou třtinu na ethanol, pokácí stromy, které skleníkový plyn předtím pohlcovaly. Dnes se již prokázalo, že už při pouhém zpracování biopaliv se vyprodukuje značné množství oxidu uhličitého. Masové pěstování rostlin na výrobu biopaliv místo na obživu, uvrhlo zejména rozvojové země do značných problémů. Podle odhadů se jedná o desítky tisíc zbídačených lidí. Ve světě není dostatek zemědělských ploch pro nezbytné pěstování potravin a dostatečného množství biopaliv. Náklady na setí především pšenice a řepky, hnojení, sklizeň, zvýšené výdaje na přepravu a energeticky náročná výroba, převýší možný ekologický zisk. Celosvětový program výroby biopaliv může být ekonomicky i ekologicky výhodný teprve tehdy, až bude i v rozvojových zemích alespoň částečně zajištěn dostatek dostupných potravin a zásob pitné vody. Pouze připomínám, že při provozu kolem 700 milionů aut ve světě, by při dalším přidávání biopaliv do pohonných hmot nestačila veškerá výměra zemědělské půdy ve všech státech.

Nikdo zatím přesvědčivě a věrohodně nezaručil, že dlouhodobé používání biopaliv nebude mít vliv na schopnost seřízení elektronické řídící jednotky motorů i na životnost drahých katalyzátorů výfukových plynů. V moderních naftových motorech se nedoporučuje používání bionafty. V několika málo dostupných, spíše utajovaných studiích, se uvádějí možné symptomy vad, především koroze součástek palivové soustavy, hydroskopických parametrů nového paliva, menšího zvyšování spotřeby i potížích při startu v zimním období.

Zvýšením spotřebních daní od 1. ledna dosáhne podle odhadů cena benzinu natural 95 kolem 30 korun a více u nafty kolem 28 korun za litr. Dalším rozhodnutím vlády k biopalivům cena pohonných hmot od 1. dubna znovu poroste asi o 50 haléřů na litru a to bez dosažení smysluplného a dokladovaného efektu. Nebude mnoho radosti u dopravců i motoristů. Nebude rovněž mnoho radosti u občanů, vysoké ceny pohonných hmot, jedny z nejvyšších v Evropě, se zcela jistě započítají do všech výrobků v obchodech.

Upravený text vyšel rovněž na Neviditelném psu.


reklama

 
Jiří Hanzlíček

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist